Am testat Michelin CrossClimate, anvelopa perfectă pentru vremea schimbătoare

”Anvelopa de vară omologată și pentru a circula iarna” - acesta este sloganul celor de la Michelin pentru noua lor anvelopa CrossClimate. Care, însă, nu e o anvelopă all-season, ci un pneu cu o concepție total nouă. Lucru de care m-am convins cu ocazia evenimentului de prezentare și testare desfășurat la începutul primăverii în Franța.
Michelin

Michelin CrossClimate test - floteauto 2
Michelin CrossClimate. A nu se confunda cu o anvelopă all season

Când am aflat prima oară despre Michelin CrossClimate, am fost tentat să cred că specialiștii Michelin au creat probabil cea mai bună anvelopă all-season a momentului. Însă ”all-season” reprezintă doar un compromis, care încearcă să combine avantajele anvelopelor de vară, respectiv a celor de vară, însă cu performanțe cel mult medii, atât pe vreme caldă, cât și pe frig și zăpadă.

Ei bine, am avut ocazia să mă conving personal de faptul că Michelin CrossClimate NU ESTE o anvelopă all-season. Principial, faptul că poate fi folosită în orice condiții ne duce cu gândul la domeniul all-season, dar, de fapt, ar fi o greșeală să considerăm CrossClimate o astfel de anvelopă. Practic, Michelin inaugurează o nouă nișă în domeniul anvelopelor, nișă care încă mai așteaptă o denumire. Adică avem anvelope de vară, anvelope de iarnă, anvelope all-season și… anvelopa CrossClimate. Explic în continuare de ce vorbim de o nouă nișă.

Câteva considerente teoretice despre Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate test - floteauto 101
Cam așa consideră specialiștii că se situează CrossClimate față de anvelopele de vară, de iarnă și all-season

În primul rând, cei de la Michelin susțin că acordă o mare atenție percepției clienților pe marginea subiectului anvelopelor. Drept pentru care compania realizează anual statistici și interviuri pe baza unui panel de circa 15.000 de subiecți, iar recent a demarat un program unic în domeniu: monitorizarea comportamentului a circa 3.000 de șoferi din întreaga Europă, pe baza datelor culese specialiștii urmând a adapta noile produse mult mai aproape de doleanțele reale ale utilizatorilor.

Michelin CrossClimate test - floteauto 3În al doilea rând, din studiile celor de la Michelin a reieșit că un procent de 65% dintre șoferii europeni utilizează anvelope de vară tot timpul anului. E un procent foarte mare, dacă ne gândim că, până și în zonele sudice, tot intervin perioade, mai scurte sau mai lungi, cu vreme rece, deci utilizarea pneurilor de vară devine de-a dreptul periculoasă. De altfel, e o concepție suficient de des întâlnită și la noi: ”De ce să investesc mult în a doua pereche de pneuri de iarnă (plus inconvenientul montajului și depozitării) câtă vreme sunt doar câteva zile pe an când aș avea realmente nevoie de ele?!”.

Este o concepție proprie în general persoanelor fizice. Dar factorul buget face multe companii să apeleze la un rabat la calitate: chiar dacă folosesc, pentru mașinile din flotă, pneuri de vară, respectiv pneuri de iarnă, din rațiuni de reducere a cheltuielilor multe companii preferă să achiziționeze anvelope foarte ieftine, cu performanțe la limită atât vara, cât și iarna. Ce să mai vorbim despre anvelopele all-season, care, din păcate, nu reușesc să ofere un mix mulțumitor din punct de vedere al performanțelor, iar uzura este, în general, foarte rapidă.

Michelin CrossClimate test - floteauto 4Iată doar câteva lucruri care i-au făcut pe cei de la Michelin să se ”înhame” la analiza mult mai atentă a acestui aspect: se poate realiza o anvelopă care să ofere performanțe cât mai bune atât în condiții de vară, cât și de iarnă? Și asta fără a fi vorba de o anvelopă all-season, deci fără a apela la compromisuri în ce privește siguranța și performanța.

Prin urmare, inginerii Michelin au folosit într-un mod cât mai inteligent o serie de tehnologii, unele total noi, altele proprii anvelopelor de vară, respectiv celor de iarnă. De la componența specială a materialelor folosite pentru banda de rulare până la designul special, cu forma în V optimizată și canelurile 3D sau integrarea tehnologiei EverGrip (pentru creșterea durabilității), specialiștii Michelin au fost foarte entuziaști în explicațiile lor. Dar numai proba practică putea demonstra dacă au sau nu dreptate.

