TEST COMPARATIV Renault Clio vs Toyota Yaris. Profesorul și novicele

Cu peste 25 de ani experiență și patru generații de sisteme hibride, Toyota este lider mondial în domeniu. Renault abordează abia acum această tehnologie cu noul Clio E-Tech Hybrid. Se ridică novicele la nivelul inventatorului acestui sistem? Rezultatul este surprinzător.
clio

În viață este important să crezi într-un ideal și să îl urmezi până la capăt. Este și cazul lui Toyota. Fie că a fost vorba de era diesel sau de noua eră electrică, Toyota a rămas fidelă propulsiei full hibrid sau hibrid paralel care este prezentă pe toate modelele gamei. Și japonezii sunt foarte convinși de logica lor. Ei o spun cu hotărâre: ce folos să construiești o mașină electrică cu o baterie de 70-80 kWh când poți construi cu aceleași materiale scumpe 70-80 modele hibride care merg electric 50% din timp? Această strategie a convins milioane de clienți: în 25 de ani, Toyota și Lexus au vândut 13,5 milioane unități modele hibride din care peste 7 milioane Prius. Azi însă vorbim de mezinul gamei, noul Toyota Yaris. Acesta nu a avut niciun concurent mulți ani la fel ca și alte hibride de la Toyota. Dar acum a apărut un rival în persoana noului Renault Clio E-Tech Hybrid. Poate oare un novice să detroneze o expertiză de 25 de ani? Rezultatul e surprinzător.

Noul Clio Hybrid promite și mai mult decât Toyota și anume că se poate deplasa 80% din timp în mod electric și că este cu 40% mai economic decât un Clio cu motor convențional în oraș. Așa să fie?

Propulsie similară, transmisii complet diferite

Din punct de vedere tehnic, sistemul hibrid al lui Clio E-Tech este foarte sofisticat fiind inspirat din experiența din Formula 1. Un motor termic aspirat de 1,6 litri și 91 CP este cuplat prin intermediul unei cutii de viteze fără ambreiaj cu un motor electric de tracțiune de 49 CP, iar un starter generator integrat cu o putere de 20 CP asigură pornirea și ajută la accelerații. Noua transmisie automată permite 15 combinații între motoarele electrice, cel termic și treptele cuplate la un moment dat. Puterea totală este de 140 CP iar bateria de
1,2 kWh este amplasată în stânga sub podeaua portbagajului. Pe lângă modurile de rulare de la Clio convențional – Eco, Sport și My sense (echivalent Mod Individual) – șoferul are la dispoziție un mod Electric accesibil direct de la o tastă de lângă cea pentru modurile de rulare.

clio

clio
Ergonomie bună. Planșa de bord are desen tradițional, iar versiunea de top, Exclusive, vine standard cu display de 7 inci. Transmisia automată are convertizor de cuplu.

A patra generație a sistemului hibrid Toyota utilizează un nou motor aspirat de 1,5 litri și 93 CP în trei cilindri din aceeași familie cu cel de 2 litri de la Corolla, cuplat cu un starter generator integrat MG1 și un motor electric de tracțiune MG2 de 80 CP, pentru un total de 116 CP. Din acest punct de vedere, construcția sistemului hibrid este similară cu cea de la Renault. Diferențele apar la cutia de viteze, Toyota utilizând o cutie CVT clasică. Și Toyota beneficiază de trei moduri de rulare: Eco, Power și EV. Japonezii nu anunță capacitatea bateriei Li-Ion mărginindu-se să anunțe că voltajul a fost mărit de la 144 la 177,6 V reducându-se numărul celulelor de la 120 la 48. Compactă și cântărind numai 12 kg, bateria este amplasată în stânga sub bancheta spate împreună cu bateria de 12V.

Clio este puțin mai eficient

Aceasta este tehnica. Dar cum funcționează ? Ambele modele pornesc în mod electric, iar în modul Eco la Clio și Normal la Yaris, motorul termic intră în funcțiune relativ repede. Dacă sunteți atent cu pedala de accelerație, în modul EV se pot parcurge 3-4 km în mod electric. Iar la Renault ne-a plăcut mai mult modul cum este ilustrat pe instrumentarul de bord starea de încărcare a bateriei. Oficial, Renault poate merge electric până la 70-75 km/h, iar Toyota până la 130 km/h. Dacă în cazul lui Renault e adevărat, în cazul lui Toyota viața bate filmul pentru că în jurul a 80 km/h motorul termic începe să toarcă ușor. Ambele au și un mod B la cutia automată care permite recuperarea într-un procent mai mare a energiei la frânare decât în D. Și aici tot Renault se achită mai bine de sarcini pentru că frânarea este mai energică în cazul lui Clio și implicit recuperarea este mai eficientă.

yaris

yaris
Cel mai elaborat interior, cu plastice moi pe toată jumătatea superioară și cu ecrane amplu
dimensionate. Trei moduri de funcționare, My Sense (implicit), Sport și Eco sunt disponibile. De asemenea, poate fi selectat și EV, care permite rularea pur electrică în anumite condiții

Este de apreciat că în ambele cazuri consumul oficial WLTP este foarte aproape de realitatea de pe stradă: 4,4 l/100 km anunță Renault și 4,3 l/100 km Toyota. Și aici japonezii au fost puțin mai optimiști deoarece Renault a consumat mai puțin în realitate în medie: 4,61 l/100 km față de 4,85 l/100 km la Toyota. În oraș, ambele au coborât sub 4 l/100 km în timp ce la pe autostradă, unde eficiența propulsiei hibride scade, Renaulkt este mai economic cu aproape 1l/100 km. Rezultatul lui Renault este memorabil deoarece până acum Toyota era regina hibridelor și a eficienței. Și să obții acest rezultat cu prima generație de hibride în timp ce Toyota se află la a patra este cu adevărat un rezultat de excepție.

