Deşi statisticile privind siguranţa rutieră arată, pentru 2016, o scădere cu 2% a numărului de decese înregistrate în UE, România nu numai că rămâne pe primele locuri în ceea ce priveşte numărul accidentelor mortale, ci înregistrează şi o creştere a acestora comparativ cu anul precendent.
În România şi-au pierdut viaţa, anul trecut, în accidente rutiere, 117 persoane la un milion de locuitori, în condiţiile în care, în 2015, se înregistraseră 97 de decese rutiere la un milion de locuitori.
De altfel, reprezentanţii Comisiei Europene (CE) arată că „în timp ce majoritatea statelor membre au îmbunătăţit rezultatele lor în materie de siguranţă rutieră începând cu anul 2010, există încă un decalaj semnificativ de performanţă în UE”.
Potrivit datelor publicate de CE, în 2016, ţările cu cea mai scăzută rată de decese la un milion de locuitori au fost Suedia (27), Marea Britanie (28), Olanda (33), Spania (37), Danemarca (37), Germania (39) şi Irlanda (40).
Pe de altă parte, statele cu cele mai slabe înregistrările de siguranţă rutieră au fost Bulgaria (99), România (97), Letonia (80) şi Polonia (79). Printre ţările care au înregistrat cea mai mare scădere a numărului de accidente rutiere 2015-2016, vom găsi Lituania (22%), Letonia (16%) şi Republica Cehă (16%).
Potrivit CE, 25.500 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 600 mai puţine decât în 2015 şi cu 6 000 mai puţine decât în 2010. Alte 135.000 de persoane au suferit accidente grave, conform estimărilor Comisiei.
După doi ani de stagnare, în 2016 se observă din nou o tendinţă pozitivă de scădere a numărului de accidente. În ultimii şase ani, decesele cauzate de accidente rutiere au scăzut cu 19 %. Deşi acest ritm este încurajator, el poate fi totuşi insuficient dacă UE doreşte să-şi îndeplinească obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese cauzate de accidente rutiere între 2010 şi 2020. Potrivit Comisiei europene, acest lucru necesită eforturi suplimentare din partea tuturor părţilor implicate, în special din partea autorităţilor naţionale şi locale, care sunt responsabile de majoritatea acţiunilor de zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicării legii şi de sensibilizare.
Statisticile publicate reflectă o îmbunătăţire şi un punct de plecare pozitiv. Dar nu cifrele contează cel mai mult, ci vieţile pierdute şi familiile îndurerate. Chiar astăzi, pe drumurile din UE îşi vor pierde viaţa 70 de persoane şi de cinci ori mai multe persoane vor suferi accidente grave! Lansez un apel tuturor părţilor interesate să-şi intensifice eforturile pentru ca să ne putem îndeplini obiectivul de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 şi 2020”, a afirmat Comisarul pentru transport, Violeta Bulc.
Probabilitatea de a fi ucis într-un accident rutier variază de la un stat membru la altul. Deşi diferenţele se reduc în fiecare an, cetăţenii din statele membre cu ratele de accidente mortale cele mai ridicate sunt de trei ori mai expuşi pericolului de a muri în accidente rutiere decât cetăţenii din ţările cu ratele cele mai scăzute.
2016 a fost, de asemenea, primul an în care Comisia a publicat date privind rănirile grave cauzate de accidente rutiere pe baza unei noi definiţii comune, conform datelor din 16 state membre reprezentând 80 % din populaţia UE. Pe baza acestor date, Comisia estimează că, la nivelul UE, s-au înregistrat 135.000 de răniri grave.
Participanţii la trafic expuşi riscurilor, cum ar fi pietonii, cicliştii şi motocicliştii, au reprezentat o proporţie însemnată din persoanele rănite grav.
Comentați?