Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110




Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110

De-a lungul timpului, evoluția automobilului a cunoscut câteva lovituri dure. După creșterea exponențială din prima parte a secolului (în 1928 erau peste 32 de milioane de automobile înmatriculate pe glob, peste 90% produse în SUA), crahul de pe Wall-Street din 1929, considerat cea mai mare catastrofă financiară din istoria omenirii, a redus producția de automobile cu 90% în SUA și a afectat serios industria auto din Europa, care nu-și mai putea exporta produsele peste ocean. 

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110

Apoi, după un deceniu de colaps, când producția începea în sfârșit să crească, a izbucnit al doilea război mondial, care a oprit complet, pentru aproape patru ani, producția de automobile peste ocean și a transformat constructorii europeni din producători de automobile, în producători de echipament de război, inclusiv de avioane. După 1950, producția a început să înflorească, ajungând la apogeu în 1970, când criza petrolului a afectat din nou întreaga industrie.

Dacă americanii, cu ale lor mașini mari, au suferit un deceniu de regres al vânzărilor până să-și revină, europenii și asiaticii s-au adaptat imediat. O nouă eră de aproape trei decenii de creștere a dus la cea mai mare cădere a producției de automobile din istoria modernă, când, în 2009, producția gobală a resimțit un declin de 12,4%. După aceasta, cel mai repede s-a mișcat China, care a redus masiv taxele, devenind rapid unul dintre cei mai importanți producători auto la nivel mondial: în 2012 producea 19,3 milioane de automobile, față de cele numai 10,3 milioane produse în SUA și 9,9 milioane în Japonia.

Acum, o nouă lovitură pândește industria auto: electrificarea. Succesul electronilor pare garantat și de defăimarea motorului diesel, lovit în ultimii trei ani de scandaluri și restricții de circulație fără precedent în istorie. Deși actualele motoare diesel, care respectă normele Euro 6d Temp sunt extrem de curate, emit mai puțin CO2 decât „omologii“ pe benzină și au redus la extrem emisiile de noxe și particule, vânzările scad continuu într-un ritm dramatic: în Europa, în al doilea semestru al anului 2018, ponderea motorului diesel a scăzut la 36,3% din totalul vânzărilor (față de 45,2% în aceeași perioadă din 2017). În România, situația este similară: doar 35,5% dintre autoturismele noi înmatriculate în luna iulie aveau motoare diesel, în scădere de la 46,4% în ianuarie. Este, însă, capabil motorul electric să preia rolul principal, deținut până nu demult de propulsorul diesel?

Pentru a răspunde la această întrebare, am pus față în față două mașini de clasă mică aparținând aceluiași producător, cu un succes de necontestat la companiile cu flote auto: Renault Clio Estate dCi și Renault ZOE.

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110

Costuri

Începem, în ordinea importanței, cu cel mai puternic considerent pentru flotele de mașini: costurile de achiziție și exploatare.

Clio pornește în forță: pentru prețul de 29.621 euro al lui ZOE R110 pe care îl avem la test, puteți achiziționa două Renault Clio Estate 1.5 dCi 110 (14.118 euro) și vă mai rămân și 1.385 euro pentru 100.000 km de revizii la ambele autoturisme. Dacă optați pentru versiunile de bază (ZOE R90 Life, 28.109 euro vs Clio Estate 1.5 dCi 90 CP Life Evo dCi 75, 11.176 euro fără TVA), diferența de preț cauzată de motorizări și echipare este chiar și mai mare.

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110Revenind la exemplarele din test, o soluție ar fi achiziționarea prin Programul Rabla, când diferența de preț se diminuează: ZOE R110 ajunge să coste 21.218 euro fără TVA, iar Clio Estate 1.5 dCi 110 12.946 euro. Nivelul de echipare Intens al ambelor modele, propune dotări standard complete, ce includ climatizare automată, 4 geamuri electrice, oglinzi electrice, acces și pornire keyless, pilot automat, senzori parcare spate, cameră marșarier, sistem de navigație cu ecran tactil de 7 inci și sistem de sunet Arkamis.

