Advertisement

evoluția industriei auto
Home Finanţare Leasing operaţional Cât costă utilizarea maşinilor din clasa mică şi mijlocie

Cât costă utilizarea maşinilor din clasa mică şi mijlocie

Costul mediu lunar de deţinere (TCO) a unei maşini de companie din segmentul mic şi mijlociu este, în România, de aproximativ 407 euro pentru un diesel şi de 392 euro pentru un vehicul pe benzină, arată un studiu realizat la nivel internaţional de LeasePlan.

Analiza “LeasePlan CarCost Index 2016” oferă o perspectivă asupra elementelor ce compun costul total de deţinere şi utilizare pentru clasa de autovehicule mici si mijlocii, de exemplu Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf sau Ford Focus. În calcul, au fost luate în considerare cheltuielile din primii trei ani de utilizare şi un kilometraj de 20.000 km/an, datele fiind obţinute din flota multi-brand gestionată de compania de leasing operaţional în 24 de ţări.

Studiul a comparat elementele care determină costul, printre acestea numărându-se preţul de achiziţie, deprecierea (amortizarea), reparaţiile, întreţinerea, asigurările, taxele şi cheltuielile cu combustibilul, inclusiv anvelopele de iarnă, când acestea sunt cerute în mod legal.

Deosebiri semnificative…

În cele 24 de ţări studiate, costul mediu lunar al a unui autovehicul din gama mică si mijlocie variază între 350 euro şi 700 euro, indiferent de motorizare (benzină şi motorină). Acesta depăşeşte 550 de euro în şase ţări – Norvegia, Suedia, Finlanda, Olanda, Elveţia şi Italia – şi este mai mic de 450 de euro în şapte – România, Marea Britanie, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Grecia şi Turcia. De remarcat faptul că în ţările analizate din estul Europei – România, Ungaria şi Cehia – costul mediu de deţinere şi utilizare a autovehiculelor pe benzină si motorină este mult mai mic, pornind de la doar 369 de euro pe lună.

În ansamblu, ecartul dintre cele mai scumpe şi cele mai ieftine ţări ajunge până la 344 euro.

… din cauza diferenţelor de preţ şi impozitare

Cum se explică aceste deosebiri destul de semnificative? Proprietarii autoturismelor nu au nicio vină: 84% din cheltuieli sunt fixe, iar combustibilul are o pondere de 16% în TCO. Ceea ce face diferenţa este deprecierea – pierderea din valoare a vehiculului în perioada utilizării. Acest element are o pondere de 37% în costul total şi variază de la o ţară la alta. De exemplu, în Ungaria, cu un TCO mediu de 366,5 euro, costul total scăzut se datorează în primul rând preţului de achiziţie mai mic, fapt care influenţează în sens pozitiv costurile de depreciere.

foto_europaDe asemenea, studiul arată că există o corelaţie puternică între cel mai mare cost total şi cele mai ridicate taxe de drum/TVA, în cazul ambelor tipuri de vehicule, în ţările cu cele mai mari costuri – Italia, ţările nordice şi Olanda. La polul opus, în majoritatea ţărilor cele mai ieftine din punctul de vedere al TCO şi impozitele sunt mai mici – România, Ungaria, Republica Cehă. De altfel, acest fapt poate fi interpretat drept o reflectare a puternicelor politici „verzi” din ţările mai scumpe, ceea ce se traduce prin reglementarea protecţiei mediului prin intermediul impozitării.

În România, nivelul mediu al taxelor (taxa de drum si TVA – pentru a anula efectul diferenţelor de deductibilitate între ţările analizate, a fost introdus şi TVA în proportie de 100% în categoria costurilor) şi impozitelor plătite pentru autovehicule (pe benzină şi motorină) este mai scăzut decât nivelul înregistrat în toate cele 24 de ţări analizate.

foto3În timp ce în Norvegia nivelul taxelor ăi impozitelor – ce ţine cont de clasa autovehiculelor, puterea motorului şi nivelul de emisii de CO2 – poate ajunge la peste 100% din preţul iniţial de achiziţie al unui autovehicul, în România, nivelul taxelor şi impozitelor pe proprietate, înmatriculare şi utilizare reprezinta doar 6% din acelaşi preţ.

Pentru utilizatorii români, TVA are impact doar atunci când autovehiculul nu este folosit în totalitate ca autovehicul „de lucru”; în acest caz, TVA-ul nu este complet deductibil (ci doar 50%). Având în vedere că în flota administrata de LeasePlan Romania sunt, în medie, 20% din autovehicule de tip „beneficiu”, procentul reprezentat de taxe şi impozite (inclusiv restul de 50% din TVA care este nedeductibil) poate ajunge la 8% din costul total de deţinere.

Costurile cu amortizarea şi lipsa controlului asupra costurilor generale reprezintă două probleme care ridică semne de întrebare când vorbim despre avantajele deţinerii de autovehicule comparativ cu soluţiile de leasing şi mobilitate disponibile în prezent. Prezenţa noastră pe întregul lanţ valoric din industria auto la nivel internaţional ne permite administrarea autovehiculelor în leasing la costuri extrem de competitive, care fac soluţiile noastre mai atractive pentru clienţi decât deţinerea propriilor autovehicule sau flote. Datorită complexităţii elementelor de cost implicate în deţinerea autovehiculelor, recomandăm potenţialilor deţinători de autovehicule sau manageri de flote să facă o analiză aprofundată anterior deciziei de cumpărare de autovehicule noi sau rulate sau chiar mai bine, să aibă în vedere varianta leasing-ului sau alte soluţii de mobilitate precum utilizarea în comun a autovehiculelor, cu impact mult mai redus asupra bugetelor, dar şi asupra mediul inconjurator”, explică Tex Gunning, CEO LeasePlan.

