Test drive – Opel Combo 1.5 D 130 CP




Test drive - Opel Combo 1.5 D 130 CP

Opel Combo a schimbat echipa: după ce ani de zile a activat în tandem cu Fiat Doblo, în 2018
a fost transferat în tabăra rivalilor de la  Peugeot-Citroen. La debutul pe terenul de joc, îl testăm în varianta scurtă, echipat cu noul motor turbodiesel de 1,5 litri, ce respectă normele Euro 6d-TEMP.

Și-a schimbat caroseria și motoarele, dar nu și numele: Combo a ajuns la a cincea generație, iar preluarea companiei Opel de către grupul PSA s-a răsfrânt și asupra utilitarei germane. Acum nu mai împarte tehnica cu Fiat Doblo, ci cu adversarii acestuia, Citroën Berlingo/Peugeot Partner. Este prima generație de Combo ale cărei versiuni de persoane (Life) și de marfă (Cargo) au fost dezvoltate simultan, de aceea, indiferent ce versiune veți alege, veți sesiza o combinație fericită între ușurința în manevrare tipică unui autoturism și spațiul interior caracteristic unei utilitare.

Test drive - Opel Combo 1.5 D 130 CP

Artificiul folosit de ingineri pentru a împăca și companiile, și familiștii, a fost ingenios: au îmbinat jumătatea din față a platformei EMP2 utilizată de autoturismele grupului PSA, printre care și Opel Grandland-X, cu jumătatea din spate a fostei generații Berlingo/Partner. Astfel, fără a sacrifica utilitatea noii generații, au reușit să implementeze tehnologia caracteristică autoturismelor grupului, cu un pachet de asistență fără egal în lumea autovehiculelor comerciale.

Stau de veghe sisteme precum frânare automată cu detectarea pietonilor, alertă pentru gradul de oboseală a șoferului, asistent de bandă, pilot automat adaptiv cu recunoașterea limitelor de viteză și head-up display. Pare că te afli la bordul unui autoturism, înconjurat de butoane și asistat de display-ul mare, de 8 inci, situat deasupra planșei de bord, după cele mai recente canoane dictate de siguranță. Acesta are compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto, poate veni însoțit de sistem de navigație (ca în cazul exemplarului nostru) și are o rezoluție excelentă.

Test drive - Opel Combo 1.5 D 130 CP

Desigur, materialele din cabină sunt tari, durabile, tipice utilitarelor, tapițeria este confecționată din stofă gri rezistentă, iar peretele despărțitor din tablă face ca oglinda retrovizoare centrală pe care nemții au montat-o pe parbriz să fie realmente inutilă. Utile sunt, în schimb, suporturile pentru dozele de răcoritoare încastrate în lateralele bordului și spațiile de depozitare multiple aflate peste tot: două torpedo-uri în bord (cel de sus a fost obținut prin relocarea airbagului frontal în plafon), un spațiu compartimentat sub scaunul din mijloc și un raft încăpător deasupra parbrizului. Față de versiunea de persoane, a dispărut tunelul central oblic, care crea un aer futurist în interior, pentru a face loc celui de-al treilea scaun (central), ceva mai îngust decât scaunele laterale.

Grija pentru șofer și pasageri este evidentă: volanul este încălzit și acoperit cu o piele fină, plăcută la atingere, scaunele pot fi, de asemenea, încălzite, iar opțional poate fi comandată climă automată cu două zone de confort. Vizibilitatea nu creează probleme, mai ales în versiunea testată de noi, cu cameră video pentru marșarier, care, împreună cu senzorii de parcare față/spate înlesnesc manevrabilitatea în spații strâmte. Există, opțional, și sistem de camere 360°. Atenție, totuși, la copii, care pot fi „mascați“ de zona inferioară lată a stâlpilor parbrizului. Un mare plus: diametrul de bracaj de 11,3 m permite întoarceri „din scurt“ fără probleme.

Părăsim „cuibul“ pentru o vizită în spațiul de marfă, iar deschiderea ușilor ne dezvăluie un volum cu formă regulată, gata să primească doi europalet simultan, indiferent de versiunea de caroserie aleasă! Varianta scurtă pe care o avem la test are un ampatament de 2.785 mm și un volum de 3,3-3,8 mc și greutăți de până la 1.000 kg. Puteți transporta obiecte lungi de până la 3.090 mm, dacă optați pentru trapa din peretele despărțitor: aceasta coboară în spațiul de marfă, iar scaunul din dreapta se pliază, formând o suprafață de transport plană. Cei care își doresc mai mult, pot comanda inclusiv o trapă în zona posterioară a plafonului, putând astfel transporta obiecte mai lungi și grele de până la 100 kg fără a deschide ușile din spate. Sau se pot orienta pentru versiunea lungă XL, cu ampatament de 2.975 mm, care oferă un volum de 4,4 mc și poate transporta obiecte cu lungimea de până la 3.440 mm. 

Test drive - Opel Combo 1.5 D 130 CP

În cazul versiunii noastre, dotată cu tot felul de sisteme de siguranță și confort, sarcina utilă declarată de producător a fost de 583 kg, dar greutatea cântărită de colegii de la Quattroruote, de 1.478 kg, a făcut ca sarcina utilă să fie în realitate mai scăzută, de 477 kg. Oricum, dacă depășiți masa maxim admisă, un LED portocaliu avertizează șoferul asupra problemei. Dacă greutatea încărcăturii este între 80% și 100%, LED-ul luminează în alb.