 

În plus față de ZOE, Clio oferă și lumini full-LED Pure Vision, un mare avantaj la deplasările extraurbane. Un Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110alt atu al lui Clio este dat de materialele moi și plăcute la atingere, superioare celor din ZOE, care a trebuit să facă ceva economii pentru limitarea greutății.

 

 

 

 

Unde recuperează electrica? Evident, la costurile de întreținere și consum. Chiar și considerând consumul urban excepțional de mic obținut de Clio dCi în testele noastre (5.68 l/100 km, echivalentul a 28,15 lei fără TVA/100 km), dacă ținem cont de costul energiei electrice (0,16 lei/kWh, tarif de noapte), ZOE reușește să parcurgă 100 km în oraș cu numai 1,92 lei (fără TVA) sau, dacă este încărcat la stațiile publice… gratis!

 

Un alt mare plus al modelului electric este costul reviziilor, de numai 1.038 lei /100.000 km, față de 5.600 lei/100.000 km la Clio. Chiar și așa, diferența de preț dintre cele două modele este atât de mare, încât se amortizează extrem de greu. Desigur, ar trebui atinsă și problema prețului de revânzare, însă nu putem decât să speculăm că modelele diesel vor scădea în popularitate și, implicit, vor avea valori de revânzare mai mici.

Caroserie și funcționalitate

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110Deși micuțului ZOE nu i se pot reproșa multe, fratele Clio Estate îi este superior la toate capitolele. Spațiul în spate, deși foarte asemănător, este cu câte 1 cm mai mare în toate direcțiile în cazul lui Clio Estate. Portbagajul are un surplus de 87 litri, care va fi apreciat de companiile care fac distribuție, iar spătarul banchetei se rabatează standard 33/66%, față de bancheta lui ZOE, cu spătar rabatabil într-o singură bucată.

 

Șoferul stă cu 10 cm mai sus în ZOE (60 cm vs 50 la Clio), datorită pachetului de baterii amplasat în podea, iar acesta este un mare atu în circulația urbană, unde observi mai ușor obstacolele și, în plus, accesul este mai simplu. Scaunele au o formă mai elaborată și sunt mai confortabile la Clio.

 

 

 

Dinamică

Deși, pe hârtie, demarajele sunt ceva mai rapide la Clio, în realitate, ZOE este mult mai ușor de condus și pare mai sportiv, datorită trasmisiei automate cu reductor, care, pe lângă faptul că nu necesită schimbarea treptelor, nici nu induce vreun șoc (transmite continuu puterea la roți). Un alt mare avantaj al lui ZOE este lipsa de zgomot în regim urban (57,7 vs 59,6 dB(A) la 50 km/h), fapt care se poate dovedi decisiv la sfârșitul zilei de lucru, când șoferul începe să acumuleze oboseală. Una peste alta, ZOE este mai ușor de condus decât orice automobil cu motor termic.

 

Dezavantajul electricei este greutatea mai mare dată de pachetul de baterii, care afectează atât amortizarea denivelărilor, cât și eficiența frânelor (41,7 m 100-0 km/h vs 40,3 m la Clio). La gol, distribuția maselor pe punți este perfectă la ZOE (52-48%), dar cum mașinile de flote circulă mai mult încărcate parțial, balanța se poate înclina ușor spre Clio Estate. În oraș, ZOE se strecoară mai ușor datorită dimensiunilor mai compacte, dar vizibilitatea este obstrucționată de montanții groși din spate (unghi întunecat total 135° vs 102° la Clio Estate).

