Cel mai nou model din gama Opel a sosit oficial în România și am avut ocazia să îl punem la încercare pe ruta București-Ploiești-Brașov și retur. Noul Mokka introduce un aer proaspăt în gama Opel la nivel de design, iar clienții pot opta inclusiv pentru o versiune complet electrică.
Pentru fanii Opel, Mokka este SUV cu forme rotunde născut în 2012. Împărțea platforma cu modelul Chevrolet Trax, pe vremea când Chevy se adresa și europenilor. Mai târziu, Opel a pus un X în numele modelului, odată cu faceliftul din 2016. Opel Mokka X avea să dispară din gama producătorului în 2019, dar nu pentru multă vreme.
Opel avea planuri mari pentru numele Mokka, pregătind o a doua generație, dar cu o serie de modificări radicale. În 2020 a dus o lungă campanie de teasing în care anunța modelului Mokka, prezentat în cele din urmă la jumătatea anului trecut.
Iar acum, la debut de 2021, Opel Mokka a ajuns și în România, fiind și primul model lansat de noul importator al mărcii germane în România, Trust Motors Import. Fiind un model extrem de important, a beneficiat de un eveniment de lansare organizat pe traseul București-Ploiești-Brașov și retur. Vremea nu a ținut cu noi în luna martie, având parte de zăpadă amestecată cu ploaie, dar noul Mokka a trecut astfel prin toate testele posibile aruncate în calea lui de drumurile românești.
Noul Opel Mokka este primul model din gama constructorului german care este lansat concomitent atât în variantă electrică, cât și cu motorizare termică. Ambele versiuni au fost prezente la lansarea din România și le-a putut pune la încercare.
În prima zi am avut la dispoziție modelul Opel Mokka-e Ultimate, versiunea full electric a modelului german. Venită în culoarea verde, în combinație cu capota neagră, Mokka-e se remarcă prin emblema discretă în forma literei e amplasată pe montantul central și grila plină ornată cu sigla Opel în versiune nouă. Sigla are acum un design mai discret, elementele fiind mai subțiri. În spate, modelul Mokka are denumirea de model pe toată lungimea hayon-ului, o schimbare în modul în care Opel își marchează denumirea de model.
De fapt, tot design-ul noului model Mokka este deosebit de îndrăzneț. La prima vedere pare o Corsa pe steroizi, dar este mai mult de atât. Opel s-a inspirat din conceptul GTX Experimental din 2018, iar noua parte frontală poartă denumirea de Vizor integrând farurile, grila față, camerele video și senzorii necesari sistemelor de asistență.
Schimbările importante se regăsesc și la interior. Mokka și Mokka-e sunt primele modele Opel cu un cockpit complet digital. Opel renunță astfel la indicatoarele analogice în favoarea a două ecrane digitale amplasate în fața și în dreapta celui de la volan. Noul setup este numit Pure Panel și preia rolul atât de planșă de bord cât și interfață pentru sistemul de infotainment. Noua soluție aleasă de Opel elimină jumătate din butoanele fizice pe care le foloseau modelele mărci anterior, eliberând și minimalizând interiorul. Însă, Opel nu a căzut în extrema cealaltă, folosită de Peugeot și Citroen, unde aproape toate comenzile sunt exclusiv digitale, păstrând o serie de butoane fizice importante, cum ar fi climatizarea sau volumul sistemului audio au rămas acolo unde trebuie să fie.
Opel Mokka-e
Primul contact a fost cu versiunea electrică modelului Mokka. Aceasta folosește deja platformă CMP ce permite utilizarea atât unei soluții de propulsie electrică sau motorizări termice benzină sau diesel. În cazul modelului Opel Mokka-e avem soluția cu motor electric de 136 CP amplasat pe puntea față și baterie de 50 kWh. O soluție deja testată pe larg în cadrul grupului PSA unde o regăsim în aceeași formulă pe modele ca Opel Corsa-e, Combo-e Peugeot e-208, e-2008 și altele.
