Test drive – Kia Ceed 1.6 DSL HP Star




Kia Ceed 1.6 DSL HP Star

Într-o lume a autoturismelor în care benzina se află la putere, coreenii nu renunță la diesel! Test cu noul Kia Ceed 1.6 DSL HP Star.

Kia nu s-a aruncat totuși cu capul înainte: noua generație a compactei Ceed poate fi configurată inclusiv cu motoare turbo pe benzină, de ultimă generație: 1.0 T-GDI cu 120 CP, în trei cilindri și 1.4 T-GDI de 140 CP. Însă azi am luat la test versiunea diesel de top, cu motor de 1.6 litri ce dezvoltă 136 CP și 280 Nm. În ofertă mai există și o variantă de 115 CP și 280 Nm a aceluiași motor. Întrebarea la care caut răspuns: sunt adaptate compactele diesel flotelor auto?

Kia Ceed 1.6 DSL HP Star

După două zile petrecute la volanul versiunii diesel pe șoselele din România și după ce am condus și versiunile turbo pe benzină cu ocazia testelor oficiale din Portugalia, răspunsul meu este: depinde. Să detaliez. Prima impresie pe care mi-a creat-o motorul diesel a fost pozitivă, pentru că, deși de afară „ronțăie” precum un diesel tipic, la interior atmosfera este clar mai liniștită, semn al unei antifonări exemplare. Sunt momente în care, dacă ai și climatizarea pornită, doar turometrul trădează natura propulsorului. Nici vibrațiile nu sunt perceptibile decât la relanti.

Kia Ceed 1.6 DSL HP StarMotorul poate fi cuplat fie la o transmisie automată cu șapte rapoarte 7DCT, pe care am testat-o la lansare și pe care o recomand fără rezerve, fie la una manuală cu șase viteze, ca în cazul exemplarului de azi. Este o plăcere să „navighezi” printre trepte, cu o manetă care se manevrează cu două degete cu ușurință și cu o exactitate dezarmantă.  Iar asta scade oboseala șoferului la circulația prin oraș, mai ales că ambreiajul este foarte indulgent la pornirile de pe loc, pentru că nu „prinde” într-un punct fix, deci nu smucește la ambreiere. Practic, în oraș, versiunea diesel se conduce extrem de plăcut, chiar și cu jantele pe 17 inci, care au renunțat la anvelopele Michelin Pilot Sport de la lansare, în favoarea unora Michelin Primacy HP,  mai elastice, deci mai confortabile (standard vine cu Hankook).

Totuși, dacă aveți rute preponderent urbane, optați pentru jantele de 16 inci și… pentru motorul de 1.0 litri cu 3 cilindri. Nu, nu este nimic în neregulă cu motorul diesel, rafinat și plăcut la conducere, dar răspunsul la viteze și turații scăzute al motorului 1.0 T-GDI este suficient de viguros (trage fără efort de la 1.700 rpm), ca să nu fie nevoie de suma suplimentară de 2.255 euro fără TVA (în varianta Star) cerută de versiunea diesel. Și la consum urban sunt comparabile, eu obținând cu motorul diesel 7,9 l/100 km cu climatizarea pornită. În plus, cu sistemul Stop/Start activat, micuțul motor în trei cilindri „scutură” mai puțin.

La drum întins, motorul diesel e suveran: la 100 km/h are doar 1.800 rpm în treapta a șasea și consumă 5 l/100 km, iar la 130 km/h, turația ajunge la 2.300 rpm și consumul se „învârte” în jurul a 6,5 l/100 km. Reprize bune, accelerații susținute, mai ales în zona de turații medii (2-3.000 rpm), singura observație fiind turbo-lag-ul, care, în pofida turbinei cu geometrie variabilă, este oarecum sesizabil. Nivelul sonor rămâne discret chiar și la viteze mari, de autostradă, unde zgomotele de rulare le depășesc pe cele ale motorului extrem de silențios. Se poate și mai bine, dacă optați pentru transmisia 7DCT: și accelerațiile, și consumul vor scădea, cu prețul a încă 1.170 euro fără TVA. În regim extraurban, jantele pe 17 inci sunt ideale: cresc incisivitatea mașinii pe viraje și îmbunătățesc ținuta de drum pe linie dreaptă. Per total – Ceed se conduce sportiv și se dovedește sigură și previzibilă în reacții, inclusiv la manevrele de urgență.

Kia Ceed 1.6 DSL HP Star

 

Dacă pe autostradă motorul diesel este alegerea ideală, pe drum național motorul de top pe benzină, de 1.4 litri turbo și 140 CP este mai plăcut, pentru că accelerează mai puternic, are un sound evident mai agresiv și, fiind mai ușor, asigură o distribuție mai bună a maselor pe punți, deci subvirează mai puțin, datorită inerției mai mici pe puntea față. În plus, prețul este mai mic cu 1.640 euro fără TVA și reviziile mai accesibile, deci diferența de consum se amortizează greu. Dar dieselul nu se dă bătut: în viitorul apropiat, va avea și o versiune mild-hybrid cu arhitectură pe 48 V, fiind ajutat la accelerări de un motor electric de 13 CP. Acesta va fi alimentat de o baterie de 0,46 kWh și va avea inclusiv rol de alternator și de starter.  

Verdict FloteAuto

 

Propulsorul diesel de top se comportă excelent și sunt puține reproșuri care i se pot aduce. Totuși, cele mai mari probleme ale sale sunt fix motoarele pe benzină din oferta lui Ceed. Mai accesibile și mai sportive, versiunile turbo pe benzină se potrivesc mai bine cu spiritul rafinat al noului Ceed. Singurul loc unde nu pot egala comportamentul relaxat, suveran al versiunii diesel este autostrada.

 

  • Cuplu prezent de la 1.500 rpm
  • Silențios în habitaclu
  • Consum redus, mai ales la drum întins
  • Transmisie manuală și ambreiaj perfect reglate
  • Preț de achiziție clar mai mare decât al versiunilor pe benzină
  • Gol turbo sesizabil
 Kia Ceed
1.6 DSL HP Star
Motor/ nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.598
Putere max./tura_ie
(CP/rpm)136/4.000
Cuplu maxim/tura_ie
(Nm/rpm)280/1.500-3.000
Transmisiefata
Cutie de viteze6 trepte, manuala
L/l/h (mm)4.310/1.800/1.447
Ampatament (mm)2.650
Volum portbagaj (l)395-1.291
Masa la gol (kg)1.388
Acceleratie 0-100 km/h (s)10,2
Viteza maxima (km/h)200
Consum mixt (l/100 km)4
Emisii CO2 (g/km)106
Pret (euro fara TVA)15.869

Adaugati comentariu