Test Kia Niro 1.6 GDI PHEV Comfort DCT




Test Kia Niro 1.6 GDI PHEV Comfort DCT

Și crossover, și plug-in hybrid, și extrem de dotată în configurație standard: Kia Niro PHEV pare un pariu între producătorul coreean și flotele de mașini, din care ambele părți au de câștigat.

Test Kia Niro 1.6 GDI PHEV Comfort DCT

Kia Niro-28

Kia Niro PHEV se poate dovedi o reală investiție pentru viitorul mediu și îndepărtat: specialiștii preconizează că până la sfârșitul lui 2023, vânzările anuale de autoturisme plug-in vor crește la 600.000 unități, în timp ce crossoverele progresează continuu de câțiva ani și nu par a se mai opri. Iar Niro PHEV are un singur concurent, Mini Cooper S E Countryman All4, care este ceva mai scump (cu 2.690 euro la preț de bază), deci nu se mulează la fel de bine pe cerințele companiilor cu flote auto.

Coreeanul este, astfel, primul crossover PHEV de clasă mică destinat maselor, deci are șanse mari să devină un clasic, un simbol așa cum este Toyota Prius printre hibride. Anul trecut am testat versiunea hibrid a modelului, iar între timp a fost prezentată și varianta complet electrică, astfel că Niro este primul model din lume (alături de fratele de grup, Hyundai Ioniq) care oferă, la alegere, cele trei sisteme de propulsie electrificată. El se alătură celorlalte două modele cu propulsie alternativă din gama Kia, Soul EV și Optima Hybrid, însă, spre deosebire de cele două, este singurul care se bazează pe o platformă dedicată exclusiv propulsiilor electrificate.

Kia Niro-5Cât de mult o ajută această platformă să-și atingă scopul de autoturism eco? Asta am încercat să aflu și eu și am început prin a conecta mașina la o priză casnică, unde am așteptat 3,5 ore pentru a încărca bateria de 8,9 kWh de la 0% până la 100%. Desigur, cu cablul opțional de alimentare, bateria se poate încărca și de la o sursă de curent alternativ de 22 kWh, în doar 30 de minute, deci nu induce întârzieri care să afecteze productivitatea companiei.

Rezultatul este că, pe lângă curent, Kia Niro PHEV consumă ”la rece” și puțină benzină. După 50 km petrecuți în oraș, am golit complet bateria și am consumat fix 1 l/100 km, fără a merge ”la consum”, ci mai degrabă încercând să simulăm un stil normal de conducere, dovadă fiind copăcelul ”eco” al computerului de bord, înfrunzit doar pe jumătate. În concluzie, companiile pot folosi în regim urban mașina cu costuri infime, iar acesta este un mare avantaj pentru flotele urbane.

Test Kia Niro 1.6 GDI PHEV Comfort DCTȘi nici nu ai nevoie să intri prin meniuri complexe ca să scoți totul de la mașină: Kia Niro PHEV are un singur buton EV/HEV din care se poate seta funcționarea sistemului de propulsie. În mod EV (Electric Vehicle) este maximizată funcționarea motorului electric, în timp ce activarea modului HEV (Hybrid Electric Vehicle) combină cele două motoare pentru cel mai bun echilibru între performanță și eficiență.

La fel ca și în cazul versiunii hibrid, display-ul central al lui Niro PHEV afișează în timp real informații despre fluxul de energie și consumul mediu, și astfel șoferul știe dacă mașina rulează pe energia electrică provenită din baterii, pe energia termică furnizată de motorul cu combustie sau folosește ambele surse de energie simultan. Informațiile sunt bine completate de detaliile primite de pe tabloul de bord, care afișează permanent gradul de încărcare a bateriei, cantitatea de benzină din rezervor și autonomiile electrică și totală.

Opțional, șoferul poate primi informații despre stilul de conducere, aflând cât de economic sau agresiv a fost Kia Niro-16în trafic. Un amănunt ce merită menționat este modul ”Driver Only” al sistemului de climatizare, care direcționează fluxul de aer numai spre șofer, scăzând astfel consumul de energie, cu efecte benefice asupra autonomiei electrice.

Kia Niro-21Atipic crossoverelor, poziția de condus este foarte joasă, având șezutul la numai 54 de cm deasupra solului. Combinată cu înălțimea de 154 cm a mașinii, aceasta se traduce printr-o bună acomodare a șoferului, indiferent de statura sa. Aceleași valori bune se regăsesc și în cazul locurilor din spate, unde spațiul la genunchi este uriaș (12-46 cm), în timp ce capul nu atinge plafonul nici în cazul călătorilor înalți (99 cm între șezutul banchetei și plafon).