Cum se comportă în condiții reale Michelin CrossClimate

Pentru a verifica dacă noua anvelopă Michelin CrossClimate și-a atins obiectivul, am avut două sesiuni de teste. Prima, în condiții de poligon, în care am verificat performanțele la frânarea pe uscat, manevrabilitatea pe carosabil ud și aderența pe zăpadă, comparativ cu tipurile de pneuri convenționale. Iar a doua a constat dintr-un test drive pe un traseu montan, în Alpi, lăsând la latitudinea fiecăruia să testeze limitele mașinii echipată cu aceste pneuri.

Michelin CrossClimate test - floteauto 5În primul caz, m-a interesat cel mai mult cum se comportă Michelin CrossClimate față de o anvelopă de iarnă. Pentru că, din punctul meu de vedere, e mult mai dificil să realizezi o anvelopă cu un foarte bun comportament în condiții de vreme rece, cu zăpadă și polei, ori cu mâzgă și ploaie. Adică o anvelopă potrivită pentru circa 8-9 luni dintr-un an. Mașinile de test au fos Volkswagen Golf, iar pneurile de iarnă folosite pentru comparație au fost tot din gama Michelin, Alpin 5, considerate un etalon în categoria lor.

La proba de frânare pe uscat, teoria spune că Michelin CrossClimate obține o frânare de distanță cu 7 metri mai redusă (de la 100 km/h), ceea ce, în cele mai multe cazuri de situații de urgență pe autostradă sau șoselele de viteză, face diferența între ”fără probleme” și ”accident imposibil de evitat”. În practică, a fost clar că mașina echipată cu anvelope Michelin CrossClimate a oprit pe o distanță ceva mai scurtă. Dar mai important mi s-a părut modul mai eficient de lucru al ABS-ului, datorită aderenței clar mai bune pe uscat a lui Michelin CrossClimate față de anvelopa de iarnă.

Michelin CrossClimate test - floteauto 6A urmat proba de comportament pe asfalt ud, care a constat în rularea în cerc pe o pistă udată de apă și creșterea graduală a vitezei până la momentul în care mașina derapa. Pneurile de iarnă au dovedit un bun comportament, mașina ieșind de pe traiectorie undeva pe la 43 km/h. Cu Michelin CrossClimate, mașina a început să derapeze cam pe la aceeași viteză, însă am remarcat, din nou, o diferență extraordinară. Dacă la pneul de iarnă, la atingerea limitei de derapare, mașina subvirează puternic, iar ESP-ul intră prompt, totul inducându-i celui de la volan momente de stres, în cazul lui Michelin CrossClimate am remarcat progresivitatea de care a dat dovadă mașina în momentul ruperii aderenței.

Practic, pe asfalt ud, CrossClimate e sigură nu doar din punct de vedere fizic, ci și psihic, derapajul neintervenind brusc, deci sunt mult mai puține riscuri ca șoferul să se panicheze și să ”sară” pe frâne, destabilizând mașina. De altfel pur și simplu am demonstrat ceea ce afirmau inginerii Michelin, că, pe șosele ude și temperatură scăzută, anvelopa CrossClimate este la același nivel de aderență cu o anvelopă performantă de iarnă. Ceea ce i-a și adus calificativul ”A” pentru aderența pe suprafețele ude (ca idee, anvelopele all-season se situează extrem de departe, primind calificative de maximum C-E).

Michelin CrossClimate test - floteauto 7Însă condițiile reale de iarnă le-am verificat în a treia parte a poligonului, unde am avut de urcat o pantă de 9 grade acoperită cu zăpadă aproape înghețată, cu pornire din rampă. După cum era de așteptat, cu anvelopele de iarnă nu au fost probleme de aderență, după o foarte scurtă rotire în gol a roților motoare urmând o bună tracțiune. În cazul lui Michelin CrossClimate am remarcat o perioadă ceva mai lungă de rotire în gol a roților, după care tracțiunea s-a dovedit la același nivel cu al anvelopelor de iarnă.

