Încă de la prezentarea oficială, Tesla Cybertruck s-a confruntat cu un val fără precedent de critici în privința designului. Pe bună dreptate, am putea spune. Totuși, forma demnă de desenele copiilor de 3 ani, ar putea avea în spate un motiv cât se poate de întemeiat.
Inițial, toată lumea a pus desenul hilar al viitoarei Tesla Cybertruck pe dorința de a epata a lui Elon Musk. Apoi, tendința tuturor a fost să dea vina pe costurile de producție: e mult mai simplu să construiești un vehicul rectangular decât unul cu linii complexe. Și ne-au demonstrat-o deja câțiva ”antreprenori” ruși: se cumpără 6 foi de tablă, se îmbină prin sudură și gata! Unde mai pui și geamurile plate, pe care le cumperi de la orice geamgerie.
Cybertruck în variantă… rusească!
Ei bine, Elon Musk respinge prima versiune. A doua, însă, este plauzibilă: a oferi un pick-up cu design elaborat implică creșterea costurilor de producție, iar Cybertruck are un preț de pornire de numai 39.900 $ (deși ținta la începutul proiectului a fost 49.900 $). În plus, proprietarii de pick-upuri nu vor aspect sexy, vor o imagine dură, neșlefuită. Iar foile din oțel inoxidabil format la rece sunt, prin definiție, mai rezistente cu 20% decât cele formate la cald, sunt mai rigide, se debitează mai precis și necesită mai puțină energie pentru prelucrare.
Mai mult, panourile caroseriei lui Cybertruck nu sunt realizate dintr-un simplu oțel inoxidabil. Termenul ”ultra-rezistent” indică, de fapt, aliajul special dezvoltat de Tesla pentru racheta SpaceX! Musk spune într-un tweet că ”nu poți să prelucrezi prin presare aliajul ultra-hard 30X, pentru că s-ar rupe presa”! În schimb, aliajul poate fi doar îndoit, cutat.
Care este cel mai rapid pick-up din lume?
Și asta nu e tot. Tot Musk spunea că ”Cybertruck are aceleași dimensiuni și aceeași greutate ca un Ford F-150”. Să ne concentrăm pe greutate, care, pentru un pick-up electric, cu un pachet de baterii impresionant, ar însemna o caroserie cu o structură extrem de ușoară. Ei bine, Cybertruck renunță la tradiționalul șasiu, întâlnit pe absolut toate pick-upurile din segment, pentru o construcție de tip ”stressed skin” folosită în special în ingineria aeronavelor. Pe românește, este o construcție aflată la jumătatea drumului dintre cea cu șasiu și cea autoportantă.
Musk spune: am mutat greutatea spre exterior. Am creat un exoschelet. La pick-upurile clasice, avem o cabină și o benă pe un șasiu. Iar cabina și bena nu fac nimic folositor. Sunt cărate ca o încărcătură, ca un sac de cartofi. (…) Soluția (…) este un desen ”stressed skin”. Muți tensiunile în exterior, spre caroserie. Iar asta îți permite să faci lucruri imposibile la construcția cu șasiu”.
Echipa de designeri s-a folosit de suprafețele înclinate și de cutele oblice pentru a disipa tensiunile, realizând astfel o caroserie rigidă și ușoară fără a folosi un șasiu separat. Nu știm încă dacă panourile sunt sudate sau lipite, dar, în spiritul aeronautic pe care îl ”propovăduiește” Musk, am paria că sunt lipite.
Vă întrebați de ce nu are forma tipică de pick-up? De ce nu cară o ladă în spate? Simplu: forma de coupe este mai aerodinamică decât cea a unui pick-up, iar asta, pentru autonomia unui autovehicul electric este o trăsătură esențială!
Acestea sunt motivele pentru care design-ul lui Tesla Cybertruck este, de fapt, genial!
Comentați?