Constructorul autostrăzii Ploieşti – Braşov, anunţat în ianuarie

Cinci firme sunt interesate de construcţia în Parteneriat public- privat a autostrăzii Ploieşti - Comarnic - Braşov, câştigătorul urmând să fie desemnat în cursul lunii ianuarie.



braşov

Potrivit premierului Viorica Dăncilă, termenul de finalizare a autostrăzii ar putea fi 2024, deşi în Studiul de fundamentare al proiectului se meţionează, pentru construcţie, o durată de patru ani începând din 2019.

„Dacă în ianuarie desemnăm câştigătorul, patru ani este alocat pentru construcţia autostrăzii, deci să spun nu patru ani, să spunem în 2024. Dau cinci ani, dar sper să fie mai repede. (…) Am avut o discuţie cu Banca Mondială, legat de autostrada Ploieşti – Comarnic – Braşov, dar era gata în 2030-2035, dar românii nu mai au răbdare şi este un drept al lor, este o nerăbdare justificată pentru că, iată, au trecut atâţia ani de zile şi totuşi infrastructura din România nu este aşa cum ne dorim”, a afirmat Rodica Dăncilă.

Aceasta a adăugat că legea parteneriatului public-privat este o lege care, pentru prima dată, introduce garanţia de la stat, „ceea ce dă mai multă încredere celor care vor să se implice în acest parteneriat”.

Potrivit Sistemului de Achiziţii Publice, companiile interesate de construcţia autostrăzii acestea sunt:

  • Sinohydro Corporation Limited – Power China Roadbridge Group Co Ltd (China)
  • Erg Insaat Ticaret Ve Sanayi A.S – SSB Sauerwein & Shaefer Bau AG (Turcia)
  • Asocierea Strabag – IC Ictas (Austria)
  • Asocierea China Communications Construction Company Ltd – Makyol (China)
  • Asocierea Acciona Concesiones S.L- FCC Construccion S.A.- cu subcontractant Acciona Construccion SA (Spania)

Potrivit Studiului de fundamentare realizat anul trecut, autostrada va fi construită pe traseul stabilit în perioada 2002-2006, care traversează oraşul Buşteni, renunţându-se la cel propus în 2015, cu tuneluri de 10 kilometri, dar cu un cost suplimentar de 600 de milioane de dolari.

Pentru realizarea şoselei de mare viteză care va străbate munţii Carpaţi statul român va plăti suma de 2,2 miliarde de euro, o valoare care nu include şi costurile cu exproprierile:

– 25% din 1,36 miliarde de euro – valoarea de proiectare şi execuţie în primii 4 ani, adică 340 milioane de euro;

– 25% din 670 de milioane de euro – costuri de operare şi întreţinere până în 2043, adică 167,5 milioane de euro;

– 55 de milioane de euro/an în cei 20 de ani de operare, contribuţie la amortizarea investiţiei, adică 1,1 miliarde de euro;

– 607 milioane de euro la finalul celor 24 de ani, valoare reziduală a lucrărilor la sfârşitul duratei contractuale.

Taxă pe autostrada

Potrivit studiului de fundamentare a proiectului, autorităţile iau în calcul introducerea unei taxe de autostradă, pe secţiunea Bucureşti – Ploieşti urmând a fi introdusă chiar din 2019. Astfel, se estimează că veniturile realizate numai din taxa de utilizare a autostrăzii vor fi de aproximativ 2,12 miliarde euro până în 2043, din care 750 milioane euro vor proveni din taxa de utilizare a sectorului Bucureşti – Ploieşti pentru o perioadă de 24 ani şi 1,37
miliarde euro din taxa de utilizare a sectorului Ploieşti – Braşov (Cristian) pe 20 de ani.

Taxa pentru autoturisme va fi de 6,3 euro pe 100 de kilometri fără TVA.

Lucrări de artă

Construcţia autostrăzii va implica şi realizarea u nor importante lucrări de artă, între care 14 viaducte şi 33 poduri cu o lungime totală de aproximativ 3 km, precum şi 2,6 km de tuneluri cu galerie dublă, reprezentând una dintre provocările inginereşti cele mai complexe.

Durata de proiectare şi execuţie este stabilită la maximum patru ani, cu începere din 2019, iar durata de întreţinere şi operare de către partenerul privat este de 20 de ani.

 

 

Adaugati comentariu