Parlamentul European (PE) a adoptat noi norme care reglementează instalarea de stații de încărcare la fiecare 60 km pentru autoturisme și la fiecare 120 km pentru camioane și autobuze, precum și instalarea de stații de realimentare cu hidrogen la fiecare 200 km.
Noile norme fac parte din pachetul „Pregătiți pentru 55 în 2030”, planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030 comparativ cu nivelurile din 1990. Normele urmăresc decarbonizarea transporturilor, adică reducerea dependenței de combustibilii fosili în transporturi.
Stații de încărcare mai ușor de folosit
Eurodeputații au negociat cu succes ca stațiile de încărcare electrică pentru autoturismele cu o putere minimă de 400 kW să fie instalate cel puțin la fiecare 60 km de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T până în 2026, puterea rețelei crescând la 600 kW până în 2028.
Pentru camioane și autobuze, vor trebui instalate până în 2028 stații de reîncărcare la fiecare 120 km, de-a lungul a jumătate dintre drumurile principale ale Uniunii Europene. Puterea rețelei va trebui să fie între 1400 kW și 2800 kW, în funcție de drum. Țările Uniunii trebuie să se asigure că de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T se vor instala stații de realimentare cu hidrogen cel puțin la fiecare 200 km până în 2031.
Utilizatorii vehiculelor care folosesc combustibili alternativi vor trebui să poată plăti cu ușurință la punctele de reîncărcare (cu carduri de plată sau dispozitive contactless și fără a necesita un abonament), în timp ce prețul va trebui să fie afișat pe kWh, pe kg sau pe minut/sesiune.
Datorită eurodeputaților, Comisia Europeană va crea până în 2027 o „bază de date” care să cuprindă informații privind combustibilii alternativi. Aceasta le va oferi consumatorilor informații referitoare la disponibilitate, timpul de așteptare sau prețul la diverse puncte de alimentare.
„Utilizarea unor soluții energetice mai durabile, mai regenerabile și mai eficiente în sectorul transporturilor va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a poluării aerului, la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor și la crearea de noi locuri de muncă de înaltă calitate. Noile norme vor contribui, de asemenea, la instalarea mai multor puncte de încărcare și la facilitarea utilizării acestora precum stațiile tradiționale de benzină”, a arătat Raportorul Parlamentului pentru infrastructura destinată combustibililor alternativi, Petar Vitanov (S&D, Bulgaria).
Noile norme privind infrastructura pentru combustibili alternativi au fost adoptate cu 514 voturi pentru, 52 împotrivă și 74 abțineri. Odată ce Consiliul aprobă legea, normele privind infrastructura pentru combustibilii alternativi se vor aplica la șase luni de la intrarea lor în vigoare.
CITEȘTE ȘI:
500 de primării au primit până acum finanțare prin programul Rabla Local
Test cu măsurători VOLKSWAGEN ID. BUZZ
Comentați?