Advertisement

Jeep Avenger
Home Piaţa auto Flotă verde Test JEEP AVENGER 115 kW. Deschizător de drum

Test JEEP AVENGER 115 kW. Deschizător de drum

Un Jeep complet electric? Pentru fanii mărcii și pasionații de off-road, acest lucru ar fi părut imposibil acum câțiva ani. Dar, în cadrul grupului Stellantis, Jeep a ales calea electrificării propunând variante plug-in hybrid pentru toate modelele din gama sa. Iar acum are și unul complet electric, primul din istoria sa. Am condus noul Jeep Avenger la testul internațional din sudul Spaniei și iată primele impresii!

Jeep a spart gheața și a adus pe piață primul său model complet electric. Mașina are dimensiuni mici, cu o lungime de 4 metri, și este destinată atât uzului urban, cât și ieșirilor în natură. Are doar tracțiune față, deci e un Jeep adevărat? Chiar dacă, pentru început, va trebui să ne mulțumim cu un Jeep electric 4×2, acesta s-a dovedit a fi foarte capabil pe drumuri neasfaltate, fiind primul model al mărcii ce oferă sistemul Selec Terrain pentru tracțiunea față.

Am mers în sudul Spaniei ca să facem cunoștință cu Avenger, cel mai nou Jeep produs în Europa (în Polonia, la uzina din Tychy agrupului Stellantis) pentru Europa. Da, mașina nu este comercializată în SUA. Iar cine vrea una cu tracțiune integrală va trebui să aștepte anul 2024, când această versiune va completa gama modelului, lucru confirmat de oficialii mărcii prezenți la evenimentul de lansare.

Jeep Avenger

Nu este un secret că Jeep a profitat la maximum de resursele oferite de grupul Stellantis pentru conceperea și dezvoltarea acestui model. Astfel, inginerii mărcii au utilizat platforma eCMP2 (comună cu a modelelor Opel Mokka electric, Peugeot e-2008 și Citroën ë-C4), dar au modificat-o substanțial, pentru a îi imprima caracterul și ADN-ul Jeep. Astfel, mașina a primit motorul electric de 156 CP și 260 Nm (produs de compania Emotors, un joint-venture deținut de Stellantis și Nidec Leroy Somer) amplasat pe puntea din față și noua baterie de 54 kWh (50,8, capacitate netă). Sistemul are o arhitectură la 400 V, iar Jeep anunță o autonomie oficială de 400 km, măsurată în ciclul WLTP. Este o valoare decentă, mai mică decât cea oferită de unii rivali, dar totuși competitivă. Același lucru poate fi spus și despre capacitatea de încărcare, sistemul modelului Avenger permițând încărcări rapide DC la doar 100 kW, în timp ce chargerul onboard AC suportă alimentări de până la 11 kW. O încărcare de la 20 la 80% la o stație DC de putere maximă durează 24 de minute.

 

Avenger

Pe traseul de test din Spania, la o temperatură ambientală de 30 de grade, care a necesitat rularea cu sistemul de climatizare pornit, s-a înregistrat un consum mediu de energie de 16,4 kWh.

Noul Jeep Avenger este un automobil compact, unul dintre cele mai mici din clasa SUV-urilor de acest fel. Cu o lungime de 4084 mm lungime, e mai scurt decât Nissan Juke sau Peugeot 2008. Avenger are console frontală și posterioară extrem de scurte, aceasta fiind una din principalele modificări aduse de inginerii mărcii, pentru a-i permite modelului electric să aibă performanțe bune și pe teren accidentat. Este lat și are o gardă la sol de 200 mm, iar designul aproape pătrățos îi dă un aspect robust și gata de aventură. Jeep spune că a desenat partea din față și lateralele cu protecții suplimentare și plastic negru, pentru a oferi elemente de caroserie mai durabile, care îi vor aduce economii proprietarului pe toată durata de viață a mașinii. Pentru că majoritatea accidentelor și avariilor au loc la viteze foarte mici în mediul urban, Avenger are farurile mai retrase și protejate, iar spoilerele ating doar cu partea nevopsită în cazul unui incident în parcare.

Jeep Avenger

Dar mașina nu dă înapoi când drumul nu mai este asfaltat. Cei de la Jeep ne-au demonstrat o încrucișare de punți absolvită fără probleme de Avenger, în ciuda faptului că se descurcă cu doar două roți motrice. Apoi, în timpul testului propriu-zis am parcurs câteva zeci de kilometri pe un drum de macadam și praf, unde a fost chiar distractiv. Inclusiv pe o suprafață cu aderență scăzută cu praf și pietre, mașina rămâne perfect controlabilă. Există un sistem de Hill Descent Control, dacă avem de negociat o coborâre mai abruptă, dar și moduri de rulare dedicate Sand, Mud și Snow, prin intermediul sistemului Selec-Terrain, pentru prima dată disponibil la un model cu tracțiune față.

