Ca ofertă auto, Transit Connect este utilitara compactă ce domină, segmentul său de piaţă în ceea ce priveşte capacitatea de transport şi economia de combustibil. Mai nou, deţine şi titlul de „International Van of the Year 2014”.
Deşi am mai abordat o dată în paginile revistei noastre subiectul, pentru a îndepărta orice urmă de confuzie vom trece încă o dată în revistă noua organizare a denumirilor în gama Ford.
Constructorul a decis să mizeze mai hotărât de acum înainte şi pe o dezvoltare suţinută a ofertei auto de vehicule utilitare. Vor fi urmate două mari direcţii, una pentru modelele de pasageri şi alta pentru cele de marfă.
Primele vor fi denumite Tourneo, iar cele din urmă vor purta numele Transit. Această împărţire se aplică în momentul de faţă în cazul a două modele, dar un al treilea va fi lansat anul acesta, cât de curând (modelul Transit Courier).
În oferta auto, cele disponibile deja sunt Tourneo Custom şi Transit Custom, dar şi utilitarele compacte Tourneo Connect şi Transit Connect. Ultimul este actorul principal în materialul de faţă.
Dezvoltat pe o platformă echivalentă clasei compacte, oferta auto Connect poate fi catalogat drept un Focus al gamei comerciale Ford. Dacă varianta sa de pasageri, Tourneo Connect este disponibilă în două versiuni de caroserie (SWB şi LWB) şi cea de transport marfă poate fi achiziţionată atât cu ampatament normal (ce poate găzdui obiecte cu o lungime maximă de 3.000 mm), cât şi cu ampatament lung (lungimea maximă a încărcăturii ajungând astfel la 3.400 mm).
În oferta auto, ambele variante de caroserie (la care constructorul face referire drept L1 şi L2) pot găzdui în compartimentul de marfă câte doi Euro-paleţi. Mai mult, modelul L2 (cel cu ampatament mărit) are cea mai mare deschidere a uşii laterale culisante din clasa aceasta, permiţând chiar încărcarea unui Euro-palet (Transit Connect este singurul vehicul care poate asigura această facilitate).
În ceea ce priveşte volumul total disponibil pentru încărcătură, acesta este fie de 2,9 m3, fie de 3,6 m3, iar pentru asigurarea mărfii transportate sunt disponibile mai multe prize de prindere pentru chingi sau frânghii.
Rămânem în zona capacităţilor noilor modele Transit Connect şi precizăm că înălţimea maximă în compartimentul de marfă este de 1.269 mm (în ambele cazuri), iar lăţimea minimă, identică de asemenea, este de 1.226 mm (distanţa dintre pasajele roţilor spate). Masa maximă de încărcătură admisă este de 825 kg în cazul lui L1 şi de 1.004 kg în cazul variantei de caroserie L2. Tot ca un rezultat al organizării interioare şi al optimizării spaţiului destinat transportului, acesta poate găzdui, de exemplu, foi de tablă sau placaje cu dimensiuni maxime de 2.400×1.200 mm.
Aminteam anterior de lungimea maximă a obiectelor ce pot fi transportate, iar cifrele erau foarte bune. Secretul stă într-un artificiu gândit de către inginerii de la Ford care au proiectat o uşiţă de vizitare în panoul ce desparte cabina (habitaclul) de compartimentul de marfă. Scaunul pasagerului din dreapta se pliază şi permite astfel încărcarea unor profiluri mai lungi sau, de ce nu, a unor conducte, de exemplu. Aşa se ajunge la încărcarea unor obiecte ce ajung la 3,4 m lungime.
Cabina noului Transit Connect poate găzdui două sau trei persoane, în funcţie de configuraţia aleasă din oferta auto. Ambele scaune pot fi rabatate sau pliate. Cel din mijloc se poate transforma în loc de luat masa, sau chiar într-un mini-birou de lucru, iar sub şezut este prevăzut un spaţiu de depozitatare. Scaunul din margine poate fi pliat, pentru a se putea deschide uşiţa ce permite transportul obiectelor agabaritice, dar poate şi şi ridicat, creându-se astfel un spaţiu suplimentar pentru marfă, numai bun pentru a găzdui o cutie.
Atmosfera de la bord este plăcută, cu accente rafinate chiar, în ciuda faptului că discutăm despre un vehicul comercial, Ford alegând să-l echipeze cu materiale de calitate, rezistente şi chiar cu tehnologii de ultimă oră, cum este cazul lui Ford SYNC.
