Advertisement

ardere internă
Home Piaţa auto Flotă verde Top 7 producători de mașini electrice după cota de piață la nivel mondial

Top 7 producători de mașini electrice după cota de piață la nivel mondial

Vânzările globale de mașini electrice au crescut cu 109% în 2021, la 6,5 milioane de unități, în contextul în care piața auto mondială a urcat cu numai 4%, pe fondul restricțiilor impuse de pandemie și a deficitului de semiconductori, arată o analiză realizată de compania de cercetare în domeniul tehnologiei, Canalys.

Cererea de vehicule electrice a rămas puternică în 2021, dar vânzările ar fi fost mult mai mari dacă nu ar fi intervenit lipsa cronică de componente care încă afectează fiecare producător auto din întreaga lume, arată analiștii de la Canalys, care menționează că livrările de mașini ”verzi” au reprezentat 9% din vânzările totale de autoturisme în 2021.

Datele companiei relevă că 85% dintre vehiculele electrice vândute la nivel global au fost livrate clienților din China continentală și Europa. De altfel, jumătate din numărul mașinilor electrice, 3,2 milioane de unități, au fost vândute anul trecut în China continentală, reprezentând 15% din totalul livrărilor noi din țară. În Europa, au fost vândute 2,3 milioane de vehicule electrice, reprezentând 19% dintre mașinile noi.

Comparativ, deși cererea este în creștere, pe piața din SUA doar 4% dintre mașinile noi vândute, anul trecut, au fost vehicule electrice, adică aproximativ 535.000 de unități.

„Peste 3,2 milioane de vehicule electrice au fost vândute în China continentală în 2021 – jumătate din toate mașinile electrice vândute la nivel mondial și cu 2 milioane mai mult decât au fost livrate în țară în 2020. În China continentală sunt lansate în fiecare lună multe modele noi, în fiecare segment important de piață, de la mașini de clasă mică, până la sedanuri și SUV-uri standard și premium. 15% dintre mașinile noi vândute în 2021 în China continentală au fost vehicule electrice – mai mult decât dublul procentajului din 2020 și există încă o oportunitate uriașă de creștere în 2022 și ulterior”, a precizat Jason Low, analist principal la Canalys.

Cele mai bine vândute modele

Wuling Hongguang Mini EV a fost încă cel mai bine vândut model electric în China continentală în 2021, succesul său inspirând și alți producători auto să lanseze mașini similare.

Wuling Hongguang Mini EV
Wuling Hongguang Mini EV este cea mai bine vândută mașină din China, poate și datorită prețului de 4.500 de dolari

Vehiculele electrice de la Tesla au ocupat următoarele două locuri, modelul Y depășind Tesla Model 3.

Concurența pe piața chineză este, însă, în creștere: BYD și-a extins gama de vehicule electrice și a devenit lider cu câteva modele populare electrice și hibride plug-in, însă și alte mărci au înregistrat vânzări puternice, precum Aion, Changan, Chery, Li Xiang, Ora, Roewe și Xpeng.

În Europa, unde se înregistrează cel mai înalt nivel de adoptare a vehiculelor electrice, Tesla Model 3 a fost cea mai vândută mașină electrică în 2021, dar Volkswagen Group a fost principalul producător de vehicule electrice, vânzări importante înregistrând mai multe modele de la Audi, Skoda și VW.

Tesla Model 3
Tesla Model 3 a fost cea mai vândută mașină electrică, anul trecut, în Europa, unde se înregistrează cel mai înalt nivel de adoptare a vehiculelor electrice

„Cererea de vehicule electrice continuă să fie puternică în Europa. De fapt, în multe țări europene, vehiculele electrice au reprezentat mai mult de un sfert din mașinile noi vândute. Dar clienții trebuie să aibă răbdare. Un timp de așteptare de la nouă până la 12 luni pentru o nouă mașină electrică nu este neobișnuit”, a arătat Ashwin Amberkar, analist la Canalys.

Pe de altă parte, vânzările de vehicule electrice din SUA continuă să fie mai scăzute față de cele din China continentală și Europa. Doar 4% dintre mașinile noi vândute în SUA în 2021 au fost vehicule electrice, dar interesul consumatorilor este în creștere. Tesla continuă să domine vânzările de vehicule electrice în SUA, cu o cotă estimată cu puțin sub 60%.

