Transportatorii aşteaptă, în medie, 3-5 zile pentru a trece prin Vama Siret

Transportatorii avertizează că, în pofida eforturilor autorităţilor vamale şi ale poliţiei de frontieră, traficul în punctul de trecere Siret - Porubne (Ucraina) se va bloca în scurt timp dacă circulaţia vehiculelor nu va fi extinsă la minim două benzi pe sens.



siret-porubne-floteauto

Punctul de frontieră a fost înfiinţat în urmă cu 40 de ani, timp în care traficul a crescut de 10 ori faţă de capacitatea proiectată, dar arterele de acces nu au fost modernizate. Astfel, firmele de transport reclamă faptul că aşteaptă, în medie, 3-5 zile, iar procedura vamală este foarte greoaie.

Potrivit transportatorilor, analizele de risc sunt îngreunate din cauza fluxului de autovehicule nesigilate, fapt care implică încheierea unor documente suplimentare de către comisionarii vamali, a transportului de lemn în autovehicule frigorifice, precum şi a numărului mare de vehicule carosate care necesită un control amănunţit.

Din statisticile transportatorilor reiese că fluxul a ajuns la 140 vehicule în 24 de ore, traficul fiind în creştere cu 30% în fiecare an.

Concret, traficul de autovehicule în 2015 a fost de 99 vehicule/zi (35.400/an) pe relaţia Ucraina – România şi de 146 vehicule/zi (49.000/an) pe relaţia România – Ucraina. Paradoxal, în 2014 au fost înregistrat aproximativ 38.000 vehicule/an pe relaţia Ucraina – România, dar transportatorii spun că nu au fost înregistrate reclamaţii.

În perioada 10-14 martie, autorităţile române au adus îmbunătăţiri sistemului informatic vamal, ceea ce a dus la o creştere a fluxului până la 138 vehicule/zi atât pe intrarea, cât şi pe ieşirea din ţară.

untrr-transportatori-floteautoÎn acest context, la solicitarea Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, a avut loc, în Vama Siret – Porubne, o întâlnirea între asociaţiile UNTRR şi AsMAP UA – Asociaţia Transportatorilor Internaţionali Rutieri din Ucraina şi autorităţile competente pentru control dintre România şi Ucraina.

Discuţiile s-au concentrat asupra timpilor de aşteptare în frontieră din direcţia Ucraina spre România şi au putut fi identificate câteva soluţii:

  • Înfiinţarea unui culoar pentru vehiculele care efectuează transport internaţional sub acoperirea Carnetelor TIR;
  • Modernizarea punctului de frontieră Siret prin lărgirea arterelor de acces la rampa de verificare pentru a fluidiza traficul şi implicit punctul de frontieră Porubne de pe teritoriul Ucrainei nu va mai fi aglomerat.
  • O colaborare cât mai strânsă între şefii birourilor vamale Siret şi Porubne;
  • Sigilarea vehiculelor şi folosirea Carnetelor TIR pentru diminuarea timpilor de aşteptare în vamă şi uşurarea controalelor la frontieră.
  • Întocmirea de către transportatori a pre-declaraţiei vamale.

 

Adaugati comentariu