Test Dacia Duster 1.5 dCi EDC Prestige

După opt ani de succes continuu, a sosit vremea schimbării: SUV-ul național a făcut un salt imens în toate privințele, părăsind zona low-cost a SUV-urilor mici. Test Dacia Duster 1.5 dCi EDC, cea mai indicată versiune pentru flote, în echiparea de top, Prestige. Foto: Adi Cobzașu



Dacia Duster EDC

Am afirmat în deschidere că versiunea diesel cu transmisie automată ar fi ideală pentru flote. Să vă explic de ce nu m-am hazardat: în primul rând, prețul de pornire pentru al doilea nivel de echipare, Comfort este 14.117 euro fără TVA, mai bun decât al celor mai accesibile SUV-uri mici de pe piața din România, Citroen C3 Aircross 1.6 BlueHDi 120 CP S&S BVM6  (14.202 euro), Kia Stonic 1.6 DSL 110 CP Trend (14.650 euro) sau Opel Crossland X 1.6 CDTI 99 CP Innovation (14.286 euro), toate echipate cu transmisii manuale, toate cu tracțiune față, la nivel comparativ de echipare.

 

Dacia Duster EDCConcluzia? Puteți avea o flotă de Duster EDC la preț de SUV mic cu transmisie manuală. Iar transmisia automată este o adevărată binecuvântare pentru șoferul de flote, care străbate zeci de kilometri zilnic prin trafic, apăsând ambreiajul și schimbând manual treptele de sute de ori. E drept, costă 1.092 euro, dar avantajele pe care le aduce depășesc această valoare. În plus, Duster mai are încă două mari atuuri față de restul SUV-urilor mici: spațiul interior care se apropie de cel al SUV-urilor compacte și portbagajul care, conform măsurătorilor Quattroruote, are un volum de 464 litri, mai mare decât al compactelor Jeep Compass (305 litri), Peugeot 3008 și Seat Ateca (421 litri) și Nissan Qashqai (436 litri).
Bine, veți spune, o fi accesibil și încăpător, dar designul caroseriei a rămas neschimbat. Nimic mai greșit, vă voi răspunde. Practic, niciun panou al caroseriei nu a fost preluat de la prima generație: calandrul este nou, blocurile optice au devenit mai zvelte și integrează lumini de zi LED cu o nouă semnătură luminoasă, iar bara de protecție a primit o protecție supradimensionată din plastic argintiu. Din lateral, noul Duster arată mult mai dinamic, pentru că baza parbrizului a fost avansată cu 10 cm, de aceea stâlpii sunt mai înclinați, dând naștere unui profil mai spectaculos. Au apărut și protecții noi din plastic negru în spatele pasajelor roților din față.

 

Test Dacia DusterDar poate că cea mai importantă schimbare se observă în spate, unde noile stopuri pătrate a la Jeep Renegade sunt completate de un ornament argintiu de mari dimensiuni montat pe bara de protecție. Clar, noul Duster este mai stilat și renunță la imaginea ușor neșlefuită a primei generații în favoarea uneia mai cizelate. Totuși, mi-aș fi dorit o evoluție mai puternică a caroseriei și consider că designerii au urmărit prea mult păstrarea identității modelului. Dar gusturile nu se discută, așa că urc în mașină, iar aici nu încape nicio îndoială: progresul este imens!

 

Dacia Duster EDCDesenul bordului a fost complet schimbat, ceea ce a permis poziționarea cu 74 mm mai sus a display-ului de 7 inci al sistemului Media Nav (standard la Prestige, 252 euro la Comfort), care acum este oblic și ușor îndreptat spre șofer. Este o îmbunătățire uriașă, deși se putea și mai bine, doar că designerii au preferat să păstreze linia extrem de stilată, cu cele trei difuzoare de aer deasupra sa. Este o dovadă în plus că Duster nu a rămas fidel orbește conceptului ”utilitatea definește forma”, părăsind zona low-cost a segmentului. În cursul acestui an, clienții vor putea opta și pentru noul display tactil de top de 8 inci. Mai jos a apărut o linie de butoane pivotante, asemenea unei claviaturi, care cuplează sau dezactivează sistemul start/stop, avariile, senzorii de parcare spate (standard la Prestige, 168 euro la Comfort), modul Eco și camera pentru marșarier (standard la Prestige, 168 euro la Comfort), respectiv sistemul de patru camere Multiview (168 euro la Prestige). În cazul versiunilor 4WD, apar în plus încă două butoane, care controlează sistemul de asistență la coborârea pantelor și controlul stabilității. Se apasă exact, aproape nemțește și au striații pe margine, pentru o bună aderență a degetului.

 

Dacia Duster EDCȘi mai jos se găsesc comenzile climatizării automate (standard la Prestige), o combinație elegantă de controllere rotative, butoane pivotante și iconițe iluminate clar, foarte lizibile. Totul arată perfect, mai puțin plasticele tari, care îmi amintesc clar apartenența la clasa SUV-urilor mici. Nu este nicidecum un reproș, mai ales că sunt SUV-uri compacte cu pretenții, ale căror prețuri sunt cu peste 5.000 de euro mai mari și care nu stau mai bine la acest capitol. Ba chiar pot spune că noul Duster are fețe de ușă căptușite cu plastic moale pe o suprafață amplă, depășindu-și clar o bună parte dintre concurenți.

