TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI. Rupeți rândurile!

Stop monotoniei, austerității, plictiselii! Noul Volkswagen Caddy se răzvrătește și scapă de banalitatea unui vehicul comercial pursânge. Pentru asta, împrumută platforma, sistemele de asistență și elementele interioare de la VW Golf și devine mai prietenos ca oricând. (Foto: Bogdan Paraschiv)
Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Acum aproape 3 ani, când apărea perechea Berlingo / Partner (cu a sa versiune de persoane, Rifter), mă declaram entuziasmat de platforma noii generații. Aceasta combină jumătatea din față a platformei EMP2, folosită de autoturismele Peugeot, cu jumătatea din spate a fostei generații Berlingo.

Găselnița le-a permis francezilor să păstreze calitățile de cărăuș, combinându-le cu sistemele de asistență disponibile pe autoturismele Peugeot. Imaginează-ți un Partner cu pachet ADAS de 508!

Volkswagen a privit, a notat, a gândit și s-a decis să meargă mai departe: „de ce n-am lua noi toată platforma MQB?“, s-au întrebat ei. Și au făcut-o: este pentru prima dată când un vehicul utilitar are la bază o platformă de autoturism. În cazul celei de-a cincea generații Caddy, aceasta vine la pachet cu suspensia spate pe arcuri elicoidale, care o înlocuiește pe cea cu arcuri foi a precedentei generații.

Marele avantaj este, însă, accesul la absolut toate sistemele de asistență pe care le deține Grupul VW, cel mai impresionant dintre ele fiind rularea autonomă de nivel 2. Adică, în condiții optime, Caddy știe să păstreze centrul benzii, să accelereze și să frâneze fără intervenții din partea șoferului.

Te poate speria virajul brusc spre lumea autoturismelor, pentru că ar putea pierde pe drum toată utilitatea tipică vehiculelor comerciale. Nu știu cum se comportă versiunile de marfă încărcate la maximum. Pot, însă, să-ți certific că mașina asta a crescut în toate direcțiile și că poți s-o încarci mai ușor decât oricând.

 

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Varianta lungă a Volkswagen Caddy, de exemplu, profită de trecerea la suspensia compactă pe arcuri și permite transportul a doi europaleți așezați transversal, profitând la lățimea mai mare cu 11 mm a benei. Dar eu am primit la test versiunea cu ampatament standard. Chiar și aceasta a crescut, însă, simțitor în dimensiuni: este mai lungă cu 93 mm, mai lată cu 62 mm și are un ampatament mai mare cu – ține-te bine – 73 mm! Este cu adevărat impunătoare pe lângă fosta generație!

Spațiile de depozitare sunt ample, începând cu cel de deasupra parbrizului și terminând cu cele din uși. Mai mult, noua linie a bordului a permis formarea unui spațiu gigantic în zona sa superioară, pe toată lățimea mașinii. La versiunile mai ieftine nu vei găsi plastice moi la interior, dar spre vârful gamei se schimbă situația. Orice variantă ai alege, însă, vei primi asamblări ireproșabile, o poziție înaltă la volan și o vizibilitate excelentă. A, și o atmosferă interioară hi-tech, care „bate“ spre Golf 8, cu puține butoane fizice și multe iconițe.

 

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

 

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Însă, noua suspensie confortabilă din spate, ușile culisante uriașe și spațiul mare la cap și la genunchi te vor face să alegi bancheta în detrimentul scaunului. Mă rog… și bancheta este, de fapt, profilată sub forma a trei scaune egale. Se pliază 33/66% și poți scăpa de ea complet în fix 3 mișcări. Adică în 20 de secunde. Poți să reglezi înclinația celor două segmente ale spătarului, dar nu poți să glisezi cele două segmente ale banchetei. Poți să stai în mijloc fără să te incomodeze tunelul central, care este foarte scund, deși adăpostește arborele cardanic al versiunilor cu tracțiune integrală. Iar dacă plătești în plus, poți să intri în mașină fără să tragi de ușile glisante, pentru că poți comanda Caddy cu uși electrice.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Poți să-l comanzi și cu 7 locuri, dar, dacă faci asta, îți recomand versiunea cu ampatament lung, pentru că așa o să mai ai și portbagaj. Altfel, rămâi la versiunea cu 5 locuri, care asigură un spațiu gigantic pentru bagaje și o deschidere a hayonului ce permite încărcarea dulapului fără a-l demonta.

