TEST URBAN Dacia Spring. Signed, sealed, delivered!

Dragi curieri, dragi responsabili de parc auto, ați nimerit unde trebuie! Am luat Dacia Spring la câteva ture prin oraș, ca să vă povestesc cum se simte, ce autonomie are, cât de repede accelerează și, foarte important, câtă marfă poți să cari cu ea.
Dacia Spring

A fermecat aproape 9000 de români, care au achitat contravaloarea precomenzii. Unii dintre ei au plătit avans și pentru trei exemplare, așa cum aveam să aflu de la curioșii care m-au oprit prin oraș. Se stă la coadă pentru mașina asta cum stăteam la ulei înfundat și zahăr vărsat pe vremea răposatului, iar eu… iar eu am intrat în față și primit-o gratis, fără să aștept! Cu o condiție sine-qua-non, însă: să vă povestesc tuturor la ce să vă așteptați.

Dacia Spring
Fotografii de Bogdan Paraschiv

În primul rând, așteptați-vă să aveți flota cu cele mai mici mașini, pentru că Dacia Spring e, cu adevărat, minusculă. Asta devine evident când o parchezi lângă un hatch mic, precum Sandero. E cu 22,6 cm mai îngust… Asta ca să înțelegi că intră și pe aleile din spatele blocului, unde mașinile parcate pun la grele încercări vigilența livratorului de pizza. Și, mai mult, roțile care brachează cu 34° îi asigură un diametru de bracaj de numai 9,5 m, deci nu numai că duci pizza la scară, dar și întorci pe alee, ca să ieși glorios cu fața.

Nu că n-ai putea ieși și cu spatele: e drept că luneta scundă, linia ascendentă a geamurilor laterale și scaunele cu tetiere integrate reduc vizibilitatea în spate, dar camera de marșarier și oglinzile laterale bine dimensionate șterg impedimentul. Și mai sunt și consolele scurte, de 692 mm pe față și 619 pe spate, și garda la sol de 151 mm, care ”nasc” un unghi de atac de 23,5° și de degajare de 37,6°. Pentru cei familiarizați cu off-road-ul, valorile sunt elocvente. Pentru ceilalți, să spun doar că puține borduri vor pune probleme la parcarea perpendiculară. Sigur, asta dacă nu le vin idei năstrușnice primarilor.

Dacia Spring
Android Auto, Apple CarPlay, cameră de marșarier, instrumentar futurist… 

Una dintre principalele cerințe ale flotelor auto este legată de spațiul interior. Companiile pot alege una dintre cele două variante: versiunea Cargo și cea ”civilă”, destinată transportului de persoane. De prima m-am ocupat în caseta de mai jos. N-am pus mâna pe ea, însă Dacia ne-a dat toate detaliile elocvente. Despre a doua îți povestesc acum.

Ca să-ți imaginezi cât loc e înăuntru, trebuie să înțelegi că inginerii au umplut 3,73 m lungime cu un motor electric, o baterie, două rânduri de scaune și un portbagaj. Deci n-ar trebui să te aștepți la prea multe. Totuși, surpriză: portbagajul e clar mai mare decât sugerează gabaritul mașinii. Cei 290 l pot primi suficiente produse pentru o tură de livrări, iar dacă necesarul de spațiu crește, poți rabata spătarul banchetei (dintr-o bucată) și vei primi 1100 l. Adică mai mult decât două portbagaje de Logan! Dacă ieși cu colegii pe teren, veți călători fără probleme în doi, dar, dacă în ecuație intră încă două persoane, cei mai scunzi trebuie să împartă bancheta. Dacă ai peste 1,75 m înălțime, atingi cu genunchii scaunul din față și privești plafonul de-aproape, pentru că bateria ridică mult bancheta. De fapt, înălțimea interioară este mai mică cu 5,3 cm în spate decât în față.

Spring
Portbagajul este foarte mare raportat la gabaritul mașinii. Spătarul banchetei se rabatează într-un singur segment. Unghiul de atac, de 23,5˚, cel de degajare, de 37,6˚, și garda la sol de 151 mm te feresc de griji în oraș

Dar despre spațiu am mai discutat în detaliu în numerele trecute ale revistei. Acum, însă, m-am pus în situația unui utilizator de Dacia Spring și am simulat câteva zile petrecute prin București la volan, în trafic infernal și liber, de la 4 la 20°C, pe ploaie și pe cer senin… Practic, în toate condițiile urbane pe care mi le-a permis vremea nebună din aprilie.

Fin. Așa se simte în ambuteiajele cu opriri și porniri consecutive. Eliberarea frânei îl face să se deplaseze ușor, fără să bruscheze, iar accelerarea are o progresivitate care place. La fel și frânele, mai ales că la viteze mici sistemul de recuperare a energiei se domolește, făcând pedala fin de dozat. Spring este calm, relaxant, plăcut. Nu te aștepta la frânare regenerativă asemănătoare cu ”one pedal” de la Leaf. Trebuie să folosești frâna, pentru că regenerarea e discretă ca o frână de motor convențional. Direcția este foarte ușor de acționat, ideală pentru oraș, dar mi-ar fi plăcut ca după viraj, volanul să revină mai repede în poziția centrală.

