Advertisement

Home Piaţa auto Autoturisme Volkswagen Amarok. Teutonul „I AM ROCK“

Volkswagen Amarok. Teutonul „I AM ROCK“

După ce au lansat primul lor pick-up, cei de la Volkswagen Utilitare au ascultat ce spunea piața. Iar piața a cerut un motor mai mare în locul celui de doi litri. Acum, toate sunt de trei litri!

Atunci când am luat prima oară contact cu Volkswagen Amarok am spus că mașina merge onorabil și că se descurcă în ciuda celor doi litri cilindree avuți la dispoziție sub capotă. Ce-i drept, mașina se mișca rezonabil, ca orice pick-up concurent de pe piață. Desigur, nu eram foarte convins că dacă-i aruncam o tonă de ceva în benă acel rezonabil nu se transforma în ceva mai puțin plăcut. Acum, după ce au implantat un V6 sub capotă, acel mers rezonabil spre rapid este cu mașina încărcată, iar la mersul cu mașina descărcată nu mai aveam nevoie de toată cursa pedalei de accelerație; ajungeam prea repede mașinile din față.

Contra-curentului

Deși mulți se străduie să scoată vehicule cu cilindree tot mai mică, la Volkswagen Amarok lucrurile au stat fix invers. După ce au lansat o versiune cu un motor de doi litri, primit destul de bine de piață, au ascultat criticile și au revenit cu un “up-sizing” pe motor. Mai mult, au renunțat complet la vechea unitate de doi litri ce fusese folosită inclusiv pe utilitarele de marfă de 5,5 tone. În mod normal, propulsorul de doi litri cu 170 CP ar fi trebuit să fie suficient. În teorie, mașina se descurca foarte bine și așa. Dar în practică lucrurile nu mai erau la fel de plăcute. Fie se ținea tot timpul motorul la peste 1500 rotații pe minut fie se aștepta câteva secunde pentru a urni turbocompresoarele și a primi cuplul dorit. Dar nici chiar așa, cuplul maxim de 400 Nm de la 1500 rotații pe minut nu părea chiar suficient în condusul cotidian.

Soluția din grădină

Evident, cea mai la îndemână opțiune era instalarea unui motor care să fie compatibil cu cerințele vehiculului, iar din banca de organe a producătorului cea mai bună soluție s-a dovedit a fi motorul V6 TDI, existent deja pe mai multe modele Volkswagen și Audi. Doar că, pentru Amarok, s-a mers pe trei versiuni de putere: 163, 204 și 224 CP. Am mers cu două din cele trei versiuni, și anume cele mai puternice. Motorizarea de 163 CP va fi disponibilă doar din primăvara lui 2017. Acea versiune va avea și prețul cel mai scăzut și va putea fi considerat drept “calul de bătaie” al gamei Amarok și nu va fi cu mult mai mare decât la 2.0-ul precedent. La capitolul transmisiilor, în continuare există transmisia automată cu opt trepte fără reductor. De data aceasta, mulțumită cuplului de 500 Nm (sau 550 pentru motorul de 224 CP) disponibil de la 1400 rpm se vor rezolva multe probleme.

Adaptat în oraș

Deseori, atunci când văd un pick-up prin oraș încerc să nu stau în spatele lui dacă mă grăbesc. De cele mai multe ori pleacă lent și oricum nu accelerează prea tare nici dacă ar vrea utilizatorul. Care de obicei nu vrea și merge la consum. Dar Amarok V6 este un alt capitol. Cu un demaraj 0-100 km/h de sub 8 secunde, majoritatea mașinilor din oraș nu vor putea ține pasul cu el. Partea plăcută acum este că, datorită cuplului mare livrat chiar și sub turația de turbo, pickup-ul de două tone toarce liniștit la 1100 rpm fără probleme afișând consumuri instantanee ridicol de mici (sub 6 l/100 km). Dar, totuși, în oraș a consumat aproximativ 10,5 l/100 km ceea ce nu este rău deloc. Am intrat în trafic ca și cu orice alt SUV de clasă mare. Ce nu ne-a plăcut a fost confortul suspensiilor spate. Amarok poate fi comandat cu două variante de arcuri, în funcție de sarcina utilă. Vehiculul de test era dotat cu versiunea mai moale. Cu toate acestea, la trecerea peste anumite denivelări șocurile se transmiteau în întreaga caroserie și, mai ales dacă eram pe vreun viraj, aprindea ESP-ul păcălindu-l că s-ar putea să derapeze. Desigur, nu se întâmpla nimic dar, probabil, pentru o fracțiune de secundă, una din roți pierduse contactul cu asfaltul.

Lung-curier

Odată ieșit din oraș, Amarok toarce liniștit la viteze de croazieră de peste 100 km/h. Cutia de opt trepte permite rulaje la viteze legale la turații destul de mici, favorizând consumul scăzut. Conform măsurătorilor noastre, la mers extraurban decent nu a luat mai mult de 8,0 l/100 km. Desigur, sunt mai optimiști decât media de 7,9 dată de producător conform metodologiei de măsurare, dar este decent. Ampatamentul mare are avantajul că preia foarte bine denivelările din asfalt și face călătoriile mai confortabile. Pe șosele, lipsa unor arcuri elicoidale pe spate nu mai este chiar atât de resimțită.

