Cristian Băciucu este Directorul General al firmei Rombus, una dintre principalele companii care asigură vehiculele de transport pentru Eurolines, dar și un pasionat de motorsport concurând în Campionatul Național de Raliuri.
După câteva zile în care scandalul Memento-Bus a răbufnit în presă, am contactat un alt mare operator de transport călători: Eurolines. La fel ca și Christian Tur (de care aparține Memento-Bus), Eurolines are o altă companie care se ocupă de autocare: Rombus. Dialogul, derulat pe subiectul transportului de persoane și despre raliuri ne-a arătat că există firme de transport persoane responsabile pentru activitatea lor și care-și doresc să câștige cotă de piață prin calitate.
Pe domnul Cristian Băciucu l-am găsit zâmbitor în biroul său, pregătit de plecarea în week-end în Deltă (cu o scurtă escală pe litoralul românesc).
În primul rând: ce flotă deține Rombus și cum este constituită?
La început am preluat o companie și câteva autocare Mercedes-Benz și Setra. Am mai preluat leasing-urile unor autocare și am pornit la drum. Dar unul dintre vehicule mi-a atras atenția: un Irizar construit pe platformă de Scania care ne-a mulțumit foarte mult de prestațiile sale. Astfel, s-a ajuns la concluzia că un parc mono-marcă (sau cu un singur furnizor de șasiuri) ar fi mai eficient. Avem la ora actuală 9 Beulas și două Tata Hispano, toate pe șasiuri Scania. Mi-a plăcut la carosierii spanioli că mi-au configurat și amenajat mașinile exact cum le-am vrut. Amenajarea interioară este făcută la comandă, cu opt locuri de patru stele și restul de trei. Dar sunt de trei doar din cauza distanței între scaune.
Dar Eurolines-ul are mai multe curse decât are Rombus autocare. Cum rezolvați diferența?
Avem cam 20 de subcontractori permanenți care ne închiriază vehiculele dar țin cont de standardele noastre de servicii și de calitate. Au și ei aparatură telematică pentru monitorizarea flotei astfel încât știm în fiecare moment tot ce se întâmplă cu fiecare mașină de-a noastră. Altfel nu am putea să acoperim cererea de transport pe care o avem. La ora actuală în România avem 84 de destinații (orașe din care plecăm sau sosim) și avem 200 de orașe-destinație din Europa în mod direct și peste 300 în parteneriat cu alte companii. Operăm direct în 15 țări. Rulăm cam 4,7 milioane de km anual. Avem 96 de angajați la mine la Rombus, Eurolines are 78 de agenții în România și 4 în Germania.
Prin urmare, la capacitatea de transport pe care grupul o deține sau o subcontractează n-ar trebui să aibă probleme să facă și curse naționale. Care este politica firmei în acest sens?
Nu avem curse regulate interne tocmai pentru că am vrut să evităm să facem ce face Memento Bus. Și noi ne-am gândit la un moment dat să-i dăm drumul (la un program similar de curse regulate, pe baza unor autorizații de curse ocazionale sau turistice n.r.) dar am renunțat la idee. Ar trebui să se liberalizeze piața. Altfel, protejând pe unul și pe altul, toți de pe partea de administrație și de minister se gândesc cum să îngrădească, să reglementeze, să suprareglementeze și atunci clientul are de pierdut. Într-adevăr, se circulă pe unele rute cu mașini incomode, nu chiar cum spunea Memento în conferina de presă, dar sunt și linii pe care se circulă civilizat. Cele spre litoral sunt competitive cu ale mele care merg la extern. Ei (Memento Bus) n-au făcut bine ce au făcut dar acolo se va ajunge. În 2018 cel mai târziu tot o să se liberalizeze piața și o să aibă clientul de câștigat dar eu mi-aș dori să se schimbe mai repede. Cu cât mai repede cu atât mai bine pentru călători. Nu o să mai fie monopol cu mai multe companii. Dar vreau să fie treabă corectă. Dacă tot e lege, să fie respectată. Acum Memento face curse ocazionale și le maschează. Cine nu se pricepe nu-și dă seama. Puteam să facem de mult asta dar nu vrem. Oricum este o tâmpenie că eu, spre exemplu, nu am voie să iau pasageri de la București la Sibiu. Adică am voie să iau pasageri de la Budapesta la Paris. Dar n-am voie să iau pasageri de la București să-i duc la Sibiu pentru că atunci se consideră cursă internă. Trebuie să se liberalizeze piața și atunci o să aibă clientul de câștigat.
Liberalizarea pieței de transport persoane în România este iminentă, amânarea licitațiilor pentru atribuirea traseelor fiind un indicator în acest sens. Pe de altă parte, firmele care au câștigat licitațiile până acum susțin că liberalizarea pieței va duce la o scădere a calității pentru că transportatorii nu vor putea să-și amortizeze investițiile în vehicule noi, de calitate.
Manager de transport și campion în raliuri
Dincolo de organizarea și de rezultatele obținute în transportul internațional de persoane, Cristian Băciucu este un concurent activ în Campionatul Național de Raliuri Dunlop. Evoluează alături de pilotul Romulus Preda într-un Mitsubishi Lancer Evo 9 și, cu o etapă înainte de finalul sezonului sunt deja Campioni Naționali după podiumul obținut în Raliul Iașiului. Cu un total de 93 de puncte acumulate înainte de ultima cursă a sezonului, Raliul Harghitei, echipajul cu numărul 37 format din Romulus Preda și Cristian Băciucu se află la 39 de puncte în fața următorului clasat, Dinu Dragoș / Dan Dobre. Pentru 2017, cei doi ar dori să schimbe mașina și să treacă de Mitsubishi Evo 9 Clasa 11 la o mașină din clasa R5 cu care vor intra în competiție de la egal la egal cu mașinile din fruntea clasamentului. Planurile pentru o asemenea mașină sunt mari, având în vedere costurile ridicate de achiziție care depășesc 200.000 de euro, fără service.
Comentați?