Societatea le respinge, ecologiștii le critică fervent. Cu toate acestea, SUV-urile mari nu au dispărut, ci s-au adaptat noului curent de downsizing. Animate de dieseluri eficiente cu numai 4 cilindri, Ford Edge și Kia Sorento sunt cele mai bune exemple în acest sens. Pot ele detrona referința VW Touareg cu motor nobil V6? Primul test comparativ.
SUV-urile sunt copiii răsfățați ai industriei auto. Nici criza economică și nici obsesia pentru salvarea planetei nu au reușit să le stăvilească succesul galopant. Există, totuși, și o excepție: modelele de clasă mare, criticate, în special de ecologiști, pentru motoarele și dimensiunile lor exagerate. Acești adevărați dinozauri moderni refuză, însă, să intre în cărțile de istorie, eforturile depuse de constructori pentru reducerea consumului și emisiilor reușind să le elibereze de presiunea socială ce apasă pe umerii lor. Ultimele generații au renunțat, astfel, la marile dieseluri cu șase, opt sau chiar zece cilindri, în favoarea unor motorizări de cilindree mai mică, cu numai patru pistoane.
În acest trend se înscriu și noii sosiți în segment, Ford Edge, noua navă-amiral a casei americane, respectiv Sorento, port-drapelul coreenilor de la Kia, lansat anul trecut și ajuns deja la cea de-a treia generație. Ambele sunt propulsate de unități L4 cu puteri maxime ce ating sau depășesc pragul de 200 CP, ambele cântăresc mai puțin de 2.000 kg și ambele consumă sub 7 l/100 km. Progres sau marketing? Aceeași întrebare și-o pune și campionul consacrat al categoriei, VW Touareg. Prezentat în 2010 și supus unui update tehnic la finele lui 2014, acesta preferă încă aura de exclusivitate conferită de configurația clasică V6. Cu o cilindree de 3 litri și 204 CP, motorul său “soarbe” oficial (surprinzător) tot atâta motorină cât Kia, dar apasă mult mai hotărât asupra cântarului: SUV-ul german este singurul a cărui masă la gol trece de două tone. Prin comparație, rivalii săi sunt adevărați atleți olimpici, Edge fiind mai ușor cu 236 kg, iar Sorento cu nici mai mult, nici mai puțin decât 336 kg.
Citiți restul articolului pe www.autoexpert.ro.
Comentați?