Advertisement

Home Piaţa auto Vehicule comerciale uşoare Test cu noul Ford Tourneo Courier. Utilitare Ford în formulă concentrată

Test cu noul Ford Tourneo Courier. Utilitare Ford în formulă concentrată

Noua gamă Courier, în declinările sale Tourneo şi Transit, completează familia de utilitare din oferta auto Ford promovând dimensiunile compacte potrivite mediului urban şi costurile mici de achiziţie şi întreţinere, esenţiale pentru firmele mici şi mijlocii.

De când Ford şi-a regândit complet oferta auto de utilitare mă văd nevoit să încep orice nou text cu o explicaţie scurtă şi logică pentru a nu lăsa loc de nedumeriri. Atunci când auzim particula Tourneo în numele unui Ford vorbim despre o utilitară destinată transportului de persoane, în timp ce particula Transit desemnează modelele specializate în transportul de mărfuri.

Următorul nume poate fi Custom, Connect sau, în cazul de faţă, Courier. Pe scurt, Ford Transit Courier se ocupă de până la 2,6 m3 de marfă, în timp ce Ford Tourneo Courier poate transporta 5 pasageri plus 730 l de marfă sau bagaje. În mod evident, cele două versiuni ale caroseriei lui Courier sunt identice, au acelaşi motorizări şi interioare, dar se adresează unor tipuri diferite de activităţi şi clienţi.

În periplul nostru la Frankfurt am avut ocazia să testăm versiunea Tourneo, a cărui adresabilitate porneşte de la familii cu trei copii până la firme de construcţii care au de transportat cinci angajaţi plus unelte şi materiale a căror volum nu depăşeşte valoarea de 730 de l.

Pentru România, piaţa de utilitare de dimensiuni sub-compacte este una relativ nouă şi mulţi clienţi încă nu au avut interacţiuni cu astfel de modele, bazate de cele mai multe ori pe structura unor modele de clasă mică (în cazul de faţă Fiesta) completate de caroserii surprinzător de voluminoase.

În esenţă, astfel de utilitare sunt la mare căutare pe pieţele mature din vest şi în special în mediul urban, acolo unde dimensiunile compacte (4,15 m lungime) sunt ideale pentru manevrele în spaţii înguste şi pot rezolva problema găsirii unui loc de parcare în zonele de livrare. Pe vremuri, acest segment era compus din conversii ale modelelor de clasă mică, prin eliminarea banchetei, geamurilor şi portierelor spate, dar această abordare simplistă implica limitări considerabile în materie de volum şi capacitate de încărcare.

Odată cu regândirea completă a gamei de utilitare Ford, producătorul a găsit loc şi pentru cel mai mic Transit din istorie, conceput de la zero şi nu doar o variaţiune tehnică pe tema lui Fiesta. Rezultatul este o maşină a cărui design exterior aduce doar câteva elemente similare modelului de clasă mică, dar care reuşeşte cu brio să camufleze masivitatea caroseriei, în special pe verticală.

Formele angulare din partea din spate sunt pur funcţionale şi favorizează atât capacitatea maximă de încărcare cât şi orientarea în cazul manevrelelor de parcare. În fapt, vizibilitate generală este excelentă pe toate direcţiile graţie poziţionării relativ înalte a scaunului şoferului. Tot la interior am sesizat şi planşa de bord cu elemente preluate de la Fiesta, montate pe o arhitectură ceva mai masivă, diferenţele majore fiind resimţite în cazul feţelor portierelor, redesenate total pentru a completa poziţia mai înaltă la volan.

În cazul ofertei auto Tourneo, bancheta poate acomoda fără probleme trei pasageri adulţi cu spaţiu excesiv pe verticală şi mai mult decât suficient pe orizontală. Personal, la un 1,85 m, am reuşit să mă fac comod fără probleme în spatele unui coleg chiar mai înalt, un lucru pe care nu îl pot spune despre multe modele din clasele imediat superioare. Accesul este şi el ideal prin intermediul celor două uşi glisante pe care oficialii Ford au avut grijă să le supună unor teste excesiv de dure efectuând 250.000 de operaţiuni de deschidere/închidere.

Tot în cazul lui Tourneo, volumul portbagajului măsoară 730 l standard, cu 60 mai mult comparativ cu concurenţii direcţi şi poate acomoda până la 1.656 l cu bancheta rabatată.

Operaţiunea de rabatare este una extrem de facilă şi ingenios gândită pentru a obţine maximul de spaţiu, la fel ca şi stocarea în spatele banchetei a ruloului în cazul în care ai nevoie de un plus de spaţiu pe verticală în portbagaj.

Aceste mici detalii de versatilitate contează foarte mult pentru clienţi şi demonstrează clar potenţialul unei maşini gândite de la zero şi nu doar o simplă adaptare a unui platforme existente.

