Pick-up-ul nu mai este doar o alegere pentru flotele mari ale companiilor de utilități în configurația lui strict utilitară, acesta progresând mult la capitolele dotări și confort. De aceea, pick-up-ul devine atractiv și pentru noi categorii de clienți de flote mici. Test comparativ noul Mercedes X 250 d 4Matic Power vs Nissan Navara 2.3 dCi Tekna și VW Amarok V6 TDI Canyon. Foto: Bogdan ParaschivOdată cu explozia SUV-urilor, pick-up-urile au evoluat de la un simplu cal de povară cu dotări minimale și confort rustic la modele stilate, mai rafinate și mai elegante. De aceea, versiunile mai echipate și mai luxoase ale multor pick-up-uri au devenit o alternativă la SUV-uri.
Mercedes a identificat câteva noi categorii de clienți care își doresc un pick-up cu aspirații premium: proprietarul de pământ, oamenii de afaceri din construcții, aventurierii de succes, familiile și independenții. Pentru primele două categorii, un astfel de pick-up poate fi alegerea ideală pentru o flotă mică. Pe baza lui Navara, Mercedes a construit un pick-up premium cu un interior tipic Mercedes, căruia i-a mai adăugat niște materiale izolante și i-a optimizat reglajele suspensiei pentru a oferi mai mult confort. Însă și Navara în versiunea sa de top Tekna are dotări standard care la multe SUV-uri de lux sunt doar pe lista de opționale. VW Amarok V6 este construit de un constructor de volum dar prestațiile și interiorul său sunt cel puțin la nivelul lui Mercedes.
Chiar dacă obiectul lor principal de activitate nu este de a căra 20 de saci de ciment, cele trei pick-up-uri din testul nostru respectă tradiția pick-up-urilor din acest segment și pot transporta o sarcină utilă de 1 tonă și trage după ele o remorcă de 3,5 tone. Revenind la testul nostru, VW Amarok V6 TDI 204 CP în versiunea Canyon înfruntă Nissan Navara 2.3 dCi 190 CP în echiparea de top Tekna şi Mercedes X 250 d 4Matic tot în versiune de top numită Power şi tot cu 190 CP.
VW Amarok V6 TDI Canyon
Pick-up-ul lui VW construit în Argentina are un mare avantaj practic, fiind singurul la care distanța între pasajele roților spate depășește 1,20 metri, ceea ce permite încărcarea unui europalet pe lat. Este un aspect demn de luat în seamă pentru transportul diverselor mărfuri. De asemenea, Amarok este cel mai lat și mai înalt atât în față cât și în spate, dar spațiul la genunchi în spate este mai mic cu 50 mm decât la rivalii săi, explicabil prin ampatamentul mai mic cu 53 mm. Interiorul lui Amarok nu este conceput ca la o utilitară, fiind foarte apropiat de al unei limuzine VW. Planșa de bord are un layout curat, elaborat, foarte similar cu ce întâlnim în SUV-urile compacte VW, cu comenzile pentru sistemul 4×4 în jurul schimbătorului și ecranul sistemului multimedia amplasat în partea superioară a consolei centrale. Singura restricție față de SUV-urile moderne de la VW este dimensiunea mai mică de maximum 6,5 inci a sistemului multimedia. Plasticele de pe bord sunt tari pentru că la un pick-up e nevoie în primul rând de materiale robuste dar arată foarte bine și finisarea este ireproșabilă. Scaunele îmbrăcate în combinație de piele cu textil la versiunea Canyon sunt foarte bine profilate și oferă un excelent sprijin lateral.
