Advertisement

Test drive - Piaggio Porter Maxxi MultiTech
Home Piaţa auto Vehicule comerciale uşoare Test drive – Piaggio Porter Maxxi MultiTech

Test drive – Piaggio Porter Maxxi MultiTech

Cea mai mare autoutilitară Piaggio, Porter Maxi, este mai îngustă decât un smart fortwo, la fel de lungă cât o compactă și atrage simpatia tuturor. Roțile jumelate ale punții spate, însă, sunt indicii ale capacității reale a minionului.

„O furnică duce-n spate/Un grăunte jumătate“: Otilia Cazimir pare că l-a descris pe micuțul Piaggio Porter Maxxi în cele două versuri! Gândiți-vă doar la faptul că o buburuză de 1.130 kg se poate strecura prin cele mai strâmte spații cu o sarcină utilă de 1.070 kg în benă! Iar cabina este… ei bine… minusculă, așa cum aveam să aflu din prima clipă în care m-am urcat pe scaunul șoferului.

Test drive - Piaggio Porter Maxxi MultiTech

M-am urcat la propriu, pentru că stau la 85 cm de sol, adică mai sus decât în orice crossover, și am motorul sub șezutul scaunului. Mă simt precum Gulliver în Lilliput, așezat pe scaunul de 48 cm lățime: pot să ating cu mâna dreaptă ușa pasagerului fără efort, ajutat de lățimea interioară a cabinei, de 122 cm. Totul îmi este la îndemână, nu mă întind după nicio comandă și mă bucur de vizibilitatea senzațională: dincolo de poziția înaltă a scaunului, marginea de jos a parbrizului este foarte coborâtă, la aproximativ 10 cm deasupra șezutului scaunului, astfel că pot să observ tot ce se întâmplă începând de la un metru în fața mea. Pentru circulația în oraș este un mare atu, care permite parcarea în spații mici și strecurarea prin locuri înguste.

Test drive - Piaggio Porter Maxxi MultiTechExemplarul pe care îl testez are o cabină austeră: fără geamuri electrice, fără oglinzi electrice, fără aer condiționat. Spătarul scaunului nu este reglabil. Nu am la dispoziție nici computer de bord, nu-mi încântă auzul niciun radio și nici măcar un ceas ascuns prin bord nu mă anunță că s-a sfârșit programul de lucru. Nimic. Pot să optez, însă, pentru pachetul suplimentar de 780 euro fără TVA, care include radio-CD, faruri de ceață, geamuri electrice, senzori de parcare spate, alarmă cu închidere centralizată și bare de protecție vopsite în culoarea caroseriei. Îl recomand cu căldură, pentru că ameliorează radical funcționalitatea cabinei, ajută la manevrele cu spatele și costă 5% din prețul de achiziție al autoutilitarei.

Bena are o lungime utilă de 277 cm și o lățime de 150 cm, iar podeaua ei se află la 90 cm deasupra solului. Poate fi încărcată cu o tonă fără să protesteze, datorită arcurilor lamelare cu cinci foi și roților jumelate de pe puntea spate, echipate cu anvelope 165/65 R14. Obloanele înalte de 34,5 cm pot fi rabatate pe toate cele trei părți pentru a ajuta la încărcare/descărcare. Oblonul din spate poate coborî fie orizontal, susținut de două cabluri, crescând astfel lungimea benei, fie complet.

Test drive - Piaggio Porter Maxxi MultiTech

Marele avantaj al gamei de utilitare Piaggio este versatilitatea. În oferta italienilor se află trei serii: Ape, Porter și Porter Maxi. La baza gamei stau utilitarele Ape, cu trei roți, ale căror prețuri pornesc de la 5.476 euro fără TVA. Acestea pot fi echipate fie cu benă de minimum 1.350/1.140 mm, fie cu spațiu de marfă de 1,3 mc, fie pot fi carosate pentru activități specifice fiecărui tip de afacere (gelaterie, coffee-shop, street-food, evenimente speciale, etc.), direct din fabrică.

Practic, vă puteți personaliza propria utilitară Ape după bunul plac, pentru a se potrivi perfect activității pe care o prestați. Mai sus în gamă urmează utilitarele cu patru roți: seria Porter, cu roți simple pe spate, și, în final, Porter Maxxi, cu roți jumelate, așa cum este și exemplarul nostru. Seria Porter conține toate versiunile de caroserie posibile (șasiu, van, pick-up, basculantă) și poate funcționa fie cu benzină (de la 12.610 euro), fie cu benzină și GPL sau benzină și CNG (Bifuel, + 1.176 euro pentru GPL), fie cu… electroni (Porter Electric, de la 21.597 euro fără TVA). În vârful lanțului trofic stă Porter Maxi (de la 18.864 euro fără TVA pentru versiunea Șasiu).    