Înapoi la volan, pentru ”plimbarea” pe șosea. Cu ocazia testelor pe care le-am realizat în Germania și România, am condus ambele versiuni diesel, echipate cu motorul 1.5 BlueHDI, de 102 și 130 CP, de aceea, în continuare, mă voi referi la ambele variante. Totuși, măsurătorile Quattrotuote prezentate la sfârșitul testului, corespund versiunii de top, de 130 CP. La gol, la încărcare parțială și în oraș, versiunea de bază, de 102 CP este arhi-suficientă: motorul trage corect, iar consumul urban a fost de aproximativ 6 l/100 km. La drum întins, regimurile de funcționare au fost mai ridicate decât la versiunea de 130 CP (2.650 rpm la 130 km/h vs. 2.350 rpm la versiunea de 130 CP), din cauza transmisiei cu 5 trepte (vs 6 rapoarte la 130 CP), dar consumurile au rămas extrem de scăzute la gol: pe autostradă am reușit 7,2 l/100 km, iar pe drum național 4,9 l/100 km.

Test drive - Opel Combo 1.5 D 130 CP

Diferențele față de versiunea de top încep să se facă simțite atunci când aveți de livrat încărcături grele și când circulați la viteze ridicate. De aceea, pentru testul cu versiunea puternică, am încărcat utilitara aproape de MTMA, cu 477 kg (până la 1.955 kg) și i-am dat bice prin oraș. Motorul este puternic, chiar și în condiții de încărcare mare, iar consumul urban s-a situat la puțin peste 7 l/100 km, o valoare impresionantă, grație și unui sistem Stop/Start prompt.

Deși confortul suspensiei îl depășește pe cel al fostei generații, datorită zonei frontale preluată de la autoturisme, zgomotul este mai ridicat, atât datorită izolării perfectibile a compartimentului motor (82,7 dB(A) în accelerare maximă), cât și spațiului de marfă care rezonează pe anumite suprafețe (81,1 dB(A) pe piatră cubică). La drum întins, reprizele în ultima treaptă sunt bune, chiar și în condiții de încărcare mare (13,6 s pentru repriza 70-100 km/h), iar frânele se comportă exemplar, copiind la indigo distanțele rivalului VW Caddy Furgon. Ecartamenul crescut asigură o stabilitate bună, și, deși ruliul este accentuat, comportamentul este omogen și van-ul rămâne ușor de controlat.

Verdict FloteAuto

Test drive - Opel Combo 1.5 D 130 CPUn experiment reușit: combinarea celor două platforme “împrumută” calități din ambele lumi. Dotările interioare de autoturism, utilitatea unui vehicul comercial și varietatea caroseriilor îl transformă pe Combo într-o ofertă excelentă pentru companii. Pentru distribuție urbană, dar și pentru distribuție națională de mărfuri ușoare, versiunea diesel de 102 CP este suficientă. Dacă obișnuiți să livrați mărfuri grele, optați pentru excelenta variantă de 130 CP.   

 

 

 

  • Se conduce ca un autoturism
  • Ofertă de caroserii variată
  • Motor economic și puternic
  • Dotări peste “condiția” utilitarelor
  • Spațiu de marfă încăpător
  • Zgomot interior relativ ridicat
  • Sarcină utilă reală mai mică decât cea declarată

 

 

 

 

 

 

 

Test drive – Opel Combo 1.5 D 130 CP / Galerie foto / Fotograf Bogdan Paraschiv

ModelOpel Combo 1.5 D 130 CP
Motor/ nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.499
Putere maxima/turatie
(CP/rpm)130/3.750
Cuplu maxim/turatie
(Nm/rpm)300/1.750
Transmisiefata
Cutie de viteze6 trepte, manuala
L/l/h (mm)4.403/1.848/1.841
Ampatament (mm)2.785
Volum spatiu marfa (mc)3,3
Masa la gol (kg)n.c.
Acceleratie 0-100 km/h (s)n.c.
Viteza maxima (km/h)n.c.
Consum mixt (l/100 km)n.c.
Emisii CO2 (g/km)n.c.
MASURATORI QUATTRORUOTE
Acceleratii
0-60 km/h (s)5,4
0-100 km/h (s)13,2
0-130 km/h (s)23,1
400 m cu start de pe loc18,9
1 km cu start de pe loc (s)34,7
Reprize (tr. VI)
Repriza 70-90 km/h (s)9,6
Repriza 70-100 km/h (s)13,6
Fr‰anare la 3/4 sarcina
De la 100 km/h (m)/
Deceleratie (m/s2)44,4/(0,89)
De la 130 km/h (m)/deceleratie (m/s2)73,9 (0,90)
Consum
La 80/100/130 km/h,
”n tr. VI (l/100 km)4,12/5,29/7,46
In oras/drum national/autostrada (l/100 km)7,35/6,58/7,19
Consum ”in test (l/100 km)7,25
Autonomie (km)729
Mase si sarcini
Masa masurata (kg)1.478
Masa i”n test (kg)1.955
Sarcina utila masurata (kg)477
Zgomot interior
la 50 km/h (dB(A))62,2
I”n accelerare maxima (dB(A))82,7
COSTURI & GARANTIE (lei cu tva)
Pret (euro fara TVA)n.c.
Garantie2 ani fara limita de km

Adaugati comentariu