Prin construcția lui, Amarok nu este o mașină pentru sarcini extreme ci este orientată mai mult spre rafinament și aventură. Amarok nu are nici cea mai mare gardă la sol și nici cele mai bune unghiuri de trecere dar în schimb se conduce ca un SUV modern de la VW fiind mai potrivit pentru iubitorii de excursii și călătorii lungi. Deși este chiar mai greu decât rivalii săi, Amarok se conduce mai ușor, se simte mai vioi, mai incisiv și mai agil decât Navara și X-Class. De asemenea, direcția răspunde mai spontan la solicitări și este mai plăcut de manevrat în oraș, numărul de ture de volan fiind de 2,75 față de 3,25 la Navara și X-Class. În viraje, Amarok se înclină mai puțin și inerția maselor se simte mai puțin. În plus, deși suspensia este reglată ceva mai ferm decât la Navara sau X-Class, Amarok oferă un compromis superb între ținuta de drum și confort. Pick-up-ul lui VW este mai rafinat și dacă vorbim de pretenții premium din punct de vedere al condusului, Amarok este alegerea numărul 1. Această constatare e puțin surprinzătoare dacă observăm că Amarok are o suspensie spate cu arcuri cu foi comparativ cu cea de asemenea rigidă dar cu prindere multilink de la Navara/X-Class. Totuși, Amarok de test avea versiunea mai soft de punte cu 2+1 arcuri cu foi, existând și o versiune cu 3+2 arcuri cu foi pentru cei ce au nevoie să care o sarcină utilă mai mare.
Versiunea Canyon din test propune la fel ca și cea de top Aventura și Highline un sistem 4×4 permanent cu diferențial central Torsen care distribuie cuplul față/spate în plaja 30/70% – 70/30%. Opțional, pentru 587 euro fără TVA se poate comanda diferențial blocabil spate. Versiunile cu 4×4 permanent sunt combinate cu transmisie automată cu 8 trepte. Există și versiuni de muncă cuplate cu motoarele V6 de 163 CP (la Trendline) și 204 CP (la Comfortline), care dispun de sistem 4×4 nepermanent cu comutare din 4×2 în 4×4 și 4×4 cu reductor combinate cu transmisie manuală cu 6 trepte.
Și în ceea ce privește motorul, Amarok oferă mai mult decât rivalii lui. Motorul V6 de 3 litri este mai rafinat și îi conferă mai greului Amarok performanțe mai bune în toate privințele. Accelerațiile și reprizele sunt net mai rapide iar plusul de performanțe și de cuplu se simte și pe șosea. În off-road, plusul de cuplu al lui Amarok nu este la fel de evident deoarece Navara și X-Class au primele trepte foarte scurte, ceea ce ajută foarte mult în situații grele dar nu e foarte practic în oraș. Pentru că am amintit de transmisie, trebuie să spunem că transmisia automată cu 8 trepte de la Amarok se armonizează mai bine cu motorul V6 și răspunde mai spontan. Surprinzător, dar în ciuda masei mai mari, a cilindreei superioare și a doi cilindri în plus, motorul V6 al lui Amarok nu consumă semnificativ mai mult diferența față de Navara fiind de doar 0,5 l/100 km în plus, iar față de Mercedes 1,2 l/100 km.
Nissan Navara 2.3 dCi Tekna
Încununat cu titlul de pick-up-ul anului, Nissan Navara este o mașină extrem de robustă cu un șasiu foarte solid, are cele mai bune unghiuri de trecere și cea mai mare gardă la sol. Este disponibil exclusiv cu transmisie 4×4 nepermanentă cu reductor care îi conferă calități redutabile în off-road. Sistemul 4×4 dispune de o legătură rigidă și o distribuție egală a cuplului între punți. Acesta poate comuta între 4×2, 4×4 și 4×4 Lo. Șoferul poate comuta în mers până la 100 km/h din 4×2 în 4×4 însă pentru cuplarea modului 4×4 Lo cu reductorul, trebuie să oprească și să poziționeze schimbătorul în poziția N.
În off-road, Navara se simte solid ca o stâncă și impresionează foarte mult etajarea foarte scurtă a primelor două trepte ale cutiei automate de viteze cu 7 trepte care împreună cu reductorul te ajută să ieși din cele mai dificile situații. Pe șosea însă Navara nu este prea agilă, nu neapărat din cauza masei care este mai mică decât la Mercedes sau VW. Direcția care necesită 3,25 ture de volan de la un capăt la altul al cursei este indirectă și reacționează lent la schimbările de direcție. Ruliul este sensibil în viraje unde se simte centrul de greutate mai înalt datorat gărzii la sol mari și suspensia destul de suplă reglată mai mult pentru off-road decât pentru șosea, iar cutia automată de viteze are întârzieri în schimbări atunci când dorești să efectuezi o depășire și apeși brusc pedala de accelerație. Drumurile virajate nu sunt domeniul lui Navara dar confortul la rulare pe autostrăzi este bun pentru că Navara a venit cu o inovație interesantă la puntea spate care are o construcție rigidă dar cu prindere multilink de caroserie. În schimb, la drum întins la viteze de autostradă, Navara este cea mai zgomotoasă dintre toate trei modelele.