Aici, însă, mai trebuie să intervin cu o mențiune: celor care folosesc mașina cu preponderență în zone cu vreme de iarnă, specialiștii Michelin le recomandă utilizarea unor pneuri de iarnă performante. În aceste situații, Michelin CrossClimate este mai degrabă văzut ca o alternativă la pneurile de vară, deoarece în zonele montane sau în nordul Europei este mult mai probabil ca, până și vara, vremea să se schimbe drastic, iar pneurile de vară să devină inutilizabile. Însă testul urcării rampei înzăpezite a demonstrat, totuși, că nivelul de aderență al lui Michelin CrossClimate se ridică, într-adevăr, extrem de aproape față de nivelul de aderență al unei anvelope de iarnă performante.

Michelin CrossClimate test - floteauto 102
Michelin CrossClimate primește calificative foarte bune

A doua parte a testului a constat, după cum spuneam, într-un test-drive în condiții reale, cu modele Peugeot 308, pe un traseu montan din Alpi, unde am avut parte cam de toate tipurile de drum: asfalt uscat, asfalt umed și ud, ba chiar și porțiuni cu un strat de câțiva centimetri de zăpadă bătătorită. Modelul de test s-a comportat exemplar în condiții normale de condus, impresia generală fiind de siguranță și manevrabilitate. Chiar și nivelul sonor a fost mai mic decât mă așteptam, deși designul benzii de rulare a pneului ar putea lăsa impresia că Michelin CrossClimate s-ar putea face auzită cam tare.

Michelin CrossClimate test - floteauto 8
În condiții reale de testare, Michelin CrossClimate demonstrează un comportament foarte sigur în condiții schimbătoare de vreme

Avantajele reale ale noii anvelope au ieșit la iveală odată cu abordarea unui stil de condus mai agresiv, cu atacarea mai în forță a virajelor strânse. Din nou, senzația de siguranță a fost puternică, mașina fiind tot timpul sub control. Tendințele subviratoare s-au dovedit extrem de ușor de controlat, adică exact ceea ce am remarcat și în condiții de poligon. Iar pe zăpadă comportamentul mașinii la limită a fost suficient de ușor de ținut în frâu, Michelin CrossClimate fiind suficient de manevrabilă – câtă vreme rațiunea nu e depășită de riscurile inutile. CrossClimate e certificată pentru utilizarea pe timp de iarnă grea, prin indicativul ”3PMSF” (3 Peaks Mountain Snow Flake), lucru pe care l-a demonstrat cu prisosință.

Cu alte cuvinte, proba de drum pur și simplu a confirmat primele impresii din testul de poligon, demonstrându-mi că Michelin CrossClimate este o propunere foarte reușită. Adică este nu doar cu mult deasupra performanțelor mediocre pe care le oferă, în general, anvelopele all-season, ci pot spune că e aproape pe picior de egalitate cu cele mai performante pneuri de vară, respectiv de vară. De aceea, m-am convins că Michelin CrossClimate merită integrală într-o categorie separată față de anvelopele all-season. Ar mai rămâne de verificat comportamentul în condiții de vreme caldă, atât pe asfalt uscat, cât și pe ploaie. Dar, după ce mi-a demonstrat că, pe vreme rece și în condiții de iarnă, are performanțe atât de bune, sunt sigur că Michelin CrossClimate va oferi performanțe excelente și în condiții de vară.

De ce merită noua anvelopă Michelin CrossClimate

Am ajuns, practic, la întrebarea cea mai importantă: merită investiția în Michelin CrossClimate? Cu atât mai mult cu cât mi-am dat seama că, de fapt, cei de la Michelin au conceput această anvelopă inovatoare în primul rând pentru companii.

Michelin CrossClimate test - floteauto 9Deocamdată, prețurile estimative pentru această nouă categorie de anvelopă nu au fost comunicate, dar specialiștii Michelin afirmă că prețul se va situa între cel al unei anvelope de vară și cel al unei anvelope de iarnă, ceva mai aproape de primul tip. Atenție, vorbim de anvelopele corespunzătoare din gama Michelin, deci nu vor fi prețuri din categoria ”ieftine” sau ”low-cost”. Însă, pentru nevoile unei companii, eu estimez că am putea vorbi de economii de circa 40-50% dacă se optează pentru Michelin CrossClimate în loc de pneuri de vară + pneuri de iarnă. Mai ales că și durabilitatea se anunță foarte bună, la nivelul gamei Michelin Energy Saver (consideră un etalon în acest domeniu). De fapt, inginerii afirmă că Michelin CrossClimate promite o durabilitate chiar mai bună în condiții de iarnă.

