Statul poate câştiga 206 mil. euro din granturile acordate industriei auto în ultimii 4 ani

Industria auto a fost, în perioada 2015 - 2019, destinatara unor ajutoare investiţionale în valoare de 206,2 milioane de euro şi, la rândul ei, va returna statului aceeaşi sumă sub formă de taxe şi impozite pentru investiţiile realizate. Partea mai puţin bună este că aceste granturi nu se vor mai acorda din 2021.
Ucraina

Anul 2020 este ultimul în care Guvernul mai poate acorda granturi în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor majore (HG 807/2014), potrivit căreia companiile pot accesa fonduri nerambursabile pentru investiţii de minim 1 milion euro. Ajutorul de stat are intensităţi diferite, în funcţie de locul investiţiei: în municipiul Bucureşti, ajutorul este de 10% din valoarea eligibilă, dar nu mai mult de 7,5 milioane de euro; în
Regiunea Vest şi judeţul Ilfov, de 35%, dar nu mai mult de 26,25 milioane euro, iar în restul ţării, de 50%, dar nu mai mult de 37,5 milioane euro.

Spre deosebire de finanţările europene, schema de ajutor de stat se adresează şi companiilor nou înfiinţate, şi celor care depăşesc 250 de angajaţi. Pe de altă parte, beneficiarii pot demara investiţia imediat după depunerea cererii, urmând ca toate cheltuielile eligibile să fie decontate în cazul în care proiectul va primi acordul pentru finanţare. De asemenea, în cazul investiţiilor cu componentă de construcţii, nu mai trebuie depusă lista exactă a echipamentelor necesare şi nici oferte pentru achiziţia acestora, ci doar suma solicitată, ceea ce uşureaza mult misiunea investitorilor.

La momentul depunerii proiectului, compania trebuie să facă dovada cofinanţării fie din surse proprii, fie printr-o scrisoare de confort de la bancă. De asemenea, trebuie să probeze cel puţin cu scrisori de intenţie cererea de produse/servicii ce fac obiectul proiectului.

O condiţie esenţială, însă, pentru accesarea finanţării este ca toate companiile ce primesc ajutorul investiţional să returneze statului, în termen de 5 ani de la aprobarea finanţării, echivalentul grantului primit sub formă de impozite pe salarii ori profit sau sub formă de taxe la bugetul local. În cazul în care investitorul plăteşte aceste taxe şi impozite, ajutoarele trebuie returnate cu o dobândă de 3,56%.

Investiţiile au ca termen de finalizare luna august a anului 2023, iar pe parcursul implementării se mai pot efectua modificări ale graficului de implementare. Sesiunea de depunere a cererilor de finanţare este deschisă continuu, iar solicitările se analizează în ordinea înregistrării, în limita creditelor de angajament şi a celor bugetare aprobate.

6 proiecte finalizate

Din 2015, anul lansării schemei, un număr de 17 proiecte din industria auto au primit ajutoare investiţionale în baza HG 807/2014, marea lor majoritate fiind nu numai destinate dezvoltării producţiei, ci şi creării de noi locuri de muncă. Deja primele şase sunt finalizate, cuantumul granturilor primite fiind de 80,5 milioane de euro.

Cele 6 finaliste, care au încheiat acordurile de finanţare în perioada 2015-2016, sunt companiile Robert Bosch (două proiecte), Bosch Automotive, Automobile Dacia, Leoni Wiring Systems şi Alu Menziken. Împreună au realizat investiţii de 245,4 milioane de euro şi şi-au asumat înfiinţarea unui număr de aproape 2.500 de noi locuri de muncă.

De exemplu, pentru unul dintre proiectele dezvoltate la fabrica de componente electronice de la Jucu (jud. Cluj), nemţii de la Bosch au realizat investiţii totale de 29,1 milioane de euro şi a înfiinţat 622 de locuri de muncă, compania primind de la stat un grant de 14,36 milioane de euro. Pentru cel de-al doilea proiect de la Jucu, Bosch şi-a asumat 554 de locuri de muncă şi a investit alte 86,7 milioane de euro. Ajutorul de stat pentru cel de-al doilea proiect s-a ridicat la 19,55 milioane de euro.

La rândul sau, Bosch Automotive (fost Bosch Rexroth) investit 27,6 milioane de euro şi a creat 553 de locuri de muncă. Proiectul său a primit un grant de 9,14 milioane de euro.

Compania germană Leoni Wiring Systems a realizat la rândul ei investiţii de 21,84 milioane de euro şi a înfiinţat 613 locuri de muncă. Ajutorul de stat s-a ridicat la 4,92 milioane de euro.
Automobile Dacia nu şi-a propus crearea unor noi locuri de muncă, ci şi-a asumat investiţii de 30,8 milioane de euro. Prin acordul de finanţare încheiat cu Guvernul, valoarea grantului a fost de 12,94 milioane de euro.