Odată ieșit în off-road, am început să apreciem cu adevărat ce înseamnă motorul V6 de pe Amarok. Urcă pantele fără emoții, cu ceva încărcătură, și la 1100 rpm deși cuplul maxim începe la 1400! Pe noroaie, sistemul de control al tracțiunii și diferențialul blocant spate s-au dovedit de un real ajutor, astfel încât n-a trebuit să ieșim să împingem la mașină. Nici n-am fi vrut asta, având în vedere că erau cam 15 cm de noroi. Mașina, precizez, era dotată cu anvelope de vară! Desigur, puriștii off-road vor spune că preferă un blocant sănătos și un reductor decât multă electronică și o automată de opt trepte. Transferul de cuplu pe roțile cu cea mai mare aderență nu este un rând scris de un departament de marketing și chiar se întâmplă. Nu de puține ori am văzut cum se bloca roata suspendată în aer a unei punți și roata care avea aderență reușea să mute fără probleme mașina mai departe.

Interior de SUV

Urcați în mașină am descoperit că interiorul tipic de utilitară a dispărut aproape în totalitate. Doar câteva panouri din plastic rigid mai aduc aminte de un pickup. În rest, interiorul pare a fi făcut de departamentul care a făcut Touareg-ul, nu Crafter-ul. Bancheta cam dreaptă mai ofere ceva indicii că, la bază, este o utilitară. Pentru locurile din față în schimb confortul este la nivel de SUV. Ușurința cu care se manevrează volanul și butoanele cu o senzație plăcută la atingere fac parte din același registru al mașinilor de teren destinate familiștilor. Singura diferență dintre acesta și un alt turism de clasă medie este urcarea în mașină.

CÂT COSTĂ

Prețurile pentru Amarok pornesc de la 37.644 euro  cu tot cu TVA pentru versiunea Confortline și pot ajunge până la 51.602 cu TVA pentru versiunea Aventura.

CUM MERGE

În oraș: manevrabilitate bună

După ce ne-am acomodat cu gabaritul, restul a venit ușor. Demarajul și reprizele foarte bune îi permit lui Amarok V6 să se strecoare prin trafic mai ușor decât multor alte mașini cu destinație urbană. E mai greu la parcări.

Pe șosea: 4Motion la putere

Tracțiunea integrală permanentă îl fac un performer pe orice condiții de drum. Desigur, pe viraje trebuie luate în considerare cele două tone ale sale. Totuși, nu este o mașină sport deși stă destul de bine pe drum.

Pe autostradă: Se plafonează la 190

Puterea motorului îl ajută pe Amarok să ajungă la viteze de aproape 200 km/h. La cât de repede urcă până la 190 și cât de brusc se oprește acolo ne face să ne gândim că are un limitator. Dar totuși, este un pick-up!

PLUS

Capacitate de tractare foarte bună, motorizare performantă ce nu rămâne niciodată în „pană de cuplu“. Chiar și motorul de 204 CP este mai mult decât suficient pentru a propulsa mașina la viteze cu mult peste limitele legale. Cu toate acestea, dacă se va merge într-un ritm decent, se vor obține și valori bune. Iar, atunci când ajunge în teren accidentat, poate să parcurgă fără probleme zone foarte dificile. Echipat cu anvelopele corespunzătoare se poate deplasa fără emoții pe orice drum forestier. Desigur, dacă acel drum nu este făcut special doar pentru TAF-uri.

MINUS

Prețul de achiziție este destul de descurajant pentru versiunea de top Aventura. De asemeni, aceea vine dotată cu jante pe 20“ care, cu siguranță nu vor fi de preferat pe teren accidentat în schimb vor fi de mare efect pe stradă. Acolo unde, de fapt, cu toate calitățile sale, Amarok este adaptat și nu tocmai în mediul său preferat. Lipsa portbagajului sau a unui spațiu de depozitare care să poată fi încuiat este un impediment comun pentru pickup-uri, motiv pentru care este necesar să cumpărați și o protecție de benă ceea ce înseamnă ceva bani în plus. De asemenea, are cel mai mare RCA pentru un pick-up turbodiesel destinat pieței europene.

 

Fișă tehnică – VW Amarok 224 CP
Dimensiuni
Lxlxh (m) 5,32×1,95×1,83
Ampatament (m) 3,10
Ecartament față/spate 1,65 x 1,64
Număr de uși 4
Nr. Locuri 5
Masă proprie/maximă 2200/2820
Sarcină remorcabilă 3500/750
Dimensiuni benă Lxlxh (cm) 126x155x50
Rezervor (litri) 80
Anvelope de serie 245/70 R16
Sarcină pe plafon 100 kg.
Grup motopropulsor
Tip motor/nr. cil/disp. TD/V4/față
Cilindree 2967
P. Max/rpm (CP) 224/3200
Cuplu max/rpm (Nm) 550/2500
Cutie de viteze (tip, nr. rap) Automată, 8
Tracțiune 4×4 (Torsen)
Performanțe și consum
Demaraj 0 – 100 km/h 7.9
Viteză maximă (km/h) 193
Consum urban/extra urban/mixt 7,6
Emisii CO2 204
Costuri de exploatare
Consum mediu 7.6
RCA/an 3000
Rovignetă 431
Casco 4107
Întreținere 100.000 km/3 ani 3855
Cost final/km. (RON/km) 0,691

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Autoturisme

Klass Wagen își ia șef de marketing de la Wizz Air

Klass Wagen, grup românesc specializat în închirieri auto, îl numește pe Remus...

Vehicule comerciale uşoare

Mercedes-Benz Sprinter aniverseazǎ 30 de ani de succes

30 de ani de calitate, inovație și versatilitate: Mercedes-Benz Sprinter, un model...

Bigster
Autoturisme

Dacia Bigster. Lucruri mărețe

Duster nu vi se pare suficient de mare? Ei bine, a sosit...

Mercedes-Benz
Autoturisme

Descoperă versatilitatea SUV-urilor Mercedes-Benz pentru familii și exploratori

Într-o eră în care confortul și performanța sunt la fel de importante...