Transportatorii semnalează practici abuzive de amendare a şoferilor români în Franţa

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR semnalează faptul că autorităţile franceze au început să transmită şoferilor români amenzi în anul 2016, pentru încălcări ale legislaţiei rutiere constatate în urmă cu un an, deşi practica europeană este ca acestea să fie emise în termen de 30 de zile.



şoferi

Astfel, începând cu anul 2015 statele membre UE trimit amenzile de circulaţie direct la adresa din cartea de identitate a vehiculului sau la sediul firmei – conform Directivei 82/2011 de facilitare a schimbului transfrontalier de informaţii privind încălcările normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră, precum:

  • excesul de viteză;
  • nefolosirea centurii de siguranţă;
  • nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului;
  • conducerea sub influenţa alcoolului sau sub influenţa stupefiantelor;
  • nefolosirea căştii de protecţie;
  • utilizarea unei benzi interzise;
  • utilizarea ilegală a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare în timpul conducerii.

Practica europeană de transpunere a acestei Directive la nivelul Statelor Membre UE precum Germania, Austria sau România este ca procesele verbale să fie emise în 30 de zile şi transmise în termen de maxim 60 de zile de la încălcarea regulii de circulaţie. Aceste termene de notificare operativă a şoferilor/utilizatorilor drumurilor duc la creşterea conformităţii – de fapt esenţa Directivei europene– existând astfel posibilitatea unui control eficient al activităţii şoferilor pe drumurile europene şi astfel de reducere a numărului încălcărilor normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră.

„Faptul că Franţa are termene de transmitere a proceselor verbale care depăşesc frecvent 8 – 10 luni ne duce la concluzia că această ţară membră UE nu e interesată de conformitate, ci numai de sancţionarea şoferilor şi operatorilor de transport rutier români. Lipsa de informare nu este în sprijinul creşterii conformităţii, înştiinţarea transportatorului român că şoferul său a comis o abatere cu peste 10 luni în urmă fiind tardivă”, arată reprezentanţii UNTRR.

Potrivit acestora, în prezent, sunt firme de transport româneşti care au acumulat în anul 2015 sute de amenzi în Franţa şi pe care le-au primit acum, în anul 2016.

UNTRR a solicitat autorităţilor române demersuri urgente pentru anularea acestor practici abuzive ale autorităţilor franceze de amendare a şoferilor români, precum şi intervenţii la nivel european pentru stabilirea termenului de 30 de zile de transmitere a Avizelor de contravenţie, în scopul realizării unei conformităţi eficiente, reale şi nu formale.

De asemenea, UNTRR semnalează faptul că reglementările europene sunt transpuse diferit de Statele Membre UE în legislaţia naţională şi aplicate şoferilor străini fără a le pune la dispoziţie informări prealabile privind regulile naţionale pe care trebuie să le respecte.

„Această situaţie constituie un impediment major în respectarea legislaţiei ţării respective şi conduce la discriminarea şoferilor şi operatorilor de transport rutier străini, care necunoscând aceste prevederi naţionale ajung să fie sancţionaţi în mod abuziv”, consideră transportatorii.

UNTRR a solicitat Comisiei Europene să asigure transparenţa reglementărilor naţionale prin stabilirea unei platforme on-line în care Statele Membre UE să aibă obligaţia să publice toate reglementările naţionale şi obligaţiile aplicabile şoferilor şi operatorilor de transport rutier internaţional, traduse în toate limbile oficiale ale UE.

 

 

 

Adaugati comentariu