Advertisement

Electrificarea
Home Miscellanea Financiar Mașina clasică versus Mașina electrică. Analiză Asociația România Inteligentă

Mașina clasică versus Mașina electrică. Analiză Asociația România Inteligentă

În timp ce mașina diesel are un preț mai mic și un cuplu mai bun, costul de funcționare redus, mai puțină întreținere și o economie la combustibil fac din mașina electrică o achiziție inteligentă, arată o analiză a Asociației România Inteligentă, care-și propune să compare cele două tipuri de motorizări.

În situația în care ar exista un număr suficiente de stații de încărcare și dacă acestea ar mai fi și stații de mare putere, o mașină electrică merită analizată.

AVANTAJE

Mașina Diesel
– Cost mai mic pe durata de viață decât mașina pe benzina, dar mai mare decât motorul electric
– Motor cu durată mai mare decât modelele pe benzină, dar mai mică decât motorul electric
– Motor mai eficient (cu aproximativ 25% în comparație cu benzina), ceea ce înseamnă un cost de realimentare mai ieftin
– Mai puțin CO2 produs ca urmare a eficienței, ceea ce duce la o taxă rutieră mai mică
– Cuplu sau putere de tracțiune mai mare (pentru o accelerație mai bună)
– Amortizare mai mică decât motoarele pe benzină
– Motoare versatile care pot gestiona diferite tipuri de combustibil (de exemplu, biodiesel în viitor)

Mașina electrică
– Zero emisii (cu excepția energiei generate de furnizate prin rețea)
– Costuri mai mici pe durata de viață decât motorina sau benzina
– Puțină poluare fonică și experiență de conducere calmă și liniștită
– Fără taxe rutiere sau taxe de congestionare
– Accelerație instantanee
– Valoare reziduală ridicată
– Stimulente guvernamentale și scutiri fiscale aplicabile
– Costuri mai mici de întreținere (mai ales în comparație cu motoarele cu ardere internă) – Abundență de puncte de încărcare – la serviciu, acasă, pe stradă, supermarket etc.

DEZAVANTAJE

Mașina diesel
Mai scumpă decât mașina pe benzină, prețul combustibilului volatil
Mai puțin ecologică – emite oxizi de azot, hidrocarburi și particule care sunt dăunătoare mediului
Asigurare mai mare decât pentru motoarele pe benzină
Costuri de reparații mai mari decât pentru motoarele pe benzină și motoarele electrice

Mașina electrică
Preț de achiziție în avans mai mare
Autonomie limitată la o singură încărcare la modelele mai vechi
Timpi lungi de reîncărcare atunci când se utilizează încărcătoare lente

–  Achiziția

Potrivit analizei realizate de Asociația România Inteligentă, prețul cerut inițial al mașinilor diesel și pe benzină, este adesea mai mic decât cel al modelelor electrice, din cauza costurilor cu bateriile pentru vehiculele electrice. Mașinile electrice au nevoie de o mulțime de materii prime costisitoare. Lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice nu este la fel de bine dezvoltat ca în cazul combustibiliilor fosili.

În plus, vehiculele electrice au sisteme tehnologice mult mai avansate ca standard, deoarece majoritatea producătorilor au produs încă doar un singur model integral electric. Spre deosebire de mașinile diesel care pot fi produse ieftin în masă și au variante mai ieftine disponibile, ”toate ouăle tind să fie puse într-un singur coș cu mașinile electrice”.

Prețurile mașinilor electrice încep din jurul sumei de 20.000 de euro, pentru mașini cu o putere echivalentă cu 80-150 CP și cu o autonomie de minim 150 de km. Mașinile cu costuri de peste 50.000 de euro sunt mașini cu o autonomie de peste 300 de km și puteri mari. Prin Programul Rabla Plus, creat special pentru mașinile electrice, se acordă unui voucher de 10.000 de euro.

Analizând prețurile de listă pentru un Fiat 500 pe benzină și electric, vedem că aceeași mașină costă cu 136% mai mare fără subvenție și cu 52% mai mare cu subvenție: Fiat 500 pe benzină – 11.500 de euro fără TVA; Fiat 500 Action e – 27.200 euro fără TVA (17.500 euro – cu subvenție).

– Consumul de combustibil

Pentru a călători la aceeași distanță, un vehicul electric necesită de 3 ori mai puțină energie decât un vehicul convențional cu motor cu combustie.

Într-o analiză energetică “de la sondă la roată”, autovehiculele cu benzină necesită următorii pași: rafinarea țițeiului, