Advertisement

Dacia Spring Extreme
Home Piaţa auto Flotă verde Test DACIA SPRING EXTREME. Valențe noi

Test DACIA SPRING EXTREME. Valențe noi

Dacia Spring Extreme înseamnă un plus de putere și dinamism, ceea ce se traduce în mai multă plăcere de a conduce.

Aproape că am început să mă tem să scriu despre Dacia. Trei sferturi dintre comentarii dau cu marca de pământ, un sfert o ridică-n slăvi. O parte o blamează că nu mai e marcă românească, altă parte se plânge fix că fabrică mașinile în România. Un fapt e cert, Dacia nu lasă pe nimeni indiferent. Iar trecerea de la low cost la smart buy, sau, altfel spus, adoptarea de motoare mai complexe și de dotări mai bune, combinată cu creșterea prețurilor (fără, însă, a le depăși pe ale concurenților direcți), a supărat o parte însemnată din public.

Paradoxal, vânzările cresc la cote fără precedent. În primele patru luni ale anului, Dacia a înmatriculat în Europa 191.436 mașini noi, cu 42,3% mai multe decât în aceeași perioadă din 2022. Enorm! De fapt, marca românească își continuă marșul trimfal către titlul de ”Cea mai vândută marcă a Alianței”, diferența față de Renault scăzând la numai 20.945 unități. Inclusiv în România, unde (doar aparent) e atât de hulită, Dacia spulberă orice predicții și își crește vânzările cu 70,1% în primele patru luni! A, și încă ceva. Spring, cu ai săi 45 CP, trece de modele precum Jogger, Clio, Megane, Octavia sau Tucson, plasându-se pe poziția a patra în topul celor mai de succes modele noi. Și e electrică! Și, repet, are doar 45 CP.

Dacia

Bine, conform datelor prelevate de Dacia, posesorii de Spring nici n-au nevoie de mai mult. De exemplu, viteza medie cu care au rulat până acum a fost de 26 km/h. Mai mult, distanța medie pe care au parcurs-o cu o încărcare a fost de 31 km. Dacă ținem cont de autonomia reală obținută de mine prin București, la 8°C, de 233 km, înseamnă că trebuie să încarci săptămânal. Pe scurt, Spring se achită de sarcini fără efort. Și atunci, de ce e nevoie de putere mai mare?
Simplu, pentru că nu e nevoie să te limitezi la granițele orașului. Iar la drum întins, cei 45 CP își arată limitele. La peste 80 km/h devin, clar, insuficienți. Tocmai de aceea, Dacia a schimbat tot ce vezi când ridici capota. Adică și motorul, și raportul de demultiplicare. Furnizorul noilor componente este aceeași companie chineză.

Dacia Spring Extreme

Motorul este modificat din rădăcini. Sârma bobinajului este mai groasă, fapt care crește greutatea cu 5 kg. Dar dimensiunile au rămas identice, deci o să găsești același spațiu aerisit sub capotă. Cine știe, poate Dacia va pune un carenaj de plastic deasupra motorului, încropind un mic portbagaj în față, odată cu faceliftul din 2024. Cert e că bobinajul mai mare crește și intensitatea câmpului magnetic, deci turația maximă a rotorului este mult, mult mai mare. Adică 14.700 rpm, față de 8500 rpm la cel de 45 CP. De aceea, au fost schimbați și rulmenții rotorului cu unii mai performanți.

Dacia Chiar dacă puterea a crescut cu 44%, cuplul motor a scăzut cu 10% (113 vs 125 Nm). Dacia a rezolvat problema simplu, mărind raportul de demultiplicare al reductorului de la 7,162 la 12,057. Astfel, cuplul la roată a crescut cu 220 Nm (672 vs 452 Nm), în timp ce viteza maximă a rămas aceeași, de 125 km/h. Deci cei 20 CP în plus n-o ajută să-și crească viteza maximă, ci sunt canalizați exclusiv în a obține accelerații mai rapide.