Michelin CrossClimate test - floteauto 10După care e de remarcat faptul că încă de la lansarea inițială pe piața europeană, în mai, vor fi disponibile tipodimensiuni potrivite și pentru unele modele utilitare, dar și pentru SUV-uri. Ulterior, din 2015, Michelin intenționează să realizeze o gamă CrossClimate și pentru utilitare medii și mari, în funcție de răspunsul pieței putând fi posibilă și orientarea către transportul greu. Pentru început, însă, circa 70% din autoturismele vândute în Europa (cea mai mare parte a acestora fiind achiziționate în regim de flote de către companii și firme) vor putea fi echipate fără nicio problemă cu anvelope Michelin CrossClimate, cu tipodimensiuni potrivite pentru jante între 15” și 17”. Interesant faptul că oficialii Michelin nu au avut un răspuns la întrebarea ținând de obiectivele de vânzări, datorită potențialului extrem de ridicat al pieței și avantajelor pe care Michelin CrossClimate le aduce.

Michelin CrossClimate test - floteauto 103
Michelin CrossClimate va fi disponibilă din mai în aceste tipodimensiuni

Rezumând, prin Michelin CrossClimate s-a reușit un mare pas înainte: crearea unei anvelope care poate fi folosită tot timpul anului, fără a face rabat de la siguranță și performanță și aducând o economie suficient de importantă în costurile generale ale unei mașini. Mai rămâne o singură dilemă – cum credeți că ar trebui denumită noua categorie inaugurată de Michelin CrossClimate?

Iată și părerea unuia dintre experții în materie de anvelope auto:

https://www.youtube.com/watch?v=9SYGW64M0A8

2 thoughts on “Am testat Michelin CrossClimate, anvelopa perfectă pentru vremea schimbătoare

  1. Michelin stie ce face.Aceasta anvelopa dar si celelalte care o sa mai apara treptat, schimba incet- incet niste conceptii false in legatura cu anv.iarna-vara, vara-iarna,iarna-vara,vara-iarna etc.etc.

  2. De fapt nici o anvelopa nu este all season, aceasta denumire este una comerciala si cele de vara dar si cele de iarna.Nici un pneu destinat traficului rutier nu are nici o legatura cu anotimpurile (poate Antonío Vivaldi).
    Anvelopele auto se construiesc pentru diferite suprafete cum sunt:
    „Anvelope normale sau de strada” care prin configuratia benzii de rulare si a structurii (carcasei) sunt destinate suprafetelor DURE pe care pot sa genereze un coeficient de aderenta mai bun decat pneurile cu profil special M+S. Acest coeficient de aderenta marit pe sprafetele dure, asigura
    maniabilitatea si stabilitatea necesara automobilului, iar prin aceasta contribuie la siguranta circulatiei.
    A doua categorie se numeste ” anvelopa cu profil special M+S” sau „pneuri pentru zapada” care prin „desenul” benzii de rulare si prin constructia carcasei
    realizeaza un coeficient de aderenta superior fata de anvelopele normale sau de strada, pe suprafetele DEFORMABILE prin mobilitatea blocurilor taiate in mai multe bucati(lamele) care prin deschiderea lor in zona de contact cu suprafata deformabila realizeaza un coeficientu de aderenta potrivit mentinerii unei maniabilitati corespunzatoare pe aceste suprefete.
    Referitor la noua anvelopa Michelin CrossCLIMATE am parerea ca prin testarea multipla cu modificarile aferente aduse benzii de rulare de catre Michelin, au ajuns la cea mai potrivita configuratie dintre cele bune. Michelin este un producator de pneuri cu o vasta experinta in domeniu si cred ca, nici de data aceasta nu au gresit si prin CrossCLIMATE atentie! au realizat „Anvelopa viitorului”. Aceasta anvelopa uita deja sloganul de marketing cu +7 grC si celelalte inventii cu scop comercial privind modificarile elasticitatii cauciucurilor (vulcanizate).De fapt orice anvelopa ca produs finit a trecut prin procesul chimic numit „vulcanizare” dupa care aceste produse NU mai sunt termosensibile.Michelin prin aceasta anvelopa este primul producator care dezvaluie secretul mult tinut sub cheie, acela de mentinerea elasticitatii pneurilor auto in limite largi ale temperaturii. (Ex: CrossClimate intre -30 si +40)

Adaugati comentariu