Clio mai rapid, Yaris mai incisiv

Dacă lăsăm la o parte condusul boem și piciorul devine mai greu pe pedala de accelerație, Clio E-Tech se simte mai puternic deși este mai greu cu 150 kg. Accelerează mai repede, are reprize mai bune și nu doar cifrele sunt mai bune ci se și simte mai puternic, nu neapărat datorită celor 24 CP în plus, compensați oarecum de masa mai mare. Avantajul lui Renault constă în cutia multi-mode, net superioară celei CVT de la Toyota.

clio

La Yaris, orice accelerare mai viguroasă este însoțită de o turare suplimentară inutilă a motorului termic datorată unei patinări a cutiei CVT. Acest lucru este mai evident în conducere sportivă pe modul Power în timp ce pe modul Eco patinarea nu se simte atât de mult. În schimb, noul Yaris impresionează prin ținuta de drum. Datorită noii platforme GA-B a fost posibilă reducerea înălțimii cu 40 mm, iar ampatamentul a crescut cu 50 mm deși lungimea a scăzut sub 4 metri, prin reducerea consolelor față și spate cu 10, respectiv 45 mm. Și poziția de condus a fost coborâtă cu 21 mm, în timp ce ecartamentul este mai lat cu 57 mm. Astfel, Yaris are proporții foarte sportive și un design foarte atrăgător. De altfel, începând cu C-HR și Corolla, Toyota a început să construiască mașini după care lumea a început să întoarcă capul. După generații de modele banale ca design, noile modele au adus un aer proaspăt care se adresează unei generații mai tinere. Cu un tren de rulare destul de rigid și un centru de greutate coborât, Yaris este foarte incisivă la condus și e plăcut să treci prin succesiuni de viraje în modul Sport care vine cu o direcție mai grea.

yaris

Și Clio este foarte precis și sigur dar mișcările caroseriei sunt puțin mai ample și francezul este orientat mai mult spre confort oferind un confort mai bun al suspensiei. De asemenea, Clio are un motor mai rafinat și este mai silențios fiind mai aproape de ideea de mașină de familie.

Clio are un interior mai modern și mai spațios

Dacă arunci o privire din lateral este imposibil să nu observi ușa spate foarte scurtă de la Toyota. În plus aceasta este decupată rotund în partea superioară și foarte îngust în partea inferioară obturând accesul. Pasagerii din spate beneficiază de un spațiu similar la genunchi cu cel din Clio dar la cap este mai puțin loc decât în Clio și pasagerii stau inconfortabil din cauza spătarului banchetei în poziție aproape verticală. Și vizibilitatea trei sferturi spate este foarte slabă în Yaris. Din cauza decupajului ușii și a montantului spate foarte gros, un unghi de obstrucție de 22 grade este mult prea mare față de numai 7 grade la Clio. Și planșa de bord a lui Yaris pare demodată comparativ cu cea de la Clio, chiar dacă ținem cont că Renault era într-o versiune de bază iar Toyota într-o versiune de bază. Numai că dacă ne uităm la preț, versiunea hibrid de bază a lui Yaris începe de la 18.386 euro în timp ce versiunea de top SL E-Tech de la Renault costă 20.850 euro. Peste 18.000 euro pentru o versiune de bază cu jante de oțel de 15 inci și volan de plastic este foarte mult chiar dacă standardul este bogat pentru model de acces în gamă cu aer condiționat automat, pilot automat adaptiv sau asistent de bandă cu corecție din direcție și sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inchi care din păcate butează extrem de lent la pornire. În schimb, echiparea de top a lui Clio aduce multimedia cu navigație pe ecran portret de 9,3 inchi, indicatoare de bord digitale pe display de 7 inchi, climă automată, faruri full-LED, jante de aliaj de 16 inchi, cameră video de marșarier, pilot automat. Pentru 500 euro se poate obține pilot automat adaptiv și asistent de bandă activ. Un Yaris Hybrid echipat la fel de bine sare de 23.000 euro.

CONCLUZII

Renault Clio SL E-Tech

clio

 

 

 

 

 

 

 

Mai ieftin, mai spațios, mai bine echipat, mai confortabil, mai elegant și, surprinzător și mai economic, Clio obține o victorie clară din toate punctele de vedere.

Toyota Yaris Eco Hybrid

 

 

 

 

 

 

 

Are un design superb și este foarte incisivă la condus. Dar pentru prețul cerut era nevoie de mai mult mai ales că a fost depășită și la eficiență.

RECOMANDARE FLOTĂ

Toyota Yaris Eco Hybrid este, pe hârtie, mai ieftin decât competitorul său. Însă acesta este mai bine echipat și, după cum aminteam, oferă rezultate mai bune din punct de vedere al economiei, astfel că este alegerea mai bună.

 

clio

Foto: Bogdan Paraschiv

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2021)

 

 

 

 

Adaugati comentariu