Iar asta se simte clar pe șosea. Deși n-are treabă cu sportivitatea, Spring Extreme trage sesizabil mai bine, fapt cu atât mai evident, cu cât rulezi cu viteză mai mare. Practic, diferența devine o prăpastie între 80 și 120 km/h, unde timpul reprizei se înjumătățește. Mignonul depășește cu nonșalanță acolo unde versiunea standard îți dă emoții. Și nu te întreba dacă am luat-o razna, lăudând 65 de cai, ci raportează puterea la cele 975 kg ale mașinii. Dacă, de exemplu, la Clio TCe 90, fiecare cal duce-n spate 12,8 kg, la Spring Extreme duce 13,5, dar accelerează instantaneu. Și în Viena am simțit cuplul mai mare la roată când am culcat accelerația, însă în oraș n-are atât de mare relevanță diferența de prestații. Ai la dispoziție și butonul Eco, dar, chiar și cu el cuplat, ai o putere cu 13 cai peste cei 45 ai versiunii standard.

Cifrele oficiale arată o scădere a autonomiei cu 10 km față de Spring de 45 de cai. Eu am parcurs 100 km prin Austria, pe rute valonate, prin Viena, pe drum național și un pic pe autostradă, și am avut un consum de 11,1 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii de 241 km.

Ceea ce nu arată cifrele este ameliorarea ținutei de drum, datorată noilor amortizoare. Acestea echipează de-acum nu doar versiunea Extreme, ci și pe cea de bază, și fac ca Spring să se simtă mai stabil și mai bine ”plantat” pe șosea, cu ruliu mai mic. În oraș, mi s-a părut mai puțin iertătoare peste denivelările scurte decât fosta suspensie, dar mai ”închegată” și un pic mai silențioasă.

Dacia Spring Extreme
Culoarea Slate Blue este specifică noului nivel de echipare, iar ținuta de drum a fost îmbunătățită simțitor

În rest, s-a păstrat aceeași direcție complet lipsită de feedback și care nu revine în punctul central când eliberezi volanul și aceeași poziție ciudată la volan, care îi face pe cei înalți (dacă au norocul să încapă în mașină) să-și controsioneze gâtul uitându-se în sus după semafoare.

Poate cea mai plăcută surpriză abia acum vine. Prețul lui Extreme de 65 CP este cu doar 1650 euro peste al versiunii standard, Essential de 45 CP. Iar pentru suma asta nu primești doar 20 de cai în plus, ci și o echipare mai bună, ce include în plus oglinzi electrice, ecran tactil de 7 inchi și alte mini-delicatese. Raportat la concurență, Spring Extreme este mai ieftin cu 5100 euro decât VW e-UP! (83 CP) și cu 1500 euro decât smart EQ fortwo (care are două locuri și 82 CP).

Dacia Spring Extreme

RECOMANDARE FLOTĂ

Evident mai rapidă, fără a pierde considerabil din autonomie, Spring capără valențe noi și poate aborda acum rutele extraurbane cu mai mult curaj.

Avantaje

– Plusul de putere este sesizabil
– Ținuta de drum a fost ameliorată
– Elementele vizuale tipice echipării o fac să pară mai elaborată

Dezavantaje

– Direcție incorect proiectată
– La fel de incomodă pentru șoferii înalți

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Stații de încărcare la fiecare 60 km pentru autoturisme până în 2026. Decizia PE

Flota ANAF a crescut cu 10 autoturisme electrice. Cine le livrează

 

 

%s Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

Rabla Plus
Flotă verdeFonduri publice

Începe o nouă etapă de înscrieri în Programul Rabla Plus 2024

Începând de luni, 22 iulie 2024, ora 10:00, Administrația Fondului pentru Mediu...

Primăria Sectorului 3
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Sectorului 3 și-a bugetat 3,1 mil. lei pentru achiziționarea a 28 de vehicule electrice

Primăria Sectorului 3 al Capitalei a lansat licitația pentru achiziția unui număr...