Test cu Skoda Rapid Spaceback. Revenire la reţeta originală

Ambiţiile mărcii Skoda au crescut în ultima perioadă, iar odată cu ele şi media preţurilor noilor sale modele. Oferta auto Rapid Spaceback se vrea o întoarcere la vremurile în care accesibilitatea era punctul de plecare pentru orice model Skoda.

Privind retrospectiv în istoria recentă a mărcii cehe, e aproape imposibil să nu observi cât de mult a evoluat Skoda de la punctul în care a fost cumpărată de VW până în momentul de faţă, când a devenit una dintre cele mai profitabile mărci din portofoliul VAG.

Ca orice evoluţie, ea a fost ghidată de o creştere constantă a calităţilor produselor, de unde şi recunoaşterea clienţilor şi cifrele aferente de vânzări. Motivaţi de încrederea şi tehnologia pusă la dispoziţie de grupul VAG, Skoda a înlocuit treptat conceptul de accesibilitate, legat direct de preţul de achiziţie, cu ideea de smart buy, definită de raportul preţ/calitate.

Cu fiecare nou model lansat, preţurile au crescut proporţional cu performanţele, calitatea şi tehnologia pusă la dispoziţia clienţilor şi deşi acest aspect nu poate fi considerat un lucru de criticat, asta nu schimbă faptul că modelele Skoda au început să devină destul de scumpe raportate la puterea de cumpărare din estul europei.

Pentru a nu pierde una dintre cele mai importante pieţe, Skoda a lansat acum doi ani, în oferta auto, modelul Rapid, un sedan cu dimensiuni compacte, dar construit pe baza unei platforme cu elemente constructive de clasă mică. Poziţionat strategic între Fabia şi Octavia, Rapid a umplut cu succes golul considerabil dintre cele două modele, generat în principal de evoluţia dimensională spectaculoasă a noii Octavia.

Cu această reţetă de succes în faţă, Skoda a făcut următorul pas logic, i-a scurtat portbagajul şi a lansat, în oferta auto, o versiune hatchback, intitulată Spaceback. Oficialii mărcii s-au grăbit să îl numească primul hatchback compact din istoria Skoda, situaţie ce mă deranjează, deoarece eu am învăţat să conduc pe o Skoda Felicia, un hatchback construit pe o platformă de Golf II şi anume compactă.

Trecând peste faptul că oficialii Skoda au probleme cu memoria sau încearcă să îmi anuleze amintirile, versiunea de caroserie Spaceback are o logică vizuală interesantă. Personal, îmi place imaginea noilor modele Skoda din oferta auto, simple, elegante, plăcute ochiului fără a fi ostentative, iar lui Rapid, versiunea cu spatele tăiat i se potriveşte mai bine decât cea sedan.

Desigur, în cazul de faţă contează culoarea şi plafonul panoramic ce generează un joc de culori interesant, dar asta nu schimbă faptul că, cel puţin la exterior, Rapid Spaceback nu arată ca o maşină croită pentru buget. Această situaţie se schimbă odată ce urci la volan şi descoperi că singura zonă unde plasticul este moale se află în vecinătatea cotului stâng, pe portieră, iar dominanta cromatică este o nuanţă de gri tipică ofertei auto Skoda. Cum discutăm despre o maşină care a trebuit să se încadreze într-un tipar de cost strict, nu e cazul să o criticăm excesiv pentru această abordare, mai ales că îmbinările sunt precise, iar senzaţia de soliditate tipică VAG este prezentă la apel.

Atmosfera generală este condiţionată şi de generozitatea fiecărui client în parte, iar noi am avutparte de o echipare de top cu pachet sport ce include volan îmbrăcat în piele, scaune cu susţinere laterală pronunţată şi tapiţerie specială. Un alt element ce plusează la capitolul atmosferă interioară este plafonul panoramic de dimensiuni extrem de generoase, a cărui prezenţă şi dimensiuni sunt surprinzătoare în cazul unui model considerat de buget. La fel de surprinzătoare raportată la ideea de platformă derivată de clasă mică este oferta de spaţiu, una foarte generoasă, ce poate acomoda patru adulţi în condiţii ideale de confort. Oferta auto Skoda se laudă la acest capitol cu cele mai bune cifre din segment şi, cu toate că nu am luat rigla pentru banchetă, Rapid nu are rival în clasa sa. Singurul inconvenient poate apărea în scenariul cu 5 pasageri, deoarece lăţimea maşinii este la nivel de clasă mică, iar asta afectează spaţiul la nivelul umerilor. Scăderea lungimii totale cu 179 mm faţă de sedan se observă strict în portbagaj, dar valorile rămân unele de top cu 415 l standard şi 1.380 l volum total.

Lista de motorizări include patru motorizări pe benzină (între 75 şi 122 CP) şi două diesel (90 şi 105 CP), dintre care noi am avut la dispoziţie versiunea de top TDI. Cu excepţia fondului sonor cam pregnant şi etajarea lungă a transmisiei cu 5 trepte, propulsorul îşi face treaba cu brio, consumă puţin şi nu are nici o problemă în a grăbi pasul atunci când situaţia o cere. Problema lui este că la 14.472 euro, se află într-un oarecare conflict de interese cu ideea de accesibilitate promovată de Rapid, aşa că, dacă nu insistaţi pe ideea de diesel, alegerea raţională poate fi unitatea 1.2 TSI/105 CP, ce implică o economie importantă de aproape 1.804 de euro.

Opţiunea automată, din ce în ce mai comună în cazul achiziţiilor de flote, îţi limitează alegerile în materie de propulsoare la doar două, 1.4 TSI/122 CP şi 1,6 TDI/90 CP. Motorul diesel implică un cost suplimentar de 551 euro faţă de benzină, dar îl consider justificat, cu atât mai mult în cazul firmelor cu un rulaj anual de peste 15.000 km/an/maşină.

Cât despre alegerea versiunii de caroserie, aici depinde de preferinţele personaleale managerului de flote. Versiunea sedan este în momentul de faţă cea mai populară, dată fiind afinitatea românilor pentru acest tip de caroserie, dar am impresia că până la sfârşitul anului, versiunea Sportback va recupera teren.

Caroseria mai compactă şi mai uşor de plasat în mediul urban, plus versatilitatea superioară a volumului de încărcare, sunt două atribute ce vor atrage cu siguranţă clienţii.

 

Motor/transmisie: Unitatea diesel 1.9 TDI este disponibilă în două versiuni de putere, de 90 CP, respectiv 105 CP. Motorul de top (testat şi de noi) este disponibil exclusiv cu o transmisie manuală cu 5 trepte, în timp ce versiunea de 90 CP poate fi achiziţionată doar cu transmisia automata DSG cu dublu-ambreiaj şi 7 trepte. Diferenţa de preţ dintre cele două versiuni este de 751 euro TVA inclus.

Versatilitate: Avantajul principal care derivă din alegerea caroseriei Sportback faţă de sedan ţine de transportul obiectelor voluminoase în configuraţia cu bancheta rabatată. Deşi vorbim despre un volum standard cu 135 l mai mic comparativ cu sedan-ul, versatilitatea superioară a modelului Sportback se va dovedi folositoare în multe cazuri. Preţul celor două versiuni este identic.

Configurabil: Navigaţia se află pe lista de echipamente opţionale, dar suita de dotări din categoria „simply clever” este oferită standard (spaţiu de depozitare sub scaunului şoferului, racletă în capacul rezervorului etc.).

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, mai 2014)

Adaugati comentariu