În sfârșit, am pus mâna pe ea: cel mai puternic model Dacia comercializat vreodată în România nu se adresează doar clienților particulari, ci țintește deopotrivă și companiile. În test, versiunea de top, Duster 1.3 TCe 150 Prestige. Foto: Bogdan Paraschiv
Nu de mult, aruncam priviri răutăcioase cu coada ochiului către piețele din Brazilia, unde se comercializa Sandero RS 2.0l (150 CP), și Rusia, unde, același motor aspirat dezvolta pe Duster 150 CP. Acum nu mai avem nicio scuză: Dacia a inclus și România în liga campionilor. Și asta pentru că au început și la noi vânzările noului Duster echipat cu motorul 1.3 TCe. Acesta îl înlocuiește pe fostul 1.2 TCe de 125 CP și dezvoltă fie 130 CP, fie 150 CP.
Propulsorul este nou, a fost dezvoltat de alianța Renault Nissan Mitsubishi în cooperare cu Daimler și este disponibil, în funcție de model și de piață, în cinci variante de putere: 115, 130, 140, 150 și 160 CP. Pentru a limita costurile, alianța a proiectat o familie de motoare modulare, bazate pe cilindrul de 333 cmc și formată din doi membri: motorul 1.0 TCe (999 cmc) cu trei cilindri și acest 1.3 TCe (1.332 cmc). Primul îl va înlocui pe actualul 0.9 TCE, de 90 CP în gamele Sandero și Logan.
Dacia Duster 1.3 TCe poate fi comandată numai cu transmisie manuală și tracțiune față
Revenind la mai marele 1.3 TCe, acesta a primit câteva tehnologii pretențioase: distribuție variabilă pe admisie și evacuare, presiune de injecție de 250 bari și un tratament special al suprafeței cilindrilor provenit direct de la super-sportiva Nissan GTR, care reduce frecarea la minimum. Daimler a integrat în plus și un sistem de management care dezactivează cilindrii 2 și 3 la turații de 1.200 – 3.800 rpm, la sarcini scăzute, pe care mașinile Alianței nu-l folosesc.
Actualmente, Dacia Duster 1.3 TCe poate fi comandată numai cu transmisie manuală și tracțiune față, însă, începând cu luna august, vor fi disponibile încă două versiuni: una cu transmisie automată Getrag cu dublu ambreiaj, 7 trepte și tracțiune față, iar cealaltă cu transmisia manuală și tracțiune integrală. Momentan nu există informații despre o eventuală variantă automată 4×4.
Citește aici testul cu Duster 1.5 dCi 4WD
Respir adânc și, comod așezat în exemplarul meu de top, sunt gata să mă las pradă celor 150 CP. Primele impresii sunt ale unui motor docil și foarte rafinat, a cărui forță de tracțiune se face simțită de la 1.700 rpm, dar care nu refuză nici rularea la turații mai scăzute: de exemplu, la 50 km/h în treapta a șasea, turometrul indică 1.000 rpm, iar motorul funcționează rotund, fără vibrații și zgomote suspecte.
Mi-aș fi dorit cu adevărat un reglaj mai sportiv al suspensiei la Duster 1.3 TCe
Reprizele sunt susținute, mai ales după 2.000 rpm, fiind ușor umbrite de un mic gol turbo, cu care te obișnuiești repede. La limită, senzația pe care mi-a lăsat-o mașina este că puterea și cuplul motorului pot deveni pe alocuri un pic cam mari pentru reglajul suspensiei și al direcției. Pe virajele în rampă, de exemplu, forța de tracțiune este atât de mare, încât induce inclusiv torque steer, fapt care cere o mână hotărâtă pe volan. Suspensia, extrem de confortabilă, este pusă la lucru serios de vitezele pe care le imprimă motorul, de aceea produce ruliu și cere atenție la rularea alertă, mai ales că te poți lăsa ușor purtat de val, ”mânat” de cutia cu 6 trepte mai exactă decât la versiunile vechi.
Mi-aș fi dorit cu adevărat un reglaj mai sportiv al suspensiei, diferit de cel al versiunilor mai puțin puternice, în primul rând pentru siguranță, apoi pentru plăcerea de a conduce. Mai ales acum, când cu doar câteva sute de euro, mulți ”piloți” vor urca puterea motorului spre 200 CP, fără a avea aptitudinile necesare pentru a controla mașina. Totuși, inginerii de la Dacia și-au luat o măsură de precauție: au setat ESP-ul foarte restrictiv, fără posibilitatea de a-l decupla. Rezultatul este că, la primele semne de derapaj, puterea la roată este tăiată, indiferent de forța de apăsare a accelerației.
Acesta este cel mai accesibil Duster!
Un atu indiscutabil al motorului este lipsa vibrațiilor și a zgomotului în funcționare, indiferent de turație, o caracteristică ce asigură o conducere relaxantă. La fel și consumul mixt în test, de 7,1 l/100 km, în condiții de rulare alertă. În regim urban, media s-a situat la aproximativ 9 l/100 km, în timp ce pe autostradă 7,5 l/100 km au fost suficienți.
Date tehnice | Dacia Duster |
---|---|
Model | TCe 150 FAP Prestige |
Motor/nr. cilindri | L4, benzină |
Cilindree (cmc) | 1.332 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/5.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.700 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.341/1.804/1.687 |
Ampatament (mm) | 2.673 |
Volum portbagaj (l) | 478 |
Masă la gol (kg) | 1.309 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Viteză maximă (km/h) | 191 |
Consum mixt WLTP (l/100 km) | 6,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 138 |
Preț (euro fără TVA) | 14.705 |
Comentați?