Advertisement

certificatelor de emisii
Home Administrare flote Juridic Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al UE se aplică și navelor maritime

Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al UE se aplică și navelor maritime

Într-o încercare de a răspunde la provocările climatice actuale și de a îndeplini obiectivele stabilite prin Acordul de la Paris privind schimbările climatice, Uniunea Europeană a decis să includă industria maritimă în Sistemul (UE) de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS).

Încă din anul 2019, companiile maritime raportează anual emisiile de gaze cu efect de seră pentru navele aflate în responsabilitatea lor. Această obligație a fost introdusă prin Regulamentul (UE) nr. 757/2015 privind monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim și de modificarea Directivei 2009/16/CE.

Începând cu 2024, sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene se aplică pentru navele cu un tonaj brut de 5.000 de tone sau mai mult. Aceasta se referă la emisiile de gaze cu efect de seră produse în timpul transportului comercial de mărfuri sau pasageri care sosesc, pleacă sau se află în porturile din jurisdicția unui stat membru. Din 1 ianuarie 2025, aceste obligații se vor extinde și la navele offshore cu un tonaj brut de peste 400 de tone.

Pe lângă obligațiile de raportare, companiile maritime vor trebui să achiziționeze și apoi să restituie primele certificate ETS până la 30 septembrie 2025, pentru emisiile raportate în 2024, în conformitate cu modificările aduse de Directiva (UE) 959/2023 la Directiva 87/2003/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii.

Ponderea emisiilor care trebuie acoperite de certificate va crește gradual în fiecare an, după cum urmează:

  • 2025: 40% din emisiile raportate pentru 2024;
  • 2026: 70% din emisiile raportate pentru 2025;
  • 2027: 100% din emisiile raportate pentru 2026 și pentru fiecare an ulterior.

Pentru a putea achiziționa certificate ETS, operatorii maritimi vor trebui să deschidă un cont de tranzacționare sau un cont de depozit în registrul Uniunii. Aceleași reguli aplicabile altor sectoare cuprinse în legislația EU ETS vor fi valabile și în cazul licitației, transferului și anulării certificatelor.

În calitate de membru al Uniunii Europene, România va trebui să se adapteze la aceste schimbări ale Directivei 87/2003 și să le implementeze în legislația națională, colaborând cu industria de transport maritim pentru a asigura o tranziție eficientă la acest nou sistem.

În concluzie, implementarea Sistemului de Comercializare a Certificatelor de Emisii (EU ETS) în industria maritimă reprezintă o schimbare semnificativă pentru companiile maritime. Aceasta va conduce la creșterea responsabilităților acestora, de la înregistrarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, până la achiziția și restituirea certificatelor EU ETS.

Operatorii maritimi vor trebui să își revizuiască și să își adapteze operațiunile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, ci și pentru a stimula tranziția către practici mai durabile și mai ecologice în industria maritimă.

 

Un articol de Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional și Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ internaţional, EY România

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Vehiculele electrice vor fi mai ieftin de produs față de alternativele termice, dar reparațiile vor fi mai scumpe

Bucureștiul va digitaliza serviciile de management urban și mobilitate urbană

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Săptămâna de muncă de 4 zile
Juridic

Săptămâna de muncă de 4 zile în România: cum se aplică și ce avantaje are

În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională...

permisele de conducere
Juridic

Șoferii sunt anunțați prin SMS și e-mail când le expiră permisele de conducere

Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculari a lansat, în luna iulie...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...