Putem spune că Avenger este cea mai bună mașină electrică construită pe platforma eCMP2, a grupului Stellantis. Suspensia este excelent reglată, direcția e precisă și oferă suficient feedback, dar ar fi putut fi o idee mai grea, iar poziția la volan este excelentă. Mașina excelează și pe asfalt, pentru care dinamica a fost bine reglată, fiind o plăcere să-l conduci pe drumuri virajate. Suspensia e deranjată doar de limitatoarele de viteză, care pot aduce disconfort la interior, dacă sunt negociate la viteză prea mare. Ce-i drept, exemplarul testat de noi a venit în echiparea de top, Summit, care aduce și cele mai mari jante disponibile, cu diametrul de 18 inchi.

Motorul de 156 CP oferă suficientă putere pentru ca Avenger să se simtă rapid, mai ales dacă rulăm în modul Sport. Ca să recuperăm energie la decelerare, putem alege modul B al cutiei de viteze, dar decelerarea nu este suficient de puternică pentru a conduce mașina doar cu pedala de accelerație.

Avenger

Interiorul e logic, iar calitatea materialelor este bună. Există și minusuri, un plastic tare în partea superioară a bordului și numeroase elemente împrumutate de la celelalte mărci ale grupului, cum ar fi diverse butoane de pe consola centrală. Dar sistemul de infotainment e superior față de tot ce a folosit Jeep până acum, cu o grafică modernă și foarte plăcută, iar sistemul este personalizabil și logic în operare. Ecranul central are 10,25 de inchi, răspunde rapid la comenzi și suportă Apple CarPlay wireless și Android Auto.

Climatizarea dispune de comenzi fizice separate organizate în stil claviatură sub ecranul central. Un al doilea ecran de 10,25 de inchi este amplasat în fața celui de la volan și are rolul de planșă de bord. Există inserții în culoarea caroseriei la interior, ceea ce aduce un plus de culoare, iluminat ambiental inclusiv în zona aeratoarelor din interior și foarte multe spații pentru depozitare. Deoarece designerii și inginerii care au realizat modelul Avenger au ales butoane pentru comanda cutiei de viteze, în locul minilevierului folosit de restul modelelor din grupul Stellantis, a fost eliberat un spațiu mare pentru depozitare chiar în consola centrală (în interior există zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil și prize USB). Acesta este protejat de un capac cu prindere magnetică, care seamănă foarte mult cu husa unui iPad – o soluție inedită și inteligentă. Avem și torpedou clasic, foarte adânc, și un spațiu suplimentar în cotieră. În total, 34 de litri sunt disponibili în habitaclu pentru depozitarea diverselor obiecte. Între aeratoare și comenzile climatizării există o poliță care se întinde pe aproape toată lungimea bordului și e protejată de un element din cauciuc, unde pot fi depozitate telefoane mobile și alte mărunțișuri. Avenger are unul dintre cele mai practice interioare pe care le-am întâlnit în ultima vreme.

Portbagajul nu este foarte mare, având un volum standard de 355 de litri, plus un spațiu sub podea.

Avenger se simte rapid, mai ales dacă alegem să rulăm în modul Sport, accelerând de la 0 la 100 km/h în 9,3 secunde. Este suficient de compact pentru a fi ideal pentru uzul urban, dar suficient de confortabil și la drum lung. În timpul testului desfășurat în jurul orașelor Malaga și Fuengirola, din sudul Spaniei, am parcurs toate tipurile de drumuri disponibile. De la autostrăzi la drumuri naționale și drumuri de munte înguste, piste neasfaltate și traversări de orașe aglomerate. Am înregistrat un consum de 16,4 kWh/100 km, în condițiile în care s-a rulat în toate modurile disponibile (Eco, Normal, Sport și Sand), cu climatizarea pornită pe 22 grade (în Spania au fost 30 de grade la data testului). La finalul traseului de test, Avenger afișa o autonomie de 298 km și 76% din baterie.

Un Jeep Avenger costă între 38.900 și 43.900 de euro pe piața din România, în funcție de nivelul de echipare ales. Prețurile nu includ prima oferită prin programul Rabla Plus.

 

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2023)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Euro 7: Europarlamentarii cer reglementări realiste din partea UE

Panouri digitale în aproape 1.000 de stații de transport public din Capitală

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

Rabla Plus
Flotă verdeFonduri publice

Începe o nouă etapă de înscrieri în Programul Rabla Plus 2024

Începând de luni, 22 iulie 2024, ora 10:00, Administrația Fondului pentru Mediu...

Primăria Sectorului 3
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Sectorului 3 și-a bugetat 3,1 mil. lei pentru achiziționarea a 28 de vehicule electrice

Primăria Sectorului 3 al Capitalei a lansat licitația pentru achiziția unui număr...