Înainte să „cântăm prohodul“ motorului diesel, să reflectăm la un singur interval: 5,5-7 l/100 km consum în București. Pe un SUV! Noul motor 1.5 BlueHDI ar trebui să-l transforme pe talentatul Peugeot 3008 într-o țintă mobilă pentru companii. În test, echiparea de top, Allure. Foto: Adrian Cobzașu
Peugeot știe cu dieselul mai bine ca oricine. Nici nu se poate alt-fel, din moment ce primul autoturism diesel produs de francezi, numit 403, datează din 1959 și a fost inclusiv vedeta serialului TV Columbo. După fix șase decenii, mă pregătesc să descopăr unde a ajuns tehnologia, mai ales că nu știu dacă voi mai avea șansa să conduc un urmaș al acestuia. Și nu pentru că plănuiesc să părăsesc lumea asta, ci pentru că Peugeot pare a-și pune banii pe electrificare și este posibil să renunțe la motorină.
Diesel cu emisii minime
Până atunci, însă, francezii oferă unul dintre cele mai curate motoare diesel de pe piață, capabil nu numai să respecte normele Euro 6d-TEMP ci, mai mult, să se alinieze fără vreo modificare viitoarelor reglementări Euro 6d, valabile începând de anul viitor. E multă muncă în spatele acestei realizări: în primul rând, galii au renunțat la fostele motoare HDI de 1.4 l (DV4) și 1.6 l (DV6) și au dezvoltat, pornind de la planșă și creion, unul nou nouț care să le înlocuiască pe ambele. L-au numit DV5, și, indiferent de varianta de putere, l-au înzestrat cu 4 supape/cilindru și cu doi arbori de distribuție în chiulasă.
Au reproiectat camera de ardere, au adăugat injectoare piezoelectrice și au definitivat opera de artă cu un pachet de sisteme de depoluare, format dintr-un catalizator clasic, unul SCR de generația a doua (pentru reducerea NOx) și un filtru de particule DPF combinat cu un al doilea catalizator SCR. Întreg ansamblul de catalizatoare a fost amplasat lângă motor, pentru a ajunge mai repede la temperatura optimă de lucru, scăzând emisiile.
Bun în oraș
Tobă de teorie, mă așez la volan cu așteptări mărețe: „ai face bine să nu mă dezamăgești“, i-am spus. Și n-a făcut-o. După câteva zeci de kilometri petrecuți prin București, consumul indicat a oscilat între 5,5 și 7 l/100 km, ajutat din plin de sistemul Stop/Start, prompt și discret în funcționare. Cea mai ușoară direcție din segment (1,3 kg forță de rotire a volanului) și diametrul de bracaj excelent, de 11 m, ajută mult la manevrele urbane, însă poziția relativ joasă la volan pentru un SUV compact (numai în Seat Ateca se stă mai jos) nu aduce toate avantajele adversarilor pe frontul vizibilității, mai ales în spate, unde stâlpii groși și luneta îngustă cer comandarea suplimentară a camerei pentru marșarier (422 euro fără TVA, la pachet cu Mirror Link).
Dar cel mai mult impresionează colaborarea armonioasă dintre motor și cutia automată cu 8 rapoarte: nici în modul Normal nu întâlnim schimburile la turații scăzute, tipice unor concurenți, deși cei 260 Nm disponibili de la 1.500 rpm ar permite-o fără probleme. În schimb, cutia ține des turația în plaja 2.000-2.500 rpm, asigurând o ardere mai curată și, teoretic, o durată mai mare de viață a motorului. Totul roz? Nu și pentru cârcotașul din mine: suspensia, în special cea spate cu punte rigidă, nu se axează pe confort, iar sunetul motorului la turații scăzute este lipsit de rafinament, tipic unui diesel. Totuși, nivelul zgomotului la interior rămâne foarte scăzut, atât la 50 km/h (57,7 dB(A)), cât și în accelerare maximă (72,2 dB(A)).
Citiți aici testul cu versiunea 1.6 Turbo benzină, de 180 CP!
Mic, dar puternic și la ieșirea din oraș, noul DV5 reușește reprize bune fără efort, chiar dacă trage de 1.630 kg. Chiar și așa, niciodată nu cere tribut la pompă: consumul pe DN1, în litera legii, a fost de 4,6 l/100 km. Note bune pentru direcția fină și suficient de comunicativă, chiar dacă forța de învârtire a volanului rămâne scăzută. Pentru un control mai bun, butonul Sport adaugă ceva rezistență în volan, fără a-i scădea finețea.
Frânele lucrează ireproșabil, puntea rigidă se ține bine pe viraje, deși mai „țopăie“ ușor la apariția denivelărilor la limită, ESP-ul nu devine invaziv, iar întregul ansamblu rămâne stabil, fără a crea probleme. Doar transmisiei îi lipsește funcția Auto Hold, iar în modul manual, treptele pot fi schimbate doar folosind padelele din spatele volanului. Pe autostradă, nivelul sonor rămâne ireal de redus până la 140 km/h, iar la 130 km/h turometrul indică 2.150 rpm și consumul se stabilizează la aproape 7 l/100 km.
[/mb_plusminus]
Model | Peugeot 3008 1.5 BlueHDI EAT8 Allure |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.499 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 130/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 300/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.447/1.841/1.624 |
Ampatament (mm) | 2.675 |
Volum portbagaj (l) | 528-1.534 |
Masă la gol (kg) | 1.430 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 12,6 |
Viteză maximă (km/h) | 192 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 108 |
Preț (euro fără TVA) | 23.557 |
Comentați?