La propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Guvernul a decis, în ședința de astăzi, includerea, în Programul național de investiții ”Anghel Saligny”, a lucrărilor de regenerare a spațiilor publice din zona Unirii, prin finanțarea lucrărilor de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița în Piața Unirii.
Astfel, bugetul Programului va fi suplimentat cu suma de 750.751.800,69 de lei, sumă care va fi alocată lucrărilor de consolidare și reabilitare a planşeului Unirii, în condițiile în care aceasta este o zonă centrală, intens circulată, iar autoritățile publice locale nu pot suporta, de la bugetul local, valoarea totală a investiției.
”Este o investiție a cărei documentație tehnico-economică este întocmită de către beneficiarul acestei investiții, care este Primăria Sectorului 4 a Municipiului București. E vorba de o investiție, din punctul nostru de vedere, absolut necesară. Piața Unirii este un nod infrastructural complex al Capitalei și al României, unde, practic, avem, în aceeași piață, râul Dâmbovița, avem două casete construite în anii ’80 care folosesc pentru ape menajere. De asemenea, avem acest planșeu în Piața Unirii care este construit la mijlocul anilor ’30, un pasaj rutier subteran construit în anii ’86-’87, respectiv linii de metrou și stație de metrou. Toate acestea sunt în Piața Unirii, este evident că avem de-a face cu o infrastructură complexă, la care, evident, s-a adăugat, în cazul planșeului din Piața Unirii, și acțiunea apei, umiditatea extraordinară de sub planșeul respectiv, anii care s-au curs – de aproape 90 de ani – de la momentul construirii acestui planșeu. În luna martie am fost sesizați de către Primăria Sectorului 4 cu privire la existența unei asemenea documentații tehnico-economice și necesitatea acestei investiții. Există un raport de expertiză pe planșeul Piața Unirii întocmit de către experți atestați ai statului român în noiembrie 2022, adică este la zi”, a explicat ministrul Dezvoltării.
Potrivit acestuia, planșeul a fost expertizat și clasificat în clasa 4 – stare nesatisfăcătoare, ceea ce înseamnă că elementele de construcție sunt într-o stare avansată de degradare.
Ministrul Attila Csek a mai adăugat că Primăria Sectorului 4 a publicat, săptămâna trecută, în SICAP, documentația tehnico-economică și a lansat procedura de achiziție publică.
”Sigur, în funcție de derularea procedurii de achiziție publică, unde pot fi mai multe etape și unde, evident, interesul beneficiarului, atât al statului, cât și al guvernului este acela de a putea să înceapă lucrările cât mai rapid posibil, dar procedurile de achiziție trebuie respectate. Această investiție poate începe în execuție anul acesta sau anul viitor. Conform documentației tehnico-economice, lucrările de execuție au o durată maximală de doi ani şi jumătate, iar graficul de finanțare este cel care reiese din nota de fundamentare a ordonanței de urgență și care prevede finanțări importante pentru anii 2024, 2025 și 2026, când această investiție trebuie să fie finalizată (…) Este o investiție necesară acum. Aceasta nu înseamnă că infrastructura de acolo este în pericol de prăbușire sau de colaps azi pe mâine, dar în mod clar expertiza arată că această intervenție este cât mai rapid necesară”, a menționat ministrul Dezvoltării.
Consolidarea structurii existente a planşeului implică lucrări la partea carosabilă a străzilor afectate, trotuare, alei și spații verzi, și vor consta, în principal, în desfacerea straturilor rutiere, demolarea completă a planșeului existent până la nivelul terenului, înlocuirea structurii existente cu o structură nouă, modernă și performantă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic, realizarea unei noi infrastructuri, a unei hidroizolații performante, înlocuirea rosturilor de dilatație, precum și consolidarea fundațiilor existente.
Pentru încheierea contractului de finanțare, autoritățile locale din sectorul 4, beneficiar al finanțării, trebuie să încarce, în platforma digitală investitii.mdlpa.ro, pusă la dispoziție de MDLPA, documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) din Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții ”Anghel Saligny”.
CITEȘTE ȘI:
Mașina clasică versus Mașina electrică. Analiză Asociația România Inteligentă
Comentați?