Și suspensia se armonizează bine cu ansamblul. Este foarte echilibrată, la punctul în care nu te poți decide dacă Spring e confortabil sau stabil. E puțin… mai mult din amândouă. Iar dacă simți ruliu pe viraje, nu te teme: Spring rămâne simplu de direcționat, mai ales că se simte foarte ușor (bateria cântărește numai 186 kg), deci nu alunecă spre exterior sub influența inerției, iar ESP-ul este calibrat fără cusur. Asta am spus și la testul extraurban de numărul trecut, asta a reieșit și din testul elanului. Pe scurt, Dacia Spring e stabilă și confortabilă. E plăcută. Plus că stai sus, ca într-un SUV, deci, în trafic, vezi tot în față și în lateral și reacționezi repede.

Cât despre cei 45 CP, nu te teme. Am croșetat mașini, m-am trezit depășind viteza legală fără să realizez, am pornit primul de la semafor. Am și rupt aderența, scurt, la demaraj. Deci nu tu vei întârzia traficul. Dimpotrivă. Spring e fășneț în oraș, cu condiția să petreci timpul cu accelerația până aproape la podea. Are și mod Eco, care – spune ei – mărește autonomia cu 10%, scăzând puterea maximă de la 45 CP la 32 CP. În practică, dacă mergi relaxat și nu culci pedala, diferențele sunt minore sau insesizabile, semn că nu are de suferit și cuplul motor. Eu m-am plictisit repede, însă, de el, pentru că prefer să rulez mai alert în loc să admir orașul.

În testul nostru urban la temperatura de 8°C, Dacia Spring a consumat 11,5 kWh/100 km la un stil relaxat de conducere, echivalentul unei autonomii de 233 km. Apoi, am reluat testul la oră de vârf, am pornit căldura, și am abordat un stil ”bucureștean” (adică cel mai pesimist scenariu pentru condițiile date), iar consumul a crescut la 20,6 kWh/100 km (130 km). În sfârșit, am condus rapid într-un București aproape liber, la ora 7, cu căldura pornită, iar consumul a fost de 16,3 kWh/100 km (165 km autonomie).

1, 2, 3… 4! Mi-am adus frații gemeni pentru a testa interiorul lui Spring. Am călătorit fără probleme pe distanțe scurte, dar genunchii celor din spate au atins spătarele scaunelor din față.

Cu încărcarea e simplu. Dacă vrei repede, plătești 252 euro + TVA și primești priză de încărcare rapidă de 30 kW, deci întotdeauna vei petrece mai puțin de o oră ”cablat”. Primești și cablu Type 2 pentru încărcare cu curent trifazat, pentru 126 euro + TVA, iar standard, Spring vine echipat cu cablu pentru prizele casnice de 220 V, bun pentru încărcarea peste noapte (13,5 ore).

Spring
La stațiile de încărcare rapidă, poți face plinul bateriei în mai puțin de o oră. Priza se află sub capacul mobil al calandrului și „iese la lumină“ la apăsarea unui buton din bord.

Recomandare Flote

Pentru oraș, mașina asta e nebunie! Are autonomie mai mare decât poți parcurge, e fâșneață, are suspensie comodă și o direcție ușoară. Vine și cu aer condiționat, și cu sistem multimedia și este foarte simplă constructiv, deci promite costuri de revizii reduse. Spațiul interior este mare raportat la gabarit. Pe scurt, Dacia Spring este soluția ideală pentru ambuteiaje.

Avantaje

  • Cel mai ieftin autoturism electric din Europa
  • Autonomie bună
  • Gabarit și gardă la sol ideale pentru oraș
  • Direcție ușoară, suspensie echilibrată, frâne ușor de dozat

Dezavantaje

  • Spațiu limitat în spate
  • Prețul nu mai e mic fără Rabla

Dacia Spring Cargo

Dacia Spring va fi produs în trei variante: pentru retail, pentru car-sharing și pentru marfă, numit Cargo. Ultimul renunță la banchetă și primește o podea plată de la hayon până la scaune. Astfel, marfa este ușor de încărcat și sigur de transportat.

Dacia Spring cargo

Compartimentul de marfă este separat de cabină printr-o plasă de protecție. Nu mai puțin de 1100 l pot fi umpluți cu marfă, atâta vreme cât sarcina nu depășește 325 kg. La sarcină maximă, garda la sol scade la 12 cm, iar discurile ventilate de pe față au grijă să rămână eficiente și la utilizări intense. Versiunea Cargo va fi disponibilă la vânzare începând de anul viitor.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Condiții de călătorie. Cehia introduce România în ”zona verde”

Ce este numărul VIN și ce vă poate spune despre istoricul mașinilor

Test drive noul Fiat Ducato 2021

 

Adaugati comentariu