„În SUA, vânzările de vehicule electrice ale celorlalți producători auto nu sunt deloc aproape de cele ale Tesla, deoarece livrările Model 3 au crescut din 2018. Tesla chiar depășește multe mărci de mașini premium pe piața generală. Utilitarele ușoare vor contribui la creșterea uriașă a pieței de vehicule electrice din SUA în 2022. Rivian a fost primul care a dat acest semnal la sfârșitul anului 2021, în timp ce Ford și GM se bazează puternic pe F-150 Lightning și, respectiv, GMC Hummer Pickup”, a explicat Chris Jones, analist la Canalys.

Cei mai mari producători de mașini electrice în 2021

Tesla a condus anul trecut piața mondială de vehicule electrice, cu o cotă de 14%. Vânzările modelului Y au demarat pe piețele majore în 2021 și le-au depășit rapid pe cele ale Modelului 3 în China continentală și SUA. Tesla va demara producția în Europa în prima jumătate a anului 2022 și se concentrează pe livrarea modelelor existente, mai degrabă decât pe lansarea unora noi în 2022.

Pe locul secund se află Grupul Volkswagen, cu o cotă de piață la nivel mondial de 12%. Producătorul auto și-a dublat vânzările de vehicule electrice în 2021 față de 2020 și a fost lider pe piața din Europa. Aproape 60% din vânzările de vehicule electrice ale grupului au fost marca VW.

SAIC, care include SGMW, compania mixtă dintre SAIC, GM și Wuling, a avut anul trecut o cotă de 11%. Cel mai mare succes în cadrul grupului încă îl reprezintă Wuling Hongguang Mini EV, care este cea mai bine vândut model din China continentală. Vehiculele electrice de la Baojun, Maxus, MG și Roewe, mărci deținute tot de SAIC, au contribuit la succesul său.

BYD a urcat pe locul patru, cu o cotă de 9%. Vânzările sale de mașini electrice au crescut cu peste 200% în 2021, peste 10 modele fiind disponibile în China continentală, Producătorul auto a început să se extindă și la nivel mondial, pregătind lansarea unor noi modele în 2022.

Stellantis se află pe poziția a cincea, cu o cotă de piață de 6%. Versiunile electrificate ale mașinilor compacte populare în Europa au fost cheia succesului său, modelele Peugeot, Opel/Vauxhall și Fiat înregistrînd vânzări foarte bune. Stellantis va produce patru noi platforme EV pentru a fi utilizate pentru toate vehiculele celor 14 mărci ale grupului.

BMW a deținut o cotă de 5% în 2021, crescând vânzările de vehicule electrificate cu 70%, dar a pierdut teren în fața concurenților săi cu un avans mai rapid. Cel mai vândut vehicul electric al său în 2021 a fost BMW iX3 construit în China, care este, de altfel, și cea mai mare piață a sa. Mini Cooper SE a fost al doilea cel mai bine vândut vehicul electric al grupului, depășind cifrele înregistrate de BMW i3.

Hyundai Motor Group a obținut o cotă de 5% din piața de mașini electrice în 2021. Hyundai și Kia au avut rezultate bune cu modelele lor „gemene”. Hyundai Ioniq 5 și Kia EV6 au fost lansate la jumătatea anului 2021, în timp ce Hyundai Kona și Kia Niro s-au vândut destul de bine în 2021. Potrivit Canalys, grupul a gestionat deficitul de semiconductori mai eficient decât majoritatea concurenților.

mașini electrice

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Bugetul „Rabla Plus” pentru persoanelor juridice, epuizat în mai puţin de două ore

Constructor desemnat pentru secțiunea Cornetu – Tigveni, parte din Autostrada Sibiu – Pitești

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CO2
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană refuză amânarea cu doi ani a țintelor de CO2 pentru vehicule

După cum era de așteptat, Comisia Europeană a refuzat solicitarea (neoficială) a...

Flotă verde

Vehiculele concept KIA PBV debutează în premieră europeană

Kia a organizat premiera europeană a noului concept Platform Beyond Vehicle (PBV)...

vehicule electrice
Flotă verdeFonduri publice

În licitațiile pentru transportul public din 2024 au fost lansate cereri pentru achiziția a peste 2.200 de vehicule electrice

În primele opt luni ale anului 2024, licitațiile publice pentru transportul electric...

CO2
Flotă verdeJuridic

Constructorii auto europeni vor o amânare de 2 ani a țintelor de CO2, până în 2027

Potrivit unei document intern al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ajuns...