În cazul rutelor extraurbane, situația se inversează, pentru că motoarele cu ardere internă consumă mai puțin decât în oraș (fix pe dos față de cele electrice), iar diferența dintre vitezele maxime măsurate de Quattroruote este de aproape 55 km/h. Retrogradarea în trepte asigură reprize marginal mai bune la Clio (deși în tabel valorile sunt mai slabe, fiind măsurate în treapta a 6-a). Poziția mai joasă la volan avantajează senzațiile sportive, dar atuul major rămâne libertatea de mișcare: benzinării găsești peste tot, spre deosebire de stațiile de încărcare cu energie electrică, rare și care cer o planificare riguroasă a călătoriei.

Concluzii

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110

Renault Clio Estate 

Spațiu superior, confort mai bun al suspensiei și, peste toate, preț mult mai scăzut: flotele se pot baza fără probleme pe motoarele diesel o bună perioadă de timp. Chiar dacă versiunea testată, de 110 CP tocmai a ieșit din producție, mai sunt suficiente exemplare pe stoc, iar versiunea updatată, de 115 CP, promite prestații superioare – un motiv în plus să mizați pe diesel încă o perioadă lungă.

Renault ZOE

În oraș, motorul electric este mai plăcut la condus, accelerează mai lin și este mai silențios. Totuși, prețul de achiziție mult mai ridicat (din cauza bateriilor scumpe), portbagajul mai mic și comportametul inferior în regim extraurban îl penalizează în raport cu fratele mai mare, diesel. Marile dezavantaje rămân rețeaua slabă a stațiilor de încărcare și greutatea mare a pachetului de baterii. 

Verdict FloteAuto

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110Clar, motorul electric reprezintă tehnologia viitorului.  Dar nu vă grăbiți să pariați pe ea: după cum arătam și în ediția trecută a revistei, lipsa materiei prime pentru baterii este o mare problemă, iar costurile de producție și greutatea mare sunt alte piedici în calea „visului electric“. Până atunci, motoarele diesel sunt încă o soluție perfectă pentru flote! 

 

 

 

Test comparativ: Renault Clio Estate 1.5 dCi vs Renault ZOE R110 – galerie foto/ Fotograf: Adrian Cobzașu

Date tehniceRenaultRenault
ModelClio Estate 1.5 dCi IntensZOE R110 Intens
MotorL4, turbodieselelectric, sincron
Cilindree (cmc)1.4610
Putere maxima/turatie (CP/rpm)110/4.000109/3.395-10.980
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)260/1.750225/1.350-3.395
Transmisiefatafata
Cutie de vitezemanuala, 6 trepteautomata cu reductor
L/l/h (mm)4.267/1.732/1.4754.084/1.730/1.562
Ampatament (mm)2.5892.588
Diametru de bracaj (m)10,611
Masa la gol (kg)1.1901.500
Volum portbagaj (l)443-1.380338-1.225
Acceleratie 0-100 km/h (s)11,211,4
Viteza maxima (km/h)194135
Consum mixt (l/100 km, respectiv kWh/100 km)3,513,3
Emisii CO2 (g/km)1060
Masuratori Quattroruote
Viteza maxima (km/h)193138,5
Acceleratie 0-60/0-100 km/h (s)3,8/9,44,8/11,2
Reprize 70-90/70-120 km/h (s)5,9/15,73,8/12,4
Fr‰nare la gol 100-0 km/h (s)40,941,7
Masa masurata (kg)1.3741.615
Distributie mase (%)63/3752/48
Volum portbagaj (l)421334
Consum urban/drum national/autostrada (l/100 km), (kWh/100 km)5,68/4,62/5,6414,28/17,85/22,72
Consum ”in test (l/100 km), (kWh/100 km)5,4618,18
Autonomie i”n test (km)860225,5
Costuri la 100.000 km (lei fara TVA)
Pret de baza (euro fara TVA)14.11829,621
Pret de baza (lei fara TVA)65775138004
Costuri consum la 100.000 km (lei fara TVA)270702,445
Costuri service la 100.000 km (lei fara TVA)56001039
Costuri totale la 100.000 km (lei fara TVA)98445141488

Adaugati comentariu