România are nevoie de 3.000 km de autostrăzi. Există doar 746 km

România are nevoie de o reţea de aproximativ 3.000 de km de autostrăzi, până în prezent fiind daţi în circulaţie doar 746 de km, a arătat preşedintele Asociaţiei Române a Inginerilor Consultanţi (ARIC), Michael Stanciu.



constructia-autostrazii-comarnic-brasov-incepe-in-acest-an-floteauto

„Dintre aceşti 746 de km, 550 km au fost construiţi în ultimii 28 de ani. astfel că rata de construire este de 20 de km pe an. Până în 2020 ar trebui finalizaţi 307 km. Astfel, pentru perioada 2020 – 2030 ne rămân 1.947 de km de făcut, cu o rată medie de 195 de km pe an”, arată Michael Stanciu.

În opinia sa, una din problemele fundamentale ale lipsei de autostrăzi o reprezintă capacitatea instituţională a autorităţilor contractante, dar şi susţinerea sectorului privat de către Guvernul României.

„Dacă se foloseşte aceeaşi reţetă nu avem cum să obţinem rezultate diferite. Deci reţeta trebuie schimbată şi consider că una din problemele fundamentale este capacitatea instituţională a autorităţilor contractante, dar şi susţinerea sectorului privat de către Guvernul României”, afirmă preşedintele ARIC.

Acesta susţine că nu se pune problema fondurilor şi că Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) are 11,1 miliarde de euro pentru Transport, Mediu, Energie pentru exerciţiul Financiar 2014 – 2020, din care 4,6 miliarde de euro sunt pentru infrastructura rutieră.

„După trei ani şi jumătate vedem că practic avem aceeaşi sumă de absorbit. Deci nu s-a absorbit aproape nimic după trei ani şi jumătate. Aş vrea să fac o diferenţă între ce înseamnă absorbţie şi ce înseamnă implementare. Absorbţia întotdeauna se face la nivel de pregătire de proiect. În mod greşit se înţelege absorbţie în momentul în care avem constructorul pe şantier. Este greşit. Atunci se implementează. Atunci se cheltuiesc fonduri acestea, dar ele se atrag în momentul în care se face pregătirea proiectului în baza studiilor de fezabilitate”, a spus Michael Stanciu.

De asemenea, acesta a precizat că pregătirea proiectelor trebuie realizată înaintea exerciţiului financiar.

„Nu ne apucăm de pregătirea proiectelor în anul 2014, că vedeţi că suntem în anul 2018 şi nu avem absolut nimic ca proiecte care ar trebui să vină şi cu care s-ar putea absorbi fonduri europene. Este foarte important ca să avem această planificare foarte bine făcută. Şi planificarea înseamnă viziune, înseamnă strategie. Spuneam mai devreme că simţim că practic navigăm într-o mare fără repere şi nici măcar busolă. Suntem haotic în toată această dezvoltare, fără a merge nicăieri. Şi a opera în acelaşi mod nu facem decât să confirmăm că nu se va face nimic nici în viitor”, a conchis Michael Stanciu, preşedintele ARIC.

În acest an, Ministerul Transporturilor (MT) are în plan recepţia lucrărilor pentru 10 loturi de autostradă, ce însumează aproximativ 130 de km. La acestea se adaugă şi 3 noduri rutiere, cel de pe Centura Bucureşti spre Braşov, de la Moara Vlăsiei şi Gilău.

Potrivit reprezentaţilor MT, în 2018 vor fi finalizate câteva porţiuni din autostrăzile Bucureşti – Braşov, Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, Sebeş-Turda şi Lugoj-Deva. Între acestea se numără însă şi Lotul 3 de pe autostrada Sebeş – Turda, finalizat încî de anul trecut, dar cu probleme de execuţie.

 

Adaugati comentariu