Subsidiara din România a companiei elveţiene Alu Menziken, care produce piese din aluminiu pentru industria auto, a realizat investiţii de aproape 50 de milioane de euro şi a creat 130 de noi locuri de muncă. Proiectul său a primit un ajutor de stat de 19,6 milioane de euro.

Foarte aproape de finalizarea proiectului, cu termen limită anul 2021, este şi Pirelli Tyres, care va realiza investiţii de 124,2 milioane de euro în centrul industrial din Slatina. Valoarea ajutorului de stat, conform acordului de finanţare încheiat în 2016, este de 28,58 milioane de euro, asistenţa financiară nerambusabilă primită până acum fiind de 8 milioane de euro. Cele 530 de locuri de muncă asumate au fost deja create.

10 proiecte în derulare în industria auto

În 2017, schema de ajutor de stat nu a fost aplicată, însă a fost reluată în următorii doi ani, 10 companii din industria auto primind granturi în valoare de 97,13 milioane de euro.

De exemplu, proiectul de investiţii al companiei Hirschmann România, în valoare de 28 milioane de euro, vizează extinderea capacităţii de producţie a cablurilor şi crearea a 300 de noi locuri de muncă, valoarea ajutorului de stat aprobat fiind de 12 milioane de euro.

La rândul său, proiectul companiei Minet urmăreşte extinderea capacităţii de producţie, societatea intenţionând să producă materiale neţesute şi pentru industria auto. Potrivit Ministerului Finanţelor, valoarea ajutorului de stat aprobat este de 1,2 milioane de euro.

Pentru proiectul companiei MPO Prodivers Rezistent, parte a grupului industrial francez MPO, valoarea ajutorului de stat aprobat este de 10 milioane de euro. Acesta va fi utilizat pentru extinderea capacităţii de producţie a pieselor ambutisate prin achiziţionarea de echipamentelor şi utilajelor necesare.

La rândul ei, compania Coskunoz MA din Turcia a primit aprobare pentru un grant de 8,3 milioane de euro pentru înfiinţarea unui nou amplasament de producţie, pentru fabricarea şasiurilor, unde va angaja 130 de lucrători. Valoarea investiţiei asumate este de 20,3 milioane de euro. Compania germană Mennekes Electric va beneficia de 3,74 milioane de euro pentru o investiţie de tip greenfield pentru producerea de cabluri de încărcare pentru maşinile electrice, unde vor lucra 106 persoane. Investiţia finală va însuma 7,1 milioane de euro.

Compania turcă Martur, cu subsidiara la Oarja (jud. Argeş), îşi suplimentează capacitatea de producţie în vederea fabricării de componente pentru vehicule şi de scaune auto asamblate, intenţia fiind să ajungă la o pondere de 80% a exporturilor în totalul producţiei. Ca urmare a implementării proiectului, vor fi create 481 de locuri de muncă. Valoarea investiţiei este de 17,8 milioane de euro, iar a asistenţei financiare nerambursabile, de 8,87 milioane de euro.

La rândul său, proiectul GMB România Auto Industry, parte a grupului GMB Korea, vizează înfiinţarea, la Oarja (jud. Argeş), a unei noi unităţi de producţie pentru componente de motor (pompa de apă şi corp de valvă). Valoarea ajutorului de stat aprobat este de 2,13 milioane de euro, compania urmând să deruleze investiţii de 9,2 milioane de euro şi să angajeze 69 de persoane.

Cel de-al doilea proiect al societăţii Automobile Dacia urmăreşte extinderea capacităţii de producţie a vehiculelor, valoarea ajutorului de stat aprobat în 2018 fiind de 24,9 milioane de euro. Compania şi-a asumat investiţii de 97,33 milioane de euro şi 300 de noi locuri de muncă.

Pentru Swoboda Sibiu, parte a grupului german Swoboda Hartmann, prin proiectul de investiţii propus va fi extinsă capacitatatea de productie senzorilor pentru automobile, valoarea ajutorului de stat aprobat fiind de 3,65 milioane de euro. Investiţiile vor cumula 7,3 milioane de euro, compania intenţionând să angajeze 80 de persoane.

La Sogefi Suspensions Eastern Europe, parte a holdingului italian CIR, ajutorul de stat în valoare de 22,34 milioane de euro va fi utilizat pentru înfiinţarea unei fabrici pentru producerea de componente pentru sistemul de suspensii auto, care va avea 225 de angajaţi. Valoarea totală a investiţiei asumate este de 54,7 milioane de euro.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

PwC: Prognozele pentru piaţa auto din România sunt printre cele mai optimiste din Europa Centrală

Cum s-ar putea aplica modelul Kurzarbeit în industria auto

 

 

Adaugati comentariu