Modelul se remarcă prin silențiozitate, motorul electric având doar un sunet artificial creat să avertizeze pietonii de apropierea unui model electric. Cei 136 CP și 260 Nm sunt suficienți pentru uzul zilnic, Mokka-e putând accelera de la 0 la 100 km/oră în 9 secunde. Viteza maximă a fost limitată la 150 km/oră. Oficial, consumul de energie electrică este de 17.4 kWh/100 km, dar în condiții de iarnă, cu sistemul de climatizare pornit pe 23 de grade și cu toți consumatorii activați, Mokka-e a consumat în medie 25 kWh/100 km pe traseul București-Brașov. Bateria are o capacitate brută de 50 kWh și netă de 45 kWh ceea ce îi oferă o autonomie oficială de peste 300 km. Autonomia scade, bineînțeles, în condiții de iarnă și în funcție de stilul de condus. De altfel, Mokka-e folosește un algoritm destul de pesimist, care scade imediat cifra autonomie atunci când mașina urcă o pantă accentuată.
Mokka-e poate fi încărcată la stații rapide de până la 100 kW, sau stații AC de unde poate trage 7.4 kW, sau opțional, 11 kW. Încărcătorul mai rapid este opțional și costă 388 euro.
Opel Mokka-e dispune de 3 moduri de rulare: Eco, Normal și Sport. În modul Eco primești doar 60 kW (aproape 82 CP) și 180 Nm, iar răspunsul pedalei de accelerație va fi ușor anesteziat. În modul Normal te bucuri de 80 kW (110 CP) și 220 Nm, în timp ce în modul Sport, motorul electric va livra toți cei 136 de cai putere și 260 Nm pentru ca Mokka-e să poată accelera de la 0 la 100 km/h în 9 secunde.
Mokka-e impresionează însă prin suspensia excelent reglată și parcă adaptată special la drumurile noastre. Deși își păstrează latura dinamică intactă, suspensia absoarbe bine denivelările, fără ca mașina să se încline excesiv. În ceea ce privește prețul, noul Opel Mokka-e pornește de la 28.433 euro, iar pentru echiparea de top Ultimate prețul este de 32.863 euro (fără TVA și fără prima acordată prin programul Rabla Plus).
Opel Mokka 1.2T 130 CP
Dacă soluția electrică nu este pe placul tău, Opel oferă și o gamă de motorizări clasice. Avem benzină în forma propulsorului 1.2 turbo cu trei cilindri ce poate oferi 100 sau 130 CP sau diesel de 1.5 litri și 110 CP.
În cadrul testului nostru am beneficiat de modelul 1.2T GS Line de 130 CP. Modelul a venit echipat și cu transmisia automată cu opt trepte. Nu am apreciat însă soluția aleasă pentru selectorul cutiei de viteze. Avem o mică manetă aproape ascunsă pe consola centrală, plus două butoane minuscule pentru selectarea poziției P sau M. Același sistem este folosit și pentru modelul electric, doar că în loc de M, avem B, pentru recuperarea energiei la decelerare.
Mokka cu motor pe benzină va fi bestsellerul acestui model, mai ales în varianta de 100 CP. Cea de 130 este suficient de puternică pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 9.2 secunde. Viteza maximă este de 200 km/oră. Cutia automată își face treaba fără a te enerva într-un fel, iar reprizele sunt însoțite de sunetul specific al motorului cu trei cilindri. Oficial, acest motor consum 5.9 litri/100 km, dar în timpul testului am înregistrat o valoare de 6.5 litri/100 km la drum întins și 7.9 l/100 km în mediul urban. Prețurile pentru modelele cu motoare termice încep de la 14.935 euro (fără TVA), iar modelul 1.2T 130 CP AT8 GS Line costă 19.412 euro (fără TVA).
RECOMANDARE FLOTĂ
Noul Opel Mokka are o versiune pentru orice tip de carburant: electric, benzină, diesel. În plus vine cu un design complet nou pentru Opel. Spiritul mărcii Opel este viu și mai fresh ca niciodată.
Avantaje:
– Look atrăgător și proaspăt
– Gamă de motorizări completă
– Suspensie excelentă
Dezavantaje:
– Finisajele Piano Black la interior
– Soluție neinspirată selectorul cutiei automate
– Sistemul infotainment poate fi îmbunătățit.
Fotografii de Ciprian Mihai
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2021)
CITEȘTE ȘI:
Renault deschide noi uși. LCV Show: Open New Doors
TEST COMPARATIV Renault Clio vs Toyota Yaris
Comentați?