Motorul bi-turbo cu 4 cilindri are un cuplu fenomenal la turații mici, ceea ce îl ajută în off-road dar nu este foarte elastic în zona superioară de turație și nici foarte rafinat. În schimb, este destul de economic pentru că în test a consumat în medie 10,63 l/100 km, ceea ce reprezintă un rezultat bun.
Mercedes X 250 d 4Matic Power
În doar două cuvinte, Mercedes X-Class este o Navara mai luxoasă, fiind construit pe aceiași platformă, urmare a parteneriatului dintre Daimler și Alianța Renault-Nissan. De ce costă însă 10.000 euro mai mult la același nivel de echipamente? În primul rând, interiorul este tipic Mercedes, adică regăsim sistemul multimedia Comand Online (opțional pentru 2.137 euro fără TVA) cu touchpad și controller, indicatoarele de bord în alveole separate (la echiparea de top Power) și materiale mai bune. Ecranul sistemului multimedia este plasat mai sus, mai în câmpul vederii, însă comutatorul sistemului 4×4 identic cu cel de la Navara este plasat prea jos exact în același loc ca la Navara. Sistemul multimedia Comand Online este foarte scump, mai ales că vorbim de versiunea veche de soft de la fosta generație de limuzine Mercedes dar vestea bună este că există și opțiunea pentru modulul de navigație Garmin (390 euro fără TVA) care se combină cu sistemul multimedia standard Audio 20.
Prin comparație, interiorul lui Mercedes arată mai elegant și mai rafinat decât cel al lui Navara.
Dar doar pentru atât 10.000 euro în plus? Nu, pentru că Mercedes a umblat și la partea tehnică. X-Class este mai bine antifonat și este mai silențios la viteze de autostradă dar mai ales la accelerări când nu se mai aude acel sunet de turbină ca de avion de la motorul lui Navara. Apoi, trenul de rulare este reglat altfel pentru că în special denivelările scurte sunt absorbite mai eficient și pasagerii nu simt aceste denivelări la fel de tare ca în Navara. Datorită masei puțin mai mari, Mercedes este puțin mai lent decât Navara însă și consumă cu 0,7 l/100 km deși sub capotă se află același motor bi-turbodiesel de 2,3 litri de la Navara.
La condus oferă același feeling de la Navara, având aceiași direcție lung demultiplicată (3,25 ture de volan de la un capăt la altul), aceeași inerție în viraje, însă garda la sol puțin mai mică (201 mm standard față de 223 mm) îi conferă o ținută de drum puțin mai bună decât a fratelui său. De asemenea, X-Class utilizează aceeași cutie automată cu 7 trepte destul de lentă de la Navara.
În schimb, motorul este mai rafinat și mai silențios decât la Navara însă nu mai rafinat decât V6 de la Amarok. În off-road, se simte aproape la fel de capabil ca și Navara, cu mențiunea că unghiurile de trecere sunt puțin mai mici și garda la sol standard este puțin mai mică decât la Navara. Se poate comanda însă opțional o gardă la sol mărită cu 20 mm, care îl aduce pe X-Class la nivelul lui Navara. Sistemul 4×4 nepermanent este identic cu cel de la Navara însă din vară, la fel ca și la Amarok, Mercedes va oferi o versiune nobilă X 350 d 4Matic cu motor V6 de origine Mercedes combinat cu transmisie 4×4 permanentă (cuplul este distribuit în raport fix 40/60%, putându-se comuta din 4MAT în 4H sau 4Lo cu reductor cu raport de demultiplicare de 1:2,9. Din păcate, în versiunea de top Power, X-Class are cel mai mare preț, consolarea fiind că are o dotare standard ceva mai bună decât la Amarok. Astfel, când facem evaluarea la același nivel de echipare, X 250 d 4Matic Power nu este mai scump decât Amarok V6 TDI Canyon.
