Test drive – Opel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1




Test drive - Opel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1

Ce este CNG (GNC)? Cum se conduce un vehicul alimentat cu CNG? Ce avantaje oferă CNG-ul raportat la benzină și motorină? Am „intervievat“ un Opel Combo echipat cu motor turbo de 1.4 litri alimentat cu CNG care, amabil, ne-a răspuns pe îndelete la toate întrebările.

CNG este abrevierea de la gaz natural comprimat (GNC) și reprezintă, de fapt, gaz metan păstrat la presiuni ridicate (până la 220 bari) și care poate alimenta cu succes motoarele cu ardere internă. În România se pot realiza conversii la CNG ale modelelor pe benzină, la costul de aproximativ 900 euro, iar cu modificări mai ample, chiar și motoarele diesel pot fi alimentate cu CNG.

Test drive - Opel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1

Sau puteți alege calea mult mai simplă: Opel România a livrat către Engie România două modele cu instalație de alimentare cu CNG montată din fabrică, Combo și Zafira, deci puteți proceda la fel, fără a mai fi nevoie de conversii aftermarket pentru a beneficia de toate avantajele gazului natural. Cum care avantaje? Păi, în primul rând, vehiculele cu CNG produc cu 20-30% mai puține gaze cu efect de seră decât cele cu benzină sau diesel. Apoi, pentru că arde mai curat, CNG-ul scade depunerile din motor și, drept urmare, prelungește viața acestuia cu până la 80.000 km. În sfârșit, poate cel mai mare avantaj resimțit de proprietar este cel al costurilor de rulare.

Astfel, orientativ, dacă un autoturism ar consuma, în medie, benzină de 47 lei pentru 100 de km rulați, rularea pe CNG ar costa doar 30 de lei, deci s-ar realiza o economie de 17 lei/100 km. Evident, economia crește odată cu creșterea consumului autovehiculului.

Conștientizând potențialul pe care îl are în România acest tip de combustibil, compania Engie a achiziționat o întreagă flotă de utilitare Opel Combo și de autoturisme Opel Zafira, care numără nu mai puțin de 24 de exemplare. Este singura flotă livrată în România care conține atât utilitare, cât și autoturisme alimentate cu CNG. De ce Opel? Pentru că germanii au o experiență uriașă în domeniu, fiind printre primele companii care au livrat autoturisme și utilitare cu CNG în România. În plus, oferă o finanțare flexibilă, adaptată cerințelor fiecărei companii cu flote auto. De ce CNG? Pentru că România are un potențial uriaș de dezvoltare, actualmente fiind înmatriculate peste 1.500 autoturisme, iar numărul lor crește continuu.

Înarmat cu aceste informații pur teoretice, am pornit la testarea practică a unui Opel Combo cu motor turbo de 1,4 litri și 120 CP, alimentat cu CNG. Prima impresie – diferențele vizuale față de „frații“ diesel și pe benzină sunt nule. Prima diferență sesizabilă apare abia la pornirea motorului, când remarci că de la țeava de eșapament nu vine niciun miros, spre deosebire de versiunile care funcționează cu benzină, motorină sau GPL.

Practic, CNG-ul este gazul cu care se alimentează aragazul, iar dacă în bucătărie nu se simte niciun miros, în aer liber nici atât. Dacă deschizi clapeta rezervorului, vei remarca prezența unei mufe de alimentare cu CNG deasupra bușonului de alimentare cu benzină (da, mașina poate funcționa și cu benzină). Cele două rezervoare sunt poziționate sub mașină, și pentru a nu opera modificări, volumul rezervorului pentru benzină a scăzut la 22 litri și a făcut loc lângă el celui de CNG, cu capacitatea de 16,1 kg.

Test drive - Opel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1

În cabină întâlnesc mai multe detalii care trădează natura combustibilului: indicatorul analogic al nivelului de benzină este dublat de unul digital, figurat pe display-ul dintre cadranele de bord și care indică nivelul de CNG disponibil. Apoi, există între scaune un buton care comută între CNG și benzină: când mașina funcționează cu benzină, simbolul pompei de benzină figurată pe buton apare și pe afișajul din bord. La pornire, mașina este alimentată automat cu CNG (dacă nivelul din rezervor o permite), iar dacă gazul se termină și în zonă nu există o stație de alimentare, poți trece oricând pe benzină.   