Când „dieselul” este mai costisitor decât „benzina”

Nu este nimic surprinzător în faptul că deţinerea unui vehicul diesel este, în medie, mai puţin costisitoare decât a unuia pe benzină în 18 din cele 24 de ţări analizate. În majoritatea statelor, economia realizată prin utilizarea unui vehicul pe motorină este până în 30 de euro pe lună, cu excepţia situaţiei din patru ţări, unde este uşor mai mare: Grecia (36 de euro), Portugalia (48 de euro), Italia (57 de euro) şi Elveţia (104 de euro). Pe de altă parte, economia făcută la alegerea unei maşini diesel în locul uneia pe benzină este de numai 1 euro în Spania şi de 4 euro în Germania.

Cu toate acestea, şase ţări nu respectă această regulă – România, Ungaria, Republica Cehă, Polonia, Olanda şi Finlanda, în pofida unui preţ la pompă mai mic în cazul motorinei în comparaţie cu benzina. Costul suplimentar este generat de impozitele, primele de asigurare şi de preţul serviciilor de întreţinere pentru vehiculele diesel. În aceste şase ţări, printre care se numără şi România, economia realizat cu maşinile pe benzina este de aproximativ 30 de euro pe lună, cu excepţia a două state, unde diferenţele sunt ceva mai mari: Polonia (38 de euro) şi Olanda (81 de euro).

Luând ca bază de calcul un kilometraj anual de 20.000 de kilometri, studiul LeasePlan arată că, pentru maşinile pe benzină, cheltuielile medii cu combustibilul sunt de 100 euro pe lună, iar pentru cele diesel, de 67 euro pe lună. Din cauza taxării carburanţilor, Italia este în cea mai “scumpă” pentru vehiculele de companie pe benzină, cheltuielile urcând la 136 euro pe lună. Cu doar 54 euro pe lună, Rusia este cea mai profitabilă pentru companiile cu parcuri auto pe benzină, bine-nţeles, datorită rezervelor mari de petrol ale ţării. Cea mai ieftine ţară pentru motorină este Polonia, cheltuielile fiind de aproximativ 49 euro pe lună.

Reparaţiile şi întreţinerea

Costurile pentru întreţinere şi asistenţă rutieră sunt cele mai ridicate în Suedia, contribuind cu 15% (85 de euro) în costul total. La polul opus, în Turcia se fac cele mai mici cheltuieli, de numai 28 de euro pe lună. La urma urmelor, acest lucru nu trebuie să fie surprinzător, deoarece costurile forţei de muncă reprezintă o parte semnificativă din cheltuielile de reparaţii şi întreţinere şi, ca atare, costul orar al forţei de muncă în Suedia poate fi de trei ori mai mare decât în Turcia.

Asigurarea

Elveţia are cele mai mari costuri de asigurare din Europa, ajungând la 117 euro pe lună pentru ambele motorizări, benzină şi motorină. Pe de altă parte, cu 37 euro pe lună, Republica Cehă este cea mai ieftină în cazul vehiculelor benzină, cu o medie de 37 euro. În Suedia – una dintre ţările cu un TCO ridicat – prioritizarea siguranţei influenţează cheltuielile. Astfe, indicele CarCost LeasePlan arată că aceasta este ţara europeană cu cea mai ieftină asigurare pentru vehiculele diesel, doar 39 euro pe lună.

TCO şi decizia de achiziţie a maşinii

Costul total de proprietate (TCO) este o estimare financiară destinată să ajute atât potenţialii cumpărători, cât şi actualii proprietari în a determina costurile directe şi indirecte ale unui produs sau serviciu. Acest cost total de proprietate include pe lângă preţul de achiziţie a autovehiculului şi toate cheltuielile implicate de utilizarea acestuia. TCO poate fi, sau ar trebui să fie, un criteriu important în decizia de achiziţie a unei maşini. Astfel, prin adunarea tuturor costurilor care stau la baza acestui indicator şi compararea lor pentru diferite tipuri de autovehicule, se poate observa că masina cu cel mai mic preţ de achiziţie nu este neapărat şi cea mai ieftină.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2017)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

ALD Automotive
InterviuriLeasing operaţional

Cum va dezvolta Ayvens piața de leasing operațional din România

Interviu cu Shane Dowling, Country Managing Director Ayvens în România

Moov Leasing
Leasing operaţional

Moov Leasing își majorează capitalul social și ajunge la o evaluare de 50 mil. euro

Moov Leasing,companie de leasing operațional care se concentrează pe nevoile clienților individuali...

Ayvens
Leasing operaţional

ALD Automotive | LeasePlan își continuă activitatea sub noul nume Ayvens

ALD Automotive | LeasePlan lansează în România noul său brand global de...

Hidroelectrica
Leasing operaţional

Flotă de 42 de vehicule cu emisii scăzute pentru Hidroelectrica

Hidroelectrica a lansat licitația pentru contractarea în leasing operațional a unui număr...