Şi din perspectiva şoferului lucrurile stau foarte bine, automobilul fiind uşor de condus, comunicativ, oferind în permanenţă o doză semnificativă de confort celor care îl operează. Direcţia este precisă, suspensia bine calibrată, chiar dacă, din raţiuni lesne de înţeles, discutăm despre o soluţie constructivă cu punte spate rigidă. Ford reuşeşte astfel să ofere celor care vor lucra pe acest model o atmosferă primitoare, un element cheie în creştere productivităţii muncii şi, mai ales, în creşterea nivelului de securitate în trafic.
Sub capotă, constructorul a montat motorizări de ultimă generaţie, vârf de lance fiind cel mai premiat propulsor din curtea Ford, motorul Otto EcoBoost de 1 litru, fabricat şi în România, la Craiova. Acesta vine cu valori declarate de consum şi emisii poluante foarte bune, dar marele lui avantaj este acela al costurilor adiacente de exploatare, cum ar fi impozite, asigurări obligatorii sau asigurări CASCO.
În medie, un Transit Connect EcoBoost consumă, conform datelor oficiale din oferta auto, 5,6 l/100 km şi emite 129 g CO2/km.
Pentru cei care ar prefera, din oferta auto, o varianta diesel, este disponibilă noua motorizare de 1,6 l Duratorq TDCi care adduce o creştere totală a eficienţei cu aproximativ 30% comparativ cu unitatea pe care o înlocuieşte. Construită atât în versiuni de 75 CP cât şi 90 CP, ea are şi o variantă ECOnetic, cea din urmă a fost supusă unui test de consum în condiţii standardizate de încercare, în care a fost utilizat şi un limitator de viteză setat la valoarea de 100 km/h. S-a obţinut astfel un consum mediu de motorină de 4 l/100 km, iar motorul a emis doar 105 g CO2/km.
Punând cap la cap toate soluţiile adoptate de cei de la Ford pentru oferta auto, e destul de limpede că proiectul noului Transit Connect a fost tratat cât se poate de serios. Acesta este şi motivul pentru care, în septembrie 2013, juriul competiţiei internaţionale ˝Van of the Year 2014˝, desfăşurată în cadrul evenimentului COMTRANS de la Moscova, i-a acordat modelului Ford Transit Connect marele premiu. Este pentru prima dată când un constructor de autovehicule comerciale reuşeste să câştige marele premiu al acestei competiţii doi ani la rând, după ce laureatul ediţiei 2013 a fost Ford Transit Custom. Totodată, pentru Ford este cel de-al cincilea premiu de acest fel din palmares, celor două amintite mai adăugându-li-se şi cele obţinute de Transit în 2001, generaţia precedentă Transit Connect în 2003 şi iar Transit în 2007.
Interior:
Ford nu a pregătit un interior tipic de autovehicul utilitar, aproape spartan, ci a mers pe o selecţie de materiale rezistente, dar calitative totodată. Dintre opţiunile deosebite din oferta auto amintim Ford SYNC.
Artificii:
Peretele despărţitor are o fereastră de acces, utilă în cazul obiectelor ceva mai lungi.
Spaţiu:
Scaunul dreapta poate fi rabatat pentru a mări capacitatea maximă de transport.
Capacitate de transport:
Transit Connect poate găzdui doi Euro-paleţi, chiar şi în versiunea scurtă. Mai mult, uşile laterale ale caroseriei LWB (L2) au cea mai mare deschidere din clasa utilitarelor compacte şi sunt singurele care permit încărcarea unui astfel de dispozitiv prin lateral.
Habitaclul poate fi transformat într-un spaţiu de muncă de conjunctură, spătarul scaunului din mijloc putând fi pliat pentru a devein ori birou ori suprafaţă pe care se poate lua masa.
Premiu:
Transit Connect a fost desemnat „Truck of the Year 2014”, fiind cel de-al cincilea model utilitar Ford care primeşte marele premiu. Câştigător în 2014 a fost tot un Ford, Transit Custom.
Utilitate:
Disponibilitatea în două versiuni constructive de caroserie oferă potenţialilor clienţi încă un plus de flexibilitate. Pentru volume mari transportate, ideală este versiunea LWB. Caroseria SWB este mai utilă în cazul transporturilor urbane, modelul fiind mai uşor de manevrat şi de parcat în spaţii înguste.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna februarie 2014)
Comentați?