Consumul nu a sărit de 10 l/100 km în oraș

După ce am învățat lucruri interesante despre gama Piaggio, sunt pregătit de test: învârt cheia în contact șiTest drive - Piaggio Porter Maxxi MultiTech trezesc la viață cei patru cilindri ai motorului de 1.299 cmc. Este singura versiune disponibilă (exista și un diesel în doi cilindri, la care italienii au renunțat, din cauza normelor de poluare tot mai aspre) și transmite cuplul punții spate, sau, opțional, poate fi cuplată la un sistem de tracțiune integrală (+ 7.999 euro fără TVA).

Deși stau deasupra motorului, la relanti vibrațiile și zgomotul sunt mai mici decât la utilitarele mai mari cu motoare diesel. În accelerare, motorul devine mai „vocal“, dar nu deranjează până la 80 km/h, când, combinat cu zgomotele aerodinamice, te convinge să o lași mai moale. Marele său atu: în oraș este foarte fâșneț și trage vitejește, ajutat de transmisia cu cinci trepte și rapoarte scurte, perfecte pentru transporturile mărfurilor mai grele.

Consumul mediu declarat, de 7,5 l/100 km, nu a sărit de 10 l/100 km în oraș în timpul testului, chiar dacă am circulat și în aglomerație extremă, iar un sistem Stop/Start nu este disponibil. Lipsa turometrului te obligă să schimbi treptele „după ureche“, iar maneta schimbătorului are cursă lungă și nu se evidențiază prin exactitate. Demultiplicarea mare a direcției (3,5 ture între capete), face ca volanul așezat orizontal, aidoma celor de camioane, să se miște ușor, dar acesta nu dictează precis trasa mașinii. Frânele, în schimb, sunt extrem de simplu de dozat din pedală și, ajutate de roțile duble, opresc mașina pe distanțe scurte. Suspensia este relativ tare, pentru a suporta sarcina utiă mare și, combinată cu greutatea mică a mașinii face ca, ocazional, micuța utilitară să țopăie pe denivelări.

După o zi în care am parcurs 80 de kilometri în regim urban, însă, nu m-am resimțit în vreun fel. Dimpotrivă: mi s-au părut cele mai distractive ore petrecute la volanul unei utilitare, pentru că, după ce te obișnuiești cu Piaggio Porter Maxi și îi înțelegi filozofia, realizezi că, dincolo de stilul de conducere old school, îți este aliatul ideal în distribuția de mărfuri prin aglomerația urbană. 

[mb_verdict]

 

Nu este cel mai modern transportor de pe piață, dar cu siguranță este cel mai compact: Porter Maxxi se achită perfect de sarcinile de cărăuș urban. Simplu, ușor de manevrat și robust, legendarul model italian nu are concurent!

 

 

 

 

[mb_plusminus] Extrem de fâșneț prin spații strâmte|Sarcină utilă uriașă, ținând cont
de dimensiuni|
Senzație de indestructibilitate|Demaraje nesperat de bune||Preț de achiziție relativ ridicat|Direcție și cutie de viteze imprecise
[/mb_plusminus]

 

Test drive – Piaggio Porter Maxxi MultiTech – galerie foto/ Fotograf: Adrian Cobzașu

Date tehnicePiaggio
ModelPorter Maxxi MultiTech
Motor/nr. cilindribenzină, L4
Cilindree (cmc)1.299
Putere maximă/turație (CP/rpm)83/6.000
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)112/4.300
Transmisiespate
Cutie de vitezemanuala, 5 trepte
L/l/h (mm)4.360/1.560/1.815
Ampatament (mm)2.180
Dimensiuni bena (mm)1.505/2.775
Sarcina utila (kg)1.120
MTMA (kg)2.200
Acceleratie 0-100 km/h (s)n.c.
Viteza maximă (km/h)130
Consum mixt (l/100 km)6,5
Emisii CO2 (g/km)150
Preț (euro fara TVA)18.864

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AOS BIG-e
Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

AOS BIG-e, micro-utilitară electrică

Anadolu Automobil Rom a lansat noul vehicul micro-utilitar AOS BIG-e pe piața...

Volkswagen Autovehicule Comerciale
Vehicule comerciale uşoare

Volkswagen Autovehicule Comerciale. Noile Transporter și Caravelle, mai bune ca niciodată

Volkswagen Autovehicule Comerciale a prezentat noul Transporter, complet reproiectat, în premieră mondială,...

Renault Master H2-Tech
Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

Prototipul Renault Master H2-Tech. Pas major în materie de emisii zero

Prototipul Renault Master H2-Tech este prezentat la IAA Transportation din Hanovra și...

Mercedes-Benz eVito
Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

Mercedes-Benz eVito. Drumul spre electrificare

Mercedes-Benz eVito furgon este o utilitară de dimensiuni medii ce rămâne o...