Nu ne încurcăm: am luat la test noul Mercedes-Benz Sprinter L3H2, animat de motorul de 163 CP. Mă așteptam să descopăr o utilitară spațioasă, puternică și robustă. În schimb…
În schimb m-am trezit la volanul unui autoturism ultra-tehnologizat, cu un portbagaj imens, de 17 mc și cu sarcină utilă de o tonă. Un van complet atipic, căruia refuz să-i dedic un articol convențional. În schimb, colega mea l-a provocat pe neamț să-i răspundă la câteva întrebări, în timp ce eu îl conduceam, așa că vă prezentăm împreună cele mai importante trăsături ale noului Sprinter.
Cât de ușor se conduce o utilitară lungă de 7 metri?
Sistemele de asistență cu care și-au echipat nemții copilul-minune sunt suficiente pentru a simplifica la maximum experiența la volan: de exemplu, camera video pentru marșarier este poziționată deasupra ușilor batante din spate și are o rezoluție superioară multor camere video montate pe autoturisme, precum și posibilitatea de a alege unghiul de cuprindere (îngust sau panoramic, de 360°). În plus, mi-au stat aproape sisteme precum asistentul de bandă activ (preia controlul direcției și frânelor, ajutând la revenirea pe banda de circulație), sistemul de frânare automată cu detectarea pietonilor (pe care nu l-am folosit), pilotul automat adaptiv și mai ales asistentul de unghi mort cu cross trafic assist, extrem de util la ieșirea cu spatele din parcări.
Unde poți parca un mini-camion de 7 metri, întrebați? Numai în locurile destinate camioanelor din parcările hiper-market-urilor sau paralel cu bordura, dacă aveți noroc să găsiți un spațiu suficient de mare. Totuși, indiferent de pleiada de sisteme de asistență, fizica nu poate fi păcălită: ampatamentul de 4,3 metri cere multă atenție la negocierea virajelor, mai ales în cazul versiunilor cu propulsie pe puntea spate, care au un diametru al cercului de bracaj de 15,2 m.
Cât de bine mai performează bătrânul motor de 2.2 litri?
La fel de bine ca în prima zi: șoferii cu „ștate vechi“ îl știu drept un companion de nădejde, care consumă puțin, trage bine și, mai presus de toate, este foarte fiabil. Eu l-am testat atât în oraș, cât și pe drum național și pot să confirm că a rămas același bodybuilder la dietă, care s-a mulțumit cu aproximativ 10 l/100 km în București și cu puțin peste 7 l/100 km în trafic extraurban. Și să nu uităm că am avut sub capotă versiunea de 163 CP, care a animat versiunea 316 CDI, cu aproape 2,5 tone la gol, un setup defavorabil prin putere și gabarit.
Versiunile mai ușoare și mai slab motorizate (112 CP și 140 CP) consumă mai puțin, așa cum avea să remarce și colegul meu în revista Cargo&Bus. Motorul trage bine de la aproape 1.400 rpm, iar schimbarea treptelor de viteză la 2.000 rpm asigură un flux continuu de putere. Maneta transmisiei se mișcă exact, însă nuca schimbătorului are o bavură circulară care deranjează la utilizarea intensă. Sistemul de direcție se acționează ușor, frânele sunt simplu de dozat, iar suspensia față este suficient de confortabilă pe denivelările scurte, creând senzația că te afli la volanul unui autoturism mare.
Cât de bine dotat este noul Sprinter?
Climatizare automată, sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inci, comenzi vocale și volan multifuncțional aidoma celor din noul G-Klasse și S-Klasse: bine ați venit la bordul premiantului segmentului de utilitare medii! Pe lângă toate aceste dotări pe care le avea exemplarul meu, mai puteau fi comandate scaune reglabile electric cu memorii, sistem multimedia MBUX de top, cu display tactil de 10,25 inci și sistem de navigație, precum și încărcător wireless pentru telefonul mobil.
Practic, cabina noului Sprinter asigură un confort care nu mai amintește de regnul utilitarelor. A nu se înțelege că latura practică s-a rătăcit pe drum: sub șezutul scaunelor pasagerilor se află spații generoase de depozitare, la fel ca și în bord și deasupra parbrizului. Poziția înaltă la volan asigură o vizibilitate excelentă, sprijinită de oglinzile retrovizoare uriașe și de lamelele ștergătoarelor de parbriz cu stropitoare integrate. Și scaunul șoferului, foarte comod și neprofilat, asigură un acces ușor și călătorii relaxante. Totuși, plasticele au rămas tari, iar butonul de acționare a avariilor se pierde printre comenzile climatizării.
Cât de personalizabil este noul Sprinter?
Peste 1.700 de combinații sunt posibile: caroserii de tip van, camper sau șasiu, patru puteri diferite ale propulsorului diesel (112, 140, 163 și 210 CP), transmisii manuală cu 6 trepte și automată cu 9 rapoarte (premieră în segment), tracțiune pe puntea față (premieră în gamă) sau propulsie.
Orice e posibil! Dacă alegeți caroseria Van, atunci aveți la dispoziție spații de marfă de până la 17 mc și sarcini utile de până la 5,5 tone, iar variantele pentru persoane pot fi echipate cu până la 20 de locuri. În plus, dacă așteptați până în 2019, veți putea comanda și o versiune electrică, numită eSprinter.
Eu l-am condus, colega mea l-a intervievat și amândoi am fost încântați de „poveștile” noului Sprinter. Meseriașii primesc o „unealtă” de lucru capabilă în cursul săptămânii și un autoturism cu portbagaj uriaș în week-end. „Mercedes-ul utilitarelor” este cel mai autoturism dintre autovehiculele comerciale medii!
[mb_plusminus] Sisteme de asistență de top|Motor puternic, armonizat cu transmisia|Suspensie echilibrată, direcție ușoară|Multe variante în gamă|Dotări de confort tipice autoturismelor||Perete despărțitor metalic, uși spate vitrate|Comenzi parțial nepractice
[/mb_plusminus]
Test drive – Mercedes-Benz Sprinter L3H2/ Galerie foto/ Fotograf: Adrian Cobzașu
Model | Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.143 |
Putere max./turatie | |
(CP/rpm) | 163/3.800 |
Cuplu max./turatie | |
(Nm/rpm) | 360/1.400-2.400 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | manuala, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 6.967/2.045/2.831 |
Ampatament (mm) | 4.325 |
Volum spatiu marfa (mc) | 14 |
Masa la gol/sarcina utila (kg) | 2.486/1.078 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | nc |
Viteza maxima (km/h) | nc |
Consum mixt (l/100 km) | 7,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 207 |
Pret | nc |
Comentați?