Potrivit Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), niciunul dintre podurile din România nu prezintă risc iminent de colapsare, acestea fiind monitorizate permanent, iar revizia lor se face la intervale de 6 luni sau, dacă situaţia o cere, chiar mai devreme.
„Dintre cele 4.250 de poduri aflate pe reţeaua de Drumuri Naţionale din România, doar 37 se află în clasa tehnică 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate în trecut de la autorităţile locale. De asemenea, 680 dintre podurile din România sunt în clasa tehnică 4. Niciunul dintre aceste poduri nu prezintă risc iminent de colapsare, deoarece sunt monitorizate permanent, iar acolo unde se constată agravarea situaţiei se ia inclusiv măsura închiderii şi devierii circulaţiei pe alte rute”, precizează sursa citată.
Reprezentanţii CNAIR precizează că, pentru podurile din România, revizia se face la intervale de 6 luni, dar şi mai devreme, dacă situaţia o cere. Reviziile sunt efectuate de către echipe de specialişti ai CNAIR, iar rezultatele sunt înscrise într-un raport privind starea generală a infrastructurii rutiere din România. Tot potrivit normativelor, atunci când la revizie se constată că există degradări mai complexe, se comandă, pe bază de contract, o expertiză tehnică efectuată de experţi privaţi.
„Pentru a nu se crea confuzii trebuie să precizăm că intervalul pentru lucrări de întreţinere periodică este cuprins între 10 şi 15 ani, iar intervalul pentru reabilitarea sau reparaţia capitală este cuprins 35 – 50 ani, în funcţie de evaluările tehnice. Ca exemplu, podul de la Mărăcineni, reabilitat după inundaţiile din anul 2005, a fost reparat anul acesta în cadrul unui program de întreţinere periodică şi nu a unui program de reabilitare. Trebuie să subliniem că nici la momentul începerii lucrărilor din acest an nu exista un risc iminent de colapsare a podului. Tot pentru corecta informare a opiniei publice precizăm că, de principiu, reabilitarea podurilor este cuprinsă în programele de reabilitare a unor sectoare de drum mai extinse. Este şi cazul podului care traversează râul Argeş, în zona localităţii Adunaţii Copăceni, care face parte din contractul de reabilitare a DN5, dar şi al podurilor aflate pe traseul DN73, sector de drum aflat de asemenea în reabilitare”, adaugă sursele citate.
În prezent, există programe individuale de reabilitare a podurilor, cum ar fi podurile dunărene de pe A2, pentru care contractele de lucrări urmează să fie lansate în scurt timp în licitaţie publică.
„Trebuie menţionat că inclusiv faptul că nu a fost nevoie de contractarea unor expertize pentru perioade lungi de timp demonstrează că podurile din România nu se află în situaţie gravă, iar problemele apărute pot fi ţinute sub control prin activităţi de reparaţie curentă”, conchid reprezentanţii CNAIR.
Comentați?