Sisteme 4×4
Nissan Navara și Mercedes X-Class împart același sistem 4×4 nepermanent care oferă o legătură rigidă și o distribuție egală a cuplului între punți. Acesta se poate comuta între 4×2, 4×4 și 4×4 Lo. Șoferul poate comuta în mers până la 100 km/h din 4×2 în 4×4 însă pentru cuplarea modului 4×4 Lo cu reductor, trebuie să oprească și să poziționeze schimbătorul în poziția N. Standard la Navara și opțional la X-Class (566 euro) se poate opta pentru diferențial blocabil spate.
Începând din vară, Mercedes va oferi o versiune nobilă X 350 d 4Matic cu motor V6 de origine Mercedes combinat cu transmisie 4×4 permanentă (cuplul este distribuit în raport fix 40/60%, putându-se comuta din 4MAT în 4H sau 4Lo cu reductor cu raport de demultiplicare de 1:2,9). Orientată mai mult spre lifestyle, versiunea Canyon propune la fel ca și cea de top Aventura și Highline un sistem 4×4 permanent cu diferențial central Torsen care distribuie cuplul față/spate în plaja 30/70% – 70/30%. Opțional, pentru 699 euro se poate comanda diferențial blocabil spate.Versiunile cu 4×4 permanent sunt combinate cu transmisie automată cu 8 trepte. Există și versiuni de muncă combinate cu versiunile V6 de 163 CP (la Trendline) și 204 CP (la Comfortline), care dispun de sistem 4×4 nepermanent cu comutare din 4×2 în 4×4 și 4×4 cu reductor combinate cu transmisie manuală cu 6 trepte.
Concluzii
Nissan Navara 2.3 dCi Tekna
Pentru că vorbim de mașini de flotă, Navara este prima opțiune, pentru că este cea mai ieftină, cea mai bine dotată standard și are cel mai robust sistem 4×4 și cele mai bune aptitudini în off-road. Nu este la fel de agil ca Amarok.
Mercedes X 250 d 4Matic Power
Modelul construit pe platforma lui Navara are un interior mai luxos decât fratele său, este mai rafinat și mai silențios și consumă cel mai puțin din test. Este scump la fel ca și Amarok și nu are agilitatea și performanțele lui Amarok.
VW Amarok 3.0 TDI V6 204 CP Canyon
Un pick-up de lifestyle plăcut la condus, rafinat și performant cu un interior elegant de autoturism. Motorul V6 asigură performanțe remarcabile la un consum decent. Este scump ca și Mercedes iar în off-road greu nu are aptitudinile lui Navara.

Model | Mercedes X 250 D 4Matic Power Aut. | Nissan Navara 2.3 dCi Tekna | Amarok V6 TDI 204 CP Canyon |
---|---|---|---|
Cilindree (cmc) | 2.299 | 2.299 | 2.967 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 190/3.750 | 190/3.750 | 204/3.000-4.500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 450/1.500-2.500 | 450/1.500-2.500 | 500/1.250-3.000 |
Transmisie | integrală nepermanentă | integrală nepermanentă | integrală permanentă |
Cutie de viteze | 7 tr., automată | 7 tr., automată | 8 tr., automată |
L/l/h (mm) | 5.340/1.920/1.819 | 5.330/1.850/1.810 | 5.321/1.954/1.834 |
Ampatament (mm) | 3.150 | 3.150 | 3.097 |
Masă proprie (kg) | 2.234 | 2.033 | 2.202 |
Rezervor/rezervor AdBlue (l) | 73/17 | 73/17 | 80/13 |
Unghiuri atac/ieşire/ventral (grade) | 28,8/24/20,4 | 30,4/25,6/22,2 | 29,5/18/15,6 |
Gardă la sol/vad de apă (mm) | 200,8/450 | 223/600 | 192/500 |