 

Dacia Duster EDCLa fel de mult îmi plac și noile scaune, aflate la ani lumină distanță de cele ale primei generații: cadrul este clar mai bine profilat, buretele mai tare și șezutul cu 2 cm mai lung, de aceea încă mă simt proaspăt, chiar și după cele câteva ore petrecute la volan în test. Mai mult, reglajul pe înălțime a fost extins de la 4 la 6 cm, iar în premieră volanul poate fi reglat în adâncime pe o plajă de 5 cm, ajutându-mă să-mi găsesc ușor poziția de conducere. Acum imaginați-vă cât de relaxat va conduce șoferul un Duster de flotă în noile condiții, cu efect benefic asupra randamentului și siguranței, în special spre sfârșitul programului, când se instalează oboseala. Locurile din spate și portbagajul au rămas neschimbate față de fosta generație, păstrându-și dimensiunile tipice SUV-urilor compacte.

 


Deși platforma, motorul și transmisia sunt neschimbate, per ansamblu, experiența condusului este mult diferită de a primei generații. În primul rând, sistemul de direcție a fost reproiectat de la zero, iar acum primește asistare electrică variabilă în locul celei hidraulice, care a permis scăderea cu 35% a forței de rotire a volanului, iar raportul de demultiplicare din caseta de direcție a fost redus cu 6%. În traducere liberă, volanul se învârte mai ușor și desenează mai exact trasele, dar pe viraje se simte un pic cam soft și are un feedback diluat. În oraș, însă, la manevrele la viteză mică, soluția se dovedește perfectă, scutind șoferul de orice efort. Apoi, insonorizarea habitaclului a fost puternic revizuită, inginerii aplicând material fonoabsorbant pe 50% din suprafețe (20% la prima generație), concomitent cu montarea unor geamuri față mai groase cu 0,35 mm. În practică, progresul este uriaș, până la viteze de autostradă, noul Duster fiind extrem de silențios. Abia când se trece de 130 km/h zgomotul motorului și turbulențele aerodinamice se resimt în habitaclu.

Dacia Duster EDC
În rest, comportamentul rutier rămâne aproape neschimbat, axat pe confort, deci cu ruliu relativ mare pe viraje, dar cu reacții extrem de previzibile și ușor de contracarat la limită. Mi-au plăcut intervențiile fine ale sistemului ESP și frânele extrem de eficiente și ușor de dozat, în pofida echipării cu tambure pe puntea spate. Transmisia EDC nu debordează de sportivitate, ci favorizează confortul, cu schimburi line de trepte, la turații relativ joase, fapt care menține consumul extrem de scăzut: în oraș, în trafic uzual, Duster nu sare de 6 l/100 km! Doar pe autostradă, din cauza aerodinamicii perfectibile și a gărzii la sol mari, de 21 cm, consumul poate atinge 8 l/100 km.

 

Verdict FloteAuto

Dacia Duster EDCPreț de low-cost, dinamică de SUV mic, spațiu de SUV compact: așa poate fi cel mai bine definit noul Duster. Platforma, motorul și transmisia automată au fost preluate fără modificări de la prima generație, dar restul componentelor au fost puternic upgradate, îmbunătățindu-se simțitor confortul și experiența la volan. Este un cumul de calități care promite să fure clienții fără prejudecăți ai altor modele mai bine cotate, unele aparținând chiar segmentului de SUV-uri compacte.
  • Preț foarte scăzut raportat la ofertă
  • Consum mic de motorină
  • Insonorizare eficientă
  • Ansamblu motor diesel-transmise EDC bine armonizat
  • Suspensie confortabilă
  • Ruliu pe viraje
  • Transmisia EDC disponibilă doar pentru versiunea 2WD
Din același segment*
Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi 120 CP S&S BVM6**  – 14.202 euro
Kia Stonic 1.6 DSL 110 CP Trend**  – 14.650 euro
Opel Crossland X 1.6 CDTI 99 CP Innovation**  – 14.286 euro
*Prețurile nu conțin TVA **Versiune disponibilă doar cu transmisie manuală
Fișă tehnică 
Model Dacia Duster 1.5 dCi EDC Prestige
Motor/nr.cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.461
Putere maximă/turație (CP/rpm)109/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)260/1.750
Transmisiefață
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L/l/h (mm)4.341/1.804/1.693
Ampatament (mm)2.674
Diametru de bracaj (m)10.14
Masă proprie/sarcină utilă (kg)1.366/550
Anvelope 215/60 R17
Volum portbagaj (l)445-1.478
Accelerație 0-100 km/h (s)11.9
Viteză maximă (km/h)171
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)4,4/4,5/4,5
Emisii CO2 (g/km)116
Volum rezervor (l) 50
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Viteză maximă și accelerații
Viteză maximă (km/h)170,6
0-60 km/h (s)5,0
0-100 km/h (s)11,2
0-130 km/h (s)19,8
400 m start de pe loc (s) 17,9
1 km cu start de pe loc (s)33,2
Reprize în D
70-90 km/h (s)4,7
70-120 km/h (s)11,7
Frânare
De la 100 km/h, la gol, rece (m)42,5
De la 130 km/h, la gol, rece (m)72,8
Consum
La 90/100/130 km/h (l/100 km)4,69/5,49/8,26
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km)5,91/5,37/7,75
Consum în test (l/100 km)6,33
Autonomie (km)789
Mase și dimensiuni
Masă măsurată (kg)1.421
Distribuție mase (%)62/38
Volum portbagaj (l)464
Zgomot interior
La 50 km/h (dB(A))59,6
La accelerare maximă (dB(A))73,9
COSTURI & GARANȚIE (lei fără TVA)
Impozit anual (lei/an)58
Interval revizii (km)n.c.
Costuri revizii 100.000 km (lei)n.c.
Garanție3 ani sau 100.000 km
Preț (euro, fără TVA) 15.504

Adaugati comentariu