Test drive - Opel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1  

 

Cum se conduce Opel Combo cu CNG? Practic, dacă nu știi cu ce combustibil rulezi în momentul respectiv, nu se simte nicio diferență de dinamică sau zgomot între alimentarea cu benzină și cea cu CNG: motorul turbo de 120 CP accelerează viguros încă de la 1.300 rpm, deși dezvoltă cuplul maxim la 3.000 rpm. Mașina suportă fără probleme atât un stil de conducere relaxat, schimbarea treptelor la 2.000 rpm asigurând o forță de tracțiune constantă, cât și unul sportiv, cu schimburi în vecinătatea a 5.000 rpm.

Totuși, deși CNG-ul are un echivalent al cifrei octanice de 130 (comparativ cu CO98 la benzina premium și CO95 la cea standard), nu pot spune că am sesizat vreo diferență reală de dinamică sau zgomot. Totuși, cifra octanică ridicată îi asigură CNG-ului o rezistență mare la autodetonare, fapt care permite randamente ridicate în funcționare: cifrele oficiale îl creditează pe Combo CNG cu un consum mediu de CNG 4,9 kg/100 km, fapt care asigură o autonomie de 328 km.

 

Dacă introducem în calcul și prețul de 4 lei/kg, atunci fiecare sută de km. rulată cu Combo costă 19,6 lei. Spre comparație, consumul mediu la rularea pe benzină este de 7,6 l/100 km, echivalând cu un cost de 43,3 lei (la un preț de 5,7 lei/litru de benzină). La rularea extra-urbană, economia ar fi de 19 lei, în timp ce în oraș, aceasta ar crește la 33 de lei. Nu e rău deloc să poți beneficia de rafinamentul și costurile de întreținere ale unui motor turbo pe benzină la consumuri mai mici decât cele ale unui motor diesel echivalent!

Nici compartimentul de marfă nu a fost afectat de prezența celor două rezervoare, ci a rămas neschimbat: de la 3,4 mc la varianta L1H1, până la 5,4 mc la versiunea L2H2. Exemplarul nostru, aflat în varianta L2H1, afișează un volum al compartimentului de marfă de 4,6 mc și o sarcină utilă de o tonă, iar interiorul compartimentului de marfă a fost compartimentat conform cerințelor companiei Engie.

 

Verdict FloteAuto

CNG-ul arde mai curat, deci are depuneri mai mici și poluează mai puțin decât benzina și motorina și, cel mai important, prețul pe kilometrul parcurs scade considerabil. De aceea, Combo în versiunea alimentată cu CNG combină dinamica și rafinamentul unui motor turbo pe benzină cu costurile de rulare mai scăzute decât cele ale unui motor diesel. Per total – un învingător!

 

 

 

Test drive – Opel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1 – galerie foto / Fotograf – Bogdan Paraschiv

ModelOpel Combo 1.4 Turbo CNG L2H1
Motor/nr. cilindriL4, turbo benzina/CNG
Cilindree (cmc)1.368
Putere maxima/turatie (CP/rpm)120/5.000
Cuplu maxim/turatie
(Nm/rpm)206/3.000
Transmisiefata
Cutie de vitezemanuala, 6 trepte
L/l/h (mm)4.740/1.831/1.880
Ampatament (mm)3.105
Volum spatiu marfa (mc)4,6
Masa la gol/sarcina utila (kg)1.300/900
Acceleratie 0-100 km/h (s)12,3
Viteza maxima (km/h)172
Consum urban/extra/mixt benzina (l/100 km)10,4/6,1/7,6
Consum urban/extra/mixt CNG (kg/100 km)6,5/4,0/4,9
Emisii CO2 benzina (g/km)177
Emisii CO2 CNG (g/km)134

Adaugati comentariu