Revizia de primăvară a mașinii

Dacă toamna ne pregătim mașinile cu anvelopele adecvate, cu lichid de spălat parbrizul rezistent la temperaturi negative și ne “cazăm” lopata în portbagaj, primăvara este bine să facem alte operațiuni.



Toată lumea știe că primăvara schimbăm anvelopele de iarnă cu cele de vară și… cam atât. Doar că NU este doar atât. Uneori nici măcar o citire a instrucțiunilor de utilizare a autoturismului nu este suficientă. Unele operațiuni este bine să fie făcute preventiv pentru că urmează perioada de vacanțe, concedii, plimbări mai lungi cu mașina etc.

Dacă este să începem, în primul rând scăpați de lopata de zăpadă din portbagaj, ocazie cu care veți descoperi și lanțurile (dacă aveți) și pe care, de asemenea, le veți muta pe balcon în vociferările familiei. Totodată puteți să vă debarasați și de spray-ul de dezghețat încuietorile (cel despre care se spune să NU îl puneți în portbagaj) și, desigur, de mănușile groase. Brusc veți avea mai mult spațiu de depozitare în mașină și mai puțin în balcon. Parafrazând un clasic, putem spune că “Nimic nu se pierde, totul se transferă”.
Acum trecem la lucruri mai practice: verificați presiunea în roata de rezervă. Teoretic n-ar fi trebuit să se modifice, dar nu strică. După ce veți trece pe roțile de vară, cele de iarnă le depozitați fie la euroministorage fie le trimiteți cu DPD-ul acasă la părinți sau pe unde aveți vreun garaj. Dacă sunt anvelope cu tot cu jante (ceea ce este de preferat), depozitați-le culcate, dacă se poate două câte două. O altă variantă ar fi să le prindeți de perete, suspendate complet. Am mai auzit sfaturi prin care se spunea să dezumflați anvelopele înainte de depozitare. Corect, cu o mențiune: dacă nu vreți să le mai folosiți vreodată! Dacă vreți să le “încălțați” la toamnă, lăsați-le umflate.

Dacă tot puneți anvelopele de vară pe mașină, sfatul nostru ar fi să echilibrați roțile. Poate nu mai țineți minte exact dacă vibra sau nu vreuna din toamnă. Pentru siguranță, echilibrați-le.

Nu știm dacă anul acesta sau la anul, dar în tot cazul este recomandabil să vă faceți o curățare a instalției de răcire și o reîmprospătare a antigelului și apei distilate. Contaminarea lichidului duce, în timp, la degradarea garniturilor sau a termostatului.

Tot la schimbul de fluide vorbim și despre lichidul de frâne. Acesta este recomandabil să îl schimbați o dată la trei ani. Dacă nu vă amintiți când l-ați schimbat ultima oară sau știți că a fost cu mai mult de trei ani în urmă, schimbați-l!

Notă: dacă aveți lichid de spălat parbrizul pentru iarnă, puteți să-l lăsați acolo. Nu este ca la trecerea de la vară la iarnă, când riscați înghețul. N-o să se evapore!

Uleiul de motor se schimbă la un an sau la 10.000 km (sau chiar mai mult). Deci, dacă ați făcut mai mult de 10.000 de la ultimul schimb, schimbați-l. Desigur, odată cu filtrul aferent și, eventual, cu filtrul de aer.

Dacă tot am terminat cu lichidele, să trecem la o treabă foarte importantă și frecvent uitată: întreținerea instalației de aer condiționat. Mergeți și schimbați filtru dezumidificator și faceți o igienizare a instalației. Este foarte neplăcut vara să aveți de ales între a simți miros de ouă clocite sau a suporta căldura din afară.

La final, dacă tot ați mers cu mașina la service pentru a schimba uleiul și filtrele, uitați-vă și la bucșe, articulații și alte asemenea elemente de suspensie. Nu din alt motiv, dar din păcate la noi după fiecare iarnă se lasă cu cratere prin carosabil. Nu în ultimul rând, verificați starea frânelor. Iarna este anotimpul preferat al discurilor să se ovalizeze.

Adaugati comentariu