Noua generaţie Sprinter este mai versatilă şi mai prietenoasă cu şoferul şi pasagerii ca oricând, are în premieră o versiune cu tracţiune faţă, introduce noi sisteme de asistenţă în segment, are un sistem multimedia împrumutat de la autoturismele mărcii, dar mai ales un serviciu telematic de administrare a flotei, indisponibil iniţial în România. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz a ales Amsterdam pentru primul test cu noua generaţie Sprinter, deoarece chiar şi un oraş cu 165 de canale (mai multe decât Veneţia) şi în care se foloseşte masiv transportul pe apă şi cu bicicleta are nevoie de livrări de bunuri, transport public de persoane şi vehicule specializate pe diverse activităţi (construcţii, tehnicieni, intervenţii).
Pentru toate acestea, noul Sprinter vine cu mai multe soluţii ca oricând: peste 1.700. Se poate alege dintre şase variante de suprastructură, patru lungimi, trei versiuni de înălţime pentru compartimentul de marfă şi o gamă largă de tonaje (între 3,0 şi 5,5 tone). De asemenea, există trei concepte de propulsie (inclusiv tracţiune faţă) şi două motoare: un diesel în 4 cilindri (în trei versiuni de putere) şi unicul motor diesel cu 6 cilindri din segment.
Nu vom vorbi prea mult despre exterior. Noul Sprinter vine cu o nouă parte frontală (bară de protecţie, grilă şi faruri) inspirată de autoturismele mărcii, care îi conferă un aspect mai prietenos şi mai dinamic.
Mult mai multe schimbări apar la interior. Deşi bordul este mai aerisit şi spaţiul la genunchi este mai mare, a crescut şi volumul spaţiilor de stocare. În centrul bordului se află noul sistem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), prezent pe vehiculele de test în versiunea sa de top, cu ecran de 10,2 inci (există şi o versiune de 7 inci). Acesta se mişcă bine, are o grafică excelentă şi o vizibilitate maximă, datorită iluminării adaptate la condiţiile întâlnite. De asemenea, MBUX dispune şi de comandă vocală: la simpla rostire a expresiei ”Hei, Mercedes!”, sistemul poate să te ajute să apelezi un contact din agenda telefonică sau să trimiţi un SMS, să îţi caute un restaurant sau să îţi schimbe postul de radio. Păcat că în România această versiune va fi rar întâlnită, mai ales că producătorul nu va lansa deocamdată în ţara noastră şi sistemul telematic Mercedes PRO, susţinut de MBUX.
Dar când vorbim de un vehicul utilitar, ne gândim în primul rând la spaţiul de marfă. Şi aici noua generaţie Sprinter vine cu soluţii inovatoare: un raft montat pe plafon, dar la interior, suport pentru paleţi pentru treapta uşii laterale culisante sau placarea cu lemn a pasajelor roţilor spate. În standard, compartimentul de marfă vine cu o podea metalică, dar opţional se poate alege una acoperită cu lemn rezistent sau una realizată din plastic uşor. Aceasta din urmă este mai uşoară cu 18,5 kg faţă de cea din lemn, dar şi mai uşor de curăţat.
În cadrul testului din Olanda am condus trei modele Sprinter: un model Tourer 319 CDI (cu motorul V6 de 190 CP şi cutie automată cu 7 trepte) şi două furgonete 314 CDI (cu motor de 143 CP şi cutie manuală în 6 trepte), una cu tracţiune faţă şi una cu tracţiune spate. Ne vom concentra în cele ce urmează pe testul cu versiunea cu tracţiune faţă, marea premieră a noii generaţii Sprinter, care vine cu numeroase avantaje faţă de clasica variantă cu propulsie a producătorului german.
Pentru cei care îşi doresc şi mai mult confort, modelele cu tracţiune faţă pot fi echipate şi cu noua cutie automată cu 9 trepte şi convertizor de cuplu, care promite consumuri şi emisii mai mici faţă de versiunea cu transmisie manuală. Mercedes-Benz România nu a anunţat încă preţurile pentru noua generaţie Sprinter, ci doar că varianta de bază de 3,0 tone cu tracţiune faţă va porni de la 19.900 de euro (fără TVA).
Două versiuni eSprinter
O altă mare noutate a noii generaţii Mercedes-Benz Sprinter este şi existenţa unei versiuni electrice, care va fi lansată anul viitor şi va fi testată în cadrul unui eveniment separat, în această vară. În Olanda a fost prezentat sistemul de baterii folosit de eSprinter, iar producătorul a dezvăluit mai multe specificaţii ale versiunii electrice. În primul rând, vor fi două variante pentru capacitatea bateriei: de 41 kWh (cu autonomie de 115 km şi sarcină utilă de 1.040 kg) şi de 55 kWh (cu autonomie de 150 km și sarcină utilă de 900 kg).
eSprinter va fi vândut ca vehicul de 3,5 tone pentru livrări şi va avea un motor de 84 kW. Modelul va avea aproape 6 metri lungime, un ampatament de aproape 4 metri, plafon înălţat şi un volum al spaţiului de marfă de 10,5 metri cubi. La o staţie de încărcare de 7,2 kW, cele două versiuni de baterie se vor încărca în 6, respectiv 8 ore. Viteza poate fi limitată la 80 sau 120 km/h.
[/mb_plusminus]
Model | Sprinter 314 CDI |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.143 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 143/3.800 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 330/1.200-2.400 |
Tracțiune | fațã |
Cutie de viteze | manualã, 6 trepte |
Variantã | panel van, 3,5 t |
Lungime/înãlțime | L3 H3 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 208 |
Preț (euro fãrã TVA) | n.c. |
Comentați?