Șase oferte pentru proiectarea şi execuţia Lotului 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva

Un număr de șase oferte au fost depuse pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj - Deva (secţiunile E şi D), în lungime de 9,13 km, a anunţat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Lugoj

„Au fost depuse 6 oferte pentru Proiectarea şi Execuţia lucrărilor pentru Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj -Deva (secţiunile E şi D), cu o lungime de 9,13 km. În cadrul acestui contract, câştigătorul va construi inclusiv 2,13 km de tunel forat compus din două galerii unidirecţionale”, a precizat ministrul.

Pentru acest proiect, cu o valoare maximă estimată de 2,283 milioane lei – 2,593 milioane lei (fără TVA), au depus oferte proiectanţi şi constructori din România, Grecia şi Turcia.

Contractul, finanţat prin PNRR, prevede termene de maximum 11 luni pentru proiectare şi de 34 de luni pentru execuţie.

Conform Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ofertele au fost depuse de:

  • Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – SA & PE Construct – Euro-Asfalt d.o.o;
  • Aktor Societatea Tehnică Anonimă (Aktor SA);
  • Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret AS;
  • Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret AS – Yapi Merkezi Inşaat ve Sanayi AŞ;
  • Mapa Insaat ve Ticaret Anonim Sirketi;
  • Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret AS.

Conform condiţiilor din Acordul de Mediu, a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secţiunii E2 în contexul evitării problemelor de stabilitate şi a impactului negativ cu implicaţii majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecţionale prevăzute pe fiecare cale de circulaţie cu platforma de 11,25 m.

Licitaţia pentru secţiunile E şi D din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva a fost relansată în luna aprilie, după ce oferta primită de CNAIR de la o asociere de constructori din Turcia, Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S, a fost declarată neconformă în luna martie, iar procedura de achiziție publică, anulată. Oferta avea o valoare de 1,36 miliarde lei (fără TVA). Termenul limită pentru primirea noilor oferte a fost stabilit pentru data de 9 iunie, dar, ulterior, a fost prelungit până la data de 27 iunie.

Lotul 2 de pe Autostrada Lugoj – Deva trebuia finalizat în 2016

Compania italiană Salini Impregilo a câștigat în 2013 contractul pentru proiectarea şi execuţia Lotului 2 de pe Autostrada Lugoj – Deva, cu suma de 562,73 milioane de lei, în baza Acordului de Mediu din 2010. Lotul ar fi trebuit construit în 3 ani.

În decembrie 2013 a fost emis Acordul de Mediu revizuit, după ce s-a descoperit că, brusc, în zonă, au început să apară…urșii și Comisia Europeană, finanțatoarea proiectului, a impus construirea unor tuneluri pentru protecţia mamiferelor mari, iar proiectantului i s-a solicitat să întocmească, până în aprilie 2015, o documentaţie tehnică pentru ca soluţiile aplicate să respecte noul Acord de Mediu. Proiectantul a prezentat documentaţia necesară în vara anului 2015, însă, în momentul cuantificării sumelor necesare construcţiei ecoductelor, s-a constatat o creştere a valorii întregului contract de peste 140%, ceea ce transforma banalul Lot 2, de 28,6 km, în cea mai scumpă autostradă din România, cu 10 milioane de euro/km. Având în vedere că legislaţia privind achiziţiile publice permite suplimentarea valorii contractelor cu maxim 10%, CNAIR a decis, în 2017, încetarea parţială a contractului pentru secţiunile D şi E şi scoaterea la licitaţie a lucrărilor, într-o nouă procedură.

În primăvara lui 2018, statul român a pierdut, însă, procesul intentat de antreprenorul italian la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, fiind obligat la plata unor despăgubiri și repunerea acestuia în contractul semnat în 2013, ce cuprindea inițial secțiunea „tunelurilor pentru urși”.

Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, spunea că pierderea procesului în cazul contractului de pe Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost cauzată de CNAIR, care ”nu și-a apărat corect șansele”.

„După ce s-a semnat contractul în octombrie (2013, n.red.), cu toate că Agenția de Mediu i-a informat pe cei din Compania de Drumuri să nu semneze pentru că este în derulare revizuirea acordului de mediu din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere, pe 21 decembrie, s-a permis accesul în șantier, și în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat Acordul de Mediu revizuit. Față de valoarea inițială a contractului, de 560 milioane de lei, suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei, adică cu 140 – 150%. Am câștigat la Comisia de Adjudecare a Disputelor în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare, nu poți să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%, însă la Curtea de Arbitraj de la Paris am pierdut pentru că CNAIR nu și-a apărat corect șansele. Este inadmisibil să nu accesezi proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente”, preciza ministrul Bode, în mai 2020.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cine sunt constructorii și proiectanții de drumuri cu certificate negative de la CNAIR

Carburanții în Europa. Suedia a redus taxele de două ori, iar danezii trimit petiții Parlamentului

 

 

 

 

Adaugati comentariu