Doar portbagajul are puțin de suferit de pe urma prezenței bateriilor mai mari decât în cazul versiunii hibrid (8,9 kWh față de numai 1,56 kWh), care acum se extind până sub podeaua portbagajului, ocupând și jumătate din suprafața acesteia. Rezultatul este un spațiu pentru bagaje în scădere de la 436 litri până la 324 litri, dar rabatarea banchetei formează o podea plană.

Kia Niro-26

Dinamica versiunii PHEV este asemănătoare cu cea a lui Niro hibrid, chiar dacă motorul electric dezvoltă acum 60 CP față de numai 44 CP la hibrid. Diferența de 16 CP se irosește parțial pe greutatea suplimentară a pachetului extins de baterii, de aceea, în practică nu există diferențe sesizabile, chiar dacă accelerația 0-100 km/h durează cu o secundă mai puțin (10,8 secunde la PHEV), iar viteza maximă crește cu 10 km/h (până la 172 km/h). Șoferii dinamici vor aprecia senzațiile oferite de transmisia DCT cu șase trepte și dublu ambreiaj, mult mai intense decât cele ale CVT-ului folosit la scară largă pe hibride.

Tipice mașinilor hibride sunt însă frânele, care nu au o cursă uniformă, ci prind mai puțin la apăsările ușoare și mai puternic după o anumită forță de acționare a pedalei. De aceea, pot crea emoții șoferilor neobișnuiți cu acest gen de propulsie. În oraș, suspensiile sunt suficient de elastice, însă scutură la trecerea peste denivelările scurte precum liniile de tramvai, în pofida punții spate independente.

Ce-i drept, platforma rigidă, realizată în proporție de peste 50% din oțeluri înalt aliate, care a ajutat modelul să obțină cinci stele la testele EuroNCAP, nu se deformează la denivelări, deci nu transmite zgomote. Extrem de convingătoare este Niro la ieșirea din oraș, când mașina rămâne stabilă pe traiectorie chiar și la manevrele extreme de evitare. Direcția se dovedește suficient de comunicativă, iar puntea spate multilink păstrează permanent contactul cu șoseaua, indiferent de starea asfaltului. În plus, capota motorului, hayonul, brațele inferioare și alte elemente ale suspensiei au scăzut greutatea mașinii, cu repercusiuni pozitive asupra incisivității pe viraje și a consumului de curent și combustibil. 

Drept urmare, la sfârșitul celor 302 km ai testului (din care 80 în regim urban), în care am încărcat o singură dată bateria, am obținut un consum mediu de numai 4,0 l/100 km, inaccesibil chiar și celor mai performante motoare diesel din zilele noastre. Firește, dacă rutele flotelor de mașini sunt mai lungi, șoferii pot opri în principalele orașe pentru a încărca bateria, scăzând și mai mult consumul, cu atât mai mult cu cât motorul electric puternic permite rularea pur electrică și la viteze de 100 km/h!

Verdict FloteAuto

Kia Niro-23Niro PHEV s-a dovedit extrem de economic în oraș (o încărcare completă și 0,5 litri benzină pentru 50 km), iar pe drum național a fost capabil să ruleze și la 100 km/h pur electric. Este o mașină care își atinge perfect scopul de ecologist și care limitează puternic costurile de rulare.

  • Consum real mic
  • Spațiu interior generos
  • Transmisie DCT promptă
  • Motor cultivat și economic
  • Echipare bogată în dotare standard
  • Portbagaj mic raportat la hibrid
  • Suspensia zdruncină la trecerile peste denivelări scurte

Model Kia Niro 1.6 GDI PHEV Comfort DCT
Motor termic
Nr. cilindriL4, aspirat
Cilindree (cmc)1.580
Putere maxima/turatie (CP/rpm)105/5.700
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)147/4.000
Motor electric
Putere maxima (CP)60/1.798-2.500
Cuplu maxim (Nm)170/0-1.798
Putere totala
ansamblu (CP)141/5.700
Cuplu total ansamblu (Nm)265/1.000-2.400
Transmisieautomat_, 6 trepte
L/l/h (mm)4.355/1.805/1.535
Ampatament (mm)2.700
Masa la gol (kg)1.594
Volum portbagaj (l)324
Baterie (kWh)8,9
Acceleratie (0-100 km/h)10,8
Viteza maxima (km/h)172
Consum mixt
(l/100 km)1,3
Emisii CO2 (g/km)29
Pret (euro fara TVA)29.135

Adaugati comentariu