„Trotinetist“ convins, nu mă gândeam că mai poate exista vreun astfel de gadget care să-mi mai câștige admirația. Și totuși, de când am luat-o la test, trotineta Ryde a ajuns să-mi fie partener de drum pe toate rutele urbane! Foto: Bogdan Grigorescu
De ce și-ar lua companiile o flotă de trotinete? Am cel puțin trei motive: prețul de achiziție scăzut, timpul mic pierdut prin trafic și depozitarea în spații restrânse. E drept, o trotinetă are limitările ei: nu o poți folosi când e frig sau plouă, nu poți transporta mai multe persoane, iar portbagajul… ei bine, nu există. Și atunci, cine o poate folosi? Păi… în principiu, oricine nu are lucruri grele de cărat: de la fast food delivery și curieri locali, la poștași și la oricine face naveta între casă și serviciu.
Trotineta Ryde: în pofida celor 15,5 kg, manevrabilitatea este deosebită
Nimeni nu se plânge de lipsa ofertei de trotinete de pe piață, ci, mai degrabă, de oferta prea bogată, care tinde să confuzeze clienții. Azi m-am urcat pe platforma uneia dintre cele mai reușite trotinete pe care „le-am ghidonat“ vreodată. Este trotineta Ryde ST-1001 și este specială în felul ei prin mai multe caracteristici.
În primul rând – are șa, pe care o primiți cadou: da, se poate transforma din trotinetă într-o bicicletă cu roți de 10 inci. Rutele lungi ar putea deveni, astfel, mai confortabile, pentru că șaua este foarte moale și are suspensie.
Dacă o parte dintre colegii mei au devenit dependenți de ea, eu prefer s-o înlătur, pentru că mersul în picioare pe platformă crește mult manevrabilitatea. Am două posibilități: s-o pliez sau să o scot complet, cu tot cu tijă, folosind o cheie imbus din mica trusă care însoțește trotineta. Că tot veni vorba – în pofida celor 15,5 kg, manevrabilitatea este deosebită, datorită centrului de greutate scăzut al arhitecturii cu baterii în platformă (unele trotinete au bateriile în ghidon). În plus, trotineta nu are suspensii, oferind un compromis perfect între rigiditate (feedback-ul și incisivitatea sunt foarte bune) și confort (anvelopele cu cameră filtrează bine iregularitățile căii de rulare).
Trotinetă electrică, bicicletă electrică sau scuter electric?
Apoi, pe lângă stopuri și far, dotări regăsite la toate trotinetele electrice, are semnalizări și claxon, deci scade gradul de risc la rularea pe șosea, printre mașini. Acestea sunt ușor de controlat cu degetul mare al mâinii stângi, fără a-ți lua ochii de la drum. Mâna dreaptă se ocupă cu maneta accelerației și cu butoanele computerului de bord.
Platforma este mare (51×22 cm utili), atât de mare încât îmi pot scoate fiica de 8 ani la o plimbare după program fără probleme, singura limitare fiind cea a sarcinii utile, de 120 kg. Sau pot căra un pachet pe care să-l prind fix de platformă printr-o chingă și la fel pot proceda și curierii cu marfa lor. Iar la destinație au două posibilități: fie armează alarma (disponibilă opțional) și lasă trotineta afară (eventual asigurând-o și cu un antifurt mecanic), fie o pliază și o transportă la interior, fapt care cere o ușoară condiție fizică, din cauza greutății. Nici condiția fizică, nici statura nu contează, însă, când vine vorba de a o „călări“: oricine își găsește ușor poziția perfectă, pentru că ghidonul se reglează amplu pe înălțime, pe o plajă de 35 cm!
Trotineta Ryde: cea mai plăcută surpriză vine din trafic
În sfârșit, cea mai plăcută surpriză vine din trafic: deși pe site-ul importatorului, www.smart-products.ro, viteza maximă indicată este de 25 km/h, cele 69 kg ale subsemnatului pare că dau aripi agregatului, care atinge o viteză maximă indicată de 37 km/h! Senzația este de sportivitate extremă, pentru că cei 9,5 Nm trag constant cu o „voioșie“ care toarnă mult piper peste o zi de lucru. Foarte important – sistemul de frânare cu etriere și discuri la ambele roți este extrem de prompt și foarte bine dimensionat. Date fiind performanțele dinamice, rularea pe trotuar pare improprie, fapt care necesită o cască de protecție și ceva curaj pentru a merge pe stradă.
Desigur, se poate lua inclusiv calea trotuarului, pentru că există două plafoane intermediare de viteză (20 și 30 km/h), dar curând vă veți plictisi de ele. Folosind-o preponderent la limita de sus, am avut o autonomie reală de 20 km (5-10°C afară, lumini aprinse pe 80% din distanță), dar, dacă rutele urbane zilnice sunt mai lungi, puteți opta pentru versiunile cu baterii mai mari, de 15,6 sau 18,2 Ah (autonomia crescând progresiv până la 68 km!), cu prețul greutății crescute. Sau vă puteți programa deplasarea în segmente mai mici, alimentând bateria pe parcursul zilei (încărcarea completă durează 5 ore).
și dimensiunilor
[/mb_plusminus]
Fișă tehnică | RYDE |
---|---|
Model | ST-1001 |
Motor | electric, 36V |
Putere maximă/turație (W/rpm) | 350/1.300 |
Cuplu maxim (Nm) | 9,5 |
Transmisie | spate |
L/l/h (mm) | 1.100/560/1.200 |
Ampatament (mm) | 850 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 15,5/120 |
Viteză maximă (km/h) | 35 |
Tip baterie | Li-ion |
Capacitate baterie (Ah) | 10,4 |
Autonomie (km) | 38 |
Timp încărcare (h) | 5 |
Preț (lei fără TVA) | 2.630 |
Comentați?