Panică: cel mai vândut model BMW a renunțat la trăsătura definitorie! Suspini după propulsie? Te tratez cu tracțiune! Asta îmi spun inginerii BMW, dar îmi promit că n-o să simt cura și-mi demonstrează la volanul versiunilor 118d și M135i xDrive. Foto: BMW
„Compacta asta trebuia să spargă tiparele sportivității în segment. Să seteze trenduri de agilitate, să dea stingerea tuturor adversarilor. Când colo, inginerii BMW îi taie aripile chiar din faza de proiect!”. Asta ar putea gândi orice posesor de BMW cu propulsie, despre noua Serie 1 cu tracțiune. Eu nu m-aș arunca atât de virulent la jugulara bavarezilor.
În primul rând, pentru că BMW a știut mereu să se joace cu electronica pentru a imprima un comportament neutru sau supravirator, după cum și-a dorit. Apoi, pentru că renunțarea la propulsie le-a permis să elibereze spațiu în habitaclu și în portbagaj, apropiindu-se de una dintre cerințele fundamentale ale flotelor auto: interior încăpător. Și să nu ne mai dăm loviți: era evident că BMW va folosi pentru noua generație arhitectura scalabilă UKL de la ActiveTourer, X1 și MINI, iar asta implica tracțiune. Și așa cum toată lumea s-a lamentat la prezentarea primului M5 cu tracțiune integrală, și și-a înghițit cuvintele la primele teste, tot așa se va întâmpla și acum.
Trebuie să recunoașteți că ați respirat ușurat când ați văzut partea din față: cumva, BMW a integrat mult mai bine nările mari în desenul Seriei 1, decât în cazul Seriei 7, de exemplu. Iar ochii migdalați, ațintiți amenințător asupra șoselei, creează frisoane în retrovizoare. Silueta este clar mai fluidă decât până acum, pentru că designerii au folosit, pe lângă trucurile tipice (plafon descendent, lunetă înclinată și eleron integrat), și un artificiu rarisim: au prelungit exagerat geamurile laterale spre lunetă și au adăugat un ornament negru, de aceea pare că au subțiat montantul C. Totul se încheie cu un spate echilibrat, cu două evacuări simetrice (doar una la versiunile de bază), desenat pe orizontală pentru a ”lipi” virtual mașina de șosea.
A fost lansat BMW Seria 8 Gran Coupe în România
La interior mă așteaptă aceeași rețetă pe care BMW o folosește la toate modelele de ultimă generație. Cele două exemplare pe care le conduc azi sunt echipate cu BMW Live Cockpit Professional, cu instrumentar de bord digital de 10,25 inci și sistem multimedia cu display de aceeași diagonală. ”Gemenii” arată fabulos într-o compactă! Ecranul central este tactil, are controller, știe să primească gesturi și comenzi vocale… e un mare talent care înțelege tot. Bine, standard nu vin indicatoarele digitale, ci două cadrane analogice cu un display multifuncțional de 5,1 inci între ele, aviz companiilor cu buget restrâns. La drept vorbind, le prefer în detrimentul instrumentarului digital, care nu are un mod de afișare cu două cadrane, și astfel e greu de citit dintr-o privire.
Materialele sunt la nivelul celor de pe X5 în zona superioară, dar coborând mâna pe tunelul central și zona inferioară a ușilor dau de plastic tare. Chiar și plasticul de pe bord și de pe zona superioară a ușilor, foarte texturat, cere puțină obișnuință. Ambianța premium este restabilită de luminile ambientale cu șase nuanțe selectabile care, pentru prima oară la BMW, se aprind inclusiv din spatele ornamentelor de pe bord și uși, evidențiindu-le modelul. Noaptea, alăturarea acestora cu display-urile cu cromatică roșie este impresionantă, de parcă ai călători într-o navetă spațială.
În spate, spațiul este ceva mai mare decât la precedenta generație, deși ampatamentul a scăzut cu 2 cm. Nemții au măsurat un plus de 33 mm la genunchi, în principal datorită montării transversale a motorului, de 19 mm la cap (în principal, datorită creșterii înălțimii mașinii cu 13 mm) și de 13 mm la coate (lățimea exterioară fiind superioară cu 34 mm). Eu nu pot spune decât că, la cei 1,80 m pe care-i am, am aplecat capul ca să intru pe ușă, iar odată ajuns în habitaclu, am primit o banchetă bine profilată, suficient spațiu la genunchi (de lățimea unei palme până la spătarul din față) și la cap. Nimic nu-mi lipsește, de la mânere de viraj și cotieră centrală cu suporturi pentru doze de răcoritoare, până la priză de 12 V și două mufe USB-C. A, ba da: îmi lipsesc mufele USB clasice…
Iar cum tracțiunea eliberează spațiu raportată la propulsie, în pofida scăderii cu 1 cm, noua Serie 1 are un portbagaj cu 20l peste al fostei generații (380 l acum), valori care se egalizează la rabatarea banchetei (1.200 l). Are și banchetă rabatabilă 60/40% standard (40/20/40% la exemplarele din test), are și spațiu sub podeaua falsă și, în premieră la Seria 1, are hayon electric. V-a convins? …pe mine m-a convins că, dintr-un vehicul eminamente sportiv, Seria 1 s-a transformat într-o compactă polivalentă.
Apasă 2 pentru dinamică și consumuri!
Comentați?