Probabil, cea mai bună motorizare pentru un astfel de vehicul este 2.0 TDI. Ai trei versiuni la dispoziție: cu 75, 102 și 122 CP. Eu l-am primit pe cel de mijloc, pe care l-aș recomanda fără rezerve. Trage bine (deși nu poate fi catalogat drept rapid) și este foarte economic. În oraș se mulțumește cu numai 6,5 l/100 km, iar dacă e frig și pornești cu mașina rece, consumul urcă spre 8 l/100 km. Se comportă exemplar, secondat de transmisia exactă, cu ambreiaj ușor de apăsat, și îl face pe Caddy la fel de simplu de condus ca un hatch compact. Suspensia este comodă și lucrează silențios. Cât despre platforma MQB, îți dai seama cât de rigidă e abia când treci prin gropile din București, apărute răzleț după o iarnă închipuită.

La drum întins, eforturile designerilor de a scădea coeficientul aerodinamic de la 0,33 la 0,30 au dat roade: am obținut un consum extraurban de 4,7 l/100 km. Dar, chiar și mai aerodinamic, marele Caddy nu e la fel de silențios ca un Golf, să zicem. Realizezi repede că și direcția, și suspensia vin din lumea autoturismelor, pentru că neamțul desenează trasele exact, fără corecturi din volan sau ruliu exagerat.

Dotări Volkswagen Caddy 

SERIE: climatizare automată, încălzitor auxiliar, scaun șofer reglabil pe înălțime, jante oțel pe 16 inchi, compartiment depozitare deasupra parbrizului, oglinzi reglabile electric și încălzite, sistem multimedia Composition Audio cu ecran tactil de 6,5 inchi, 4 boxe, DAB și card e-SIM, priză 12V în portbagaj, asistent de bandă, frânare automată de urgență, pilot automat.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

 

OPȚIONAL: vopsea metalizată 546 euro, jante aliaj 603 euro, tapițerie piele ecologică 96 euro, uși asimetrice spate 167 euro, pilot automat adaptiv 612 euro, alarmă 315 euro, bare longitudinale 176 euro, faruri LED 692 euro, stopuri LED 154 euro, cameră marșarier 247 euro, digital cockpit 434 euro, 7 locuri 741 euro, parcare automată 675 euro, plafon panoramic 826 euro, scaune ergoComfort 378 euro, navi 1270 euro, ușă culisantă electrică d/s 131 euro / 131 euro. (Prețurile nu conțin TVA)

Volkswagen Caddy, mai spațios ca oricând

Dacă optezi pentru versiunea de marfă, ai două posibilități. Prima – să mergi pe varianta cu ampatament normal, de 2755 mm, în progres cu 7,3 cm față de al fostei generații.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI
Lungimea a crescut cu 9,3 cm, lățimea – cu 6,2, iar creșterea gabaritului are repercusiuni pozitive asupra spațiului de marfă. Acesta este mai înalt cu 7 mm, mai lat cu 50 mm și are acum un volum util de 3,3 mc.
Dacă, însă, vizezi utilitatea maximă, mergi pe Caddy lung, ca să primești suficient spațiu pentru a transporta doi europaleți simultan. Și uși laterale cu deschidere lată de 84 cm (+ 14 cm față de fosta generație), ca să încarci marfa ușor. Per total – un volum de 4,4 mc așteaptă să fie umplut.

PLATFORMA MQB

La baza lui Caddy 5 stă cea mai vestită platformă din industria auto: MQB. Lansată în 2012, MQB are o arhitectură modulară și poate fi adoptată simplu oricărui model cu motor transversal față și tracțiune pe față sau integrală.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

În 2019, a primit cea mai recentă evoluție, numită MQB Evo. Marele său avantaj este scăderea costurilor de producție și a timpului de dezvoltare pentru fiecare model cu aproximativ 60%. Singura măsură fixă a platformei este cea dintre axa punții față și stâlpul ușilor față. În rest, toate celelalte dimensiuni pot varia în funcție de model și segment.

RECOMANDARE FLOTĂ

Caddy „fură“ tot ce e mai bun din lumea autoturismelor, fără a renunța la calitățile unei utilitare. Un caracter complex, care te va ajuta să transporți persoane confortabil și, apoi, să cari marfă voluminoasă fără efort.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2021)

 

Adaugati comentariu