Diametru de bracaj (m) | 13,4 | 13,4 | 12,95 |
Anvelope | 255/60 R18 | 255/60 R18 | 245/65 R17 |
Consum urban/extr./mediu (l/100 km) | 9,6/6,9/7,9 | 8,7/5,9/6,9 | 9,0/7,6/8,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 207 | 183 | 212 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |||
Accelerații | |||
Viteză maximă (km/h) | 182,6 | 185,8 | 186,174 |
0-100 km/h (s) | 11,2 | 10,5 | 9,1 |
400 m cu start de pe loc (s) | 17,8 | 17,3 | 17,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 32,9 | 32,2 | 31,1 |
Repriză | |||
70-90 km/h (s) | 4,8 | 4,9 | 3,9 |
70-100 km/h (s) | 6,7 | 6,7 | 5,8 |
70-120 km/h (s) | 11,3 | 11,1 | 9,2 |
Frânare | |||
De la 100 km/h, la gol, rece (m) | 42,5 | 44 | 44 |
De la 130 km/h, la gol, rece (m) | 68,5 | 71,7 | 70,4 |
Consum | |||
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 7,2/7,94/11,11 | 7,69/8,47/11,76 | 8,3/8,95/12,23 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 10,75/8,40/10,42 | 11,62/8,85/11,11 | 12,19/9,34/11,62 |
Consum în test (l/100 km) | 9,90 | 10,63 | 11,11 |
Autonomie (km) | 707 | 660 | 719 |
Zgomot interior | |||
la 50 km/h (dBA) | 54,2 | 57,7 | 53,7 |
la 120 km/h (dBA) | 70,4 | 69,5 | 68,7 |
MĂSURĂTORI AUTOEXPERT | |||
Lăţime interioară faţă/spate (mm) | 1.510/1.500 | 1.500/1.480 | 1.600/1.590 |
Înălţime interioară faţă/spate (mm) | 950/1.000-910 | 940/980-910 | 1.000/1.080-980 |
Lungime şezut faţă/spate (mm) | 510/460 | 500/450 | 510/450 |
Spaţiu genunchi spate (mm) | 170-430 | 170-430 | 150-380 |
L/l/h benă (mm) | 1.587/1.560/500 | 1.580/1.560/474 | 1.555/1.620/560 |
Lăţime benă pasaje roţi (mm) | 1.180 | 1.170 | 1.222 |
Înălţime margine benă (mm) | 854 | 854 | 780 |
PREȚURI/ECHIPARE (euro fără TVA) | |||
Preţ de bază | 38.656 | 34.168 | 35.630 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | serie | serie | - |
Climatizare manuală/automată | -/serie | -/serie | serie/314 |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie | serie/serie |
Sistem de navigaţie | 2.137 | serie | 1.218 |
Geamuri electrice faţă/spate | serie/serie | serie/serie | serie/serie |
Asistent frânare de urgenţă | serie | serie | serie |
Pilot automat/adaptiv | serie/- | serie/- | serie/- |
Asistent bandă/unghi mort | serie/- | -/- | -/- |
Cameră marşarier | (1) | serie (3) | (5) |
Senzori de parcare faţă/spate | 881 (1) | serie | 961 (5) |
Diferenţial blocabil spate | 476 | serie | 587 |
Scaune faţă reglabile electric | serie | (4) | 2.680 (6) |
Scaune încălzite faţă | 420 | serie | (6) |
Tapiţerie de piele | 855 | 815 (4) | (6) |
Jante aliaj 17/18/19 inci | -/serie/1.294 (2) | -/serie/- | serie/-/614 |
Faruri halogen/bi-xenon/LED | -/-/serie | -/-/serie | serie/1.373/- |
Vopsea metalizată | 492 | 454 | 601 |
Preţ comparat (euro fără TVA) | 45.211 | 35.437 | 43.978 |
COSTURI ȘI GARANȚII (euro fără TVA) | |||
Impozit anual (lei/an) | 322 | 322 | 420 |
Interval revizii (km) | 30.000 | 30.000 | nc |
Costuri revizii pentru 60.000 km (lei) | 2.240 | 4.078 | nc |
Garanţie | 2 ani fără limită km | 5 ani sau 150.000 km | 4 ani sau 120.000 km |
Comentați?