Aceeaşi practicalitate se observă şi în cazul spaţiilor de stocare, localizate în toate zonele în care ai avea nevoie şi structurate optim pentru a putea înghiţi cât mai multe obiecte, de la telefoane, tablete şi dosare. Mi-a atras atenţia în special sertarul ascuns de sub scaunului şoferului ce poate ascunde lucrurile pe care nu vrei să le laşi la vedere în maşină.

Revenind la oferta auto Transit, nu poţi să nu rămâi surprins la auzul a două cifre: 2,6 m cubi volum total şi un consum de 3,7 l/100 km, valabil pentru motorizarea diesel 1.6 TDCi/95 CP.

Prima cifră depăşeşte cu aproximativ 10% concurenţa directă din segment şi se anunţă a fi o afacere ideală pentru activităţile de curierat şi livrări urbane, mai ales pentru firmele care de multe ori merg cu maşinile încărcate la jumătate în lipsă de colete voluminoase.

În cazul obiectelor foarte lungi se poate rabata scaunului pasagerului şi astfel se eliberează o lungime totală de până la 2,59 m. Capacitatea maximă de încărcare este de 660 kg, iar configuraţia spaţiului de încărcare poate permite transportul unui europalet.

Gama de motorizări este comună pentru ofertele auto Transit şi Tourneo şi include două unităţi diesel 1,5 TDCi/75 CP şi 1,6 TDCi/95 CP şi bine cunoscutul şi reputatul 1,0 EcoBoost în versiunea de putere de 100 CP. Toate cele trei motorizări au de partea lor atuuri certe, aşa că alegerea va depinde în principal de bugetul de achiziţie şi profilul activităţilor fiecărei firme. Spre exemplu, motorul EcoBoost este extrem de rafinat şi flexibil, dar nu poate rivaliza consumul unităţilor diesel, în special atunci când vorbim despre un nivel de încărcare ridicat al maşinii. Sistemul start/stop, ce opreşte motorul în staţionare, este oferit opţional pentru toate cele trei motorizări, funcţionează impecabil şi noi îl recomandăm ca pe un echipament obligatoriu, cu atât mai mult în cazului ofertei auto Courier, care va petrece o mare parte din viaţă în traficul aglomerat din marile metropole.

În timpul testului efectuat la Frankfurt am avut la dispoziţie cele mai puternice două unităţi 1,6 TDCi şi 1.0 EcoBoost şi am rămas impresionat de nivelul general de performanţe şi în particular de setarea ideală a suspensiei ce permite inclusiv un stil ceva mai alert de conducere, mulţumită ADNului dinamic preluat de la Fiesta.

Dacă oferta auto Custom şi Connect ne-au surprins acum câteva luni când le-am condus cu manierelor lor dinamice similare cu cele ale unui automobil, Courier poate fi considerat încununarea calităţilor rutiere Ford într-o utilitară. Cum acest lucru este relevant, dar nu esenţial pentru cumpărători, capitolul costuri de întreţinere va fi cu siguranţă mai de interes pentru eventualii clienţi. Vorbim despre o perioadă de revizie de 30.000 km, confirmată inclusiv pentru România, ce va genera o economie considerabilă pe termen lung precum şi de o structură optimizată a caroseriei cu bara spate din segmente, pentru a nu fi necesară înlocuirea completă în caz de accident. Adaugă şi poziţionarea blocurilor optice faţă/ spate cât mai sus şi sunt şanse mari ca primele de asigurări să fie sensibil mai mici comparativ cu ale competitorilor.

Privind pe ansamblu, oferta auto a gamei de utilitare Ford nu este de mirare că în primul trimestru din acest an noile modele au înregistrat o creştere cumulată de 10%, marcând cele mai bune rezultate înregistrate de producător în ultimii 16 ani. Această ofensivă Ford vine într-un moment bun pentru piaţa de automobile la nivel european şi poate mai important de atât, aduce argumente logice clienţilor într-un segment în care productivitatea şi costurile sunt cele mai importante criterii de achiziţie. Rămâne de văzut cum vor reacţiona clienţii din România la vederea unei utilitare cu o măsură mai mică decât erau obişnuiţi.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, mai 2014)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

Primele prototipuri VAN.EA sunt gata de drum

Mercedes-Benz Vans implementează următoarea etapă a strategiei sale de electrificare cu VAN.EA.

Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

Ofensiva KIA în Europa

Coreenii de la Kia vor demara în 2025 o ofensivă pe piața...

Flotă verdeVehicule comerciale uşoare

Anadolu Automobil Rom prezintă micro-utilitara AOS BIG-e

Anadolu Automobil Rom S.R.L a lansat noul vehicul micro-utilitar AOS BIG-e pe...

Software République
Vehicule comerciale uşoare

Mobilitate inteligentă de la Software République. Proiectul “U1st Vision”

Software République ne oferă o imagine a modului în care urmează să...