Șoselele din România rămân cele mai nesigure din UE: 85 decese/1 milion

Deși între 2010 şi 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 31%, de la 117 la 85 de decese la un milion de locuitori, România continuă să înregistreze cea mai ridicată rată a mortalităţii din Uniunea Europeana, unde media este de 42 la un milion.
România

Aproximativ 18.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o scădere anuală fără precedent, de 17% faţă de 2019, arată datele publicate marţi de Comisia Europeană. Aceasta înseamnă că un număr de 4.000 de vieţi au fost cruţate pe drumurile din UE în 2020 în comparaţie cu anul 2019. Potrivit CE, scăderea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nu poate fi măsurat, asupra numărului de accidente rutiere mortale.

„În 2020, pe șoselele europene au fost cu 4000 de victime mai puțin față de anul precedent. Din păcate, România rămâne țara din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente soldate cu victime – 85 la un milion de locuitori. România trebuie să investească masiv și urgent în soluții pentru siguranța rutieră: infrastructură adecvată pentru fiecare tip de mobilitate, programe de educație, reformă legislativă pentru introducerea tuturor principiilor europene în domeniu. Sper ca investițiile în transporturi prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență să aibă o componentă consistentă de siguranță rutieră. România are nevoie de o strategie integrată în această privință, care să lege investițiile în infrastructură de cadrul legislativ’’, a arătat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

Drumurile din UE sunt de departe cele mai sigure din lume

În cursul deceniului precedent, între 2010 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36%, o scădere care nu atinge obiectivul stabilit pentru deceniul respectiv, și anume reducerea cu 50 % a numărului de decese. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Cu titlu comparativ, media mondială este de peste 180.

Potrivit cifrelor provizorii, 18 state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale în 2020. La nivelul UE, numărul deceselor a scăzut în medie cu 17 % față de 2019, deși reducerea a fost departe de a fi uniformă, cele mai mari scăderi (de 20 % sau mai mult) fiind observate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia. În schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg și Finlanda) au înregistrat o creștere a numărului de decese, deși numărul acestora tinde să fluctueze de la an la an în țările mici.

Pe o perioadă mai lungă de timp, numărul deceselor pe drumurile europene a scăzut cu 36 % între 2010 și 2020, ceea ce se situează sub obiectivul UE de 50 %. Numai Grecia (54 %) a depășit obiectivul, fiind urmată de Croația (44 %), Spania (44 %), Portugalia (43 %), Italia (42 %) și Slovenia (42 %). În total, nouă state membre au înregistrat scăderi cu 40 % sau mai mult.

Deși evoluția fără precedent constatată în 2020 a determinat anumite schimbări în clasamentul ratelor mortalității pe țări, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 /1 milion), în timp ce România (85 /1 milion) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității în 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.

Impactul pandemiei, greu de măsurat

Reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nemăsurabil, asupra numărului de accidente rutiere mortale. Cu toate acestea, datele preliminare arată că în SUA, de exemplu, numărul accidentelor mortale a crescut vertiginos în 2020, în pofida reducerii volumelor de trafic. Într-adevăr, statisticile înregistrate în unele țări ale UE indică, de asemenea, o creștere a comportamentelor mai riscante, în special excesul de viteză, în perioadele de restricții de deplasare a persoanelor.

Impactul pandemiei asupra mobilității urbane

Mersul cu bicicleta a cunoscut o creștere semnificativă în popularitate și numeroase orașe din întreaga lume au realocat (temporar) spațiu rutier cicliștilor și pietonilor. Această evoluție încurajatoare poate avea un impact pozitiv considerabil asupra calității aerului și a schimbărilor climatice și, în același timp, creează noi provocări în materie de siguranță rutieră.

La nivelul UE, aproximativ 70% din accidentele rutiere mortale din zonele urbane implică participanți la trafic vulnerabili, printre care se numără pietonii, motocicliștii și bicicliștii. Abordarea siguranței rutiere în mediul urban este, prin urmare, un domeniu-cheie de interes, iar Comisia dorește să se asigure că siguranța rutieră este luată în considerare în toate etapele planificării mobilității urbane. Siguranța rutieră va fi un element important al noii inițiative privind mobilitatea urbană care urmează să fie prezentată de Comisie în cursul acestui an. În acest sens, două capitale europene, Helsinki și Oslo, au marcat o etapă importantă, ajungând la zero decese pentru pietoni și bicicliști în 2019, citând reducerea vitezei ca factor esențial pentru acest progres.

 Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date provizorii pentru 2020

  2010 2019 2020 Variație în %

între 2019-2020

Variație în %

între 2010-2020

UE-27 67 51 42 -17 % -36 %
Belgia 78 56 44 -22 % -40 %
Bulgaria 105 90 67 -26 % -40 %
Cehia 77 58 48 -16 % -35 %
Danemarca 46 34 27 -22 % -39 %
Germania 45 37 33 -11 % -25 %
Estonia 59 39 45 15 % -24 %
Irlanda 47 29 30 6 % -30 %
Grecia 113 64 54 -16 % -54 %
Spania 53 37 29 -21 % -44 %
Franța 64 50 39 -21 % -36 %
Croația 99 73 58 -20 % -44 %
Italia 70 53 40 -25 % -42 %
Cipru 73 59 54 -8 % -20 %
Letonia 103 69 74 7 % -35 %
Lituania 95 67 63 -6 % -41 %
Luxemburg 64 36 42 18 % -19 %
Ungaria 74 62 46 -25 % -39 %
Malta 31 32 21 -31 % -15 %
Țările de Jos 32 34 31 -8 % 1 %
Austria 66 47 38 -19 % -39 %
Polonia 103 77 65 -15 % -37 %
Portugalia 80 63 52 -18 % -43 %
ROMÂNIA 117 96 85 -12 % -31 %
Slovenia 67 49 38 -22 % -42 %
Slovacia 69 50 45 -9 % -33 %
Finlanda 51 38 40 4 % -19 %
Suedia 28 22 18 -14 % -29 %
Elveția 42 22 26 21 % -31 %
Norvegia 43 20 18 -11 % -54 %
Islanda 25 17 22 33 % 0 %

Aceste cifre sunt publicate cu ocazia Conferinței UE privind rezultatele în materie de siguranță rutieră, care reunește factori de decizie, reprezentanți ai societății civile și profesioniști din domeniul siguranței rutiere pentru a evalua situația actuală a siguranței rutiere în UE și pentru a reflecta la cea mai bună modalitate de a lua următorii pași către „Viziunea zero”.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Noul Renault Express Van disponibil în România

Ofertanții din anumite țări, excluși din procedurile de achiziție publică

ASF a lansat noua versiune a site-ului oficial. Ce s-a schimbat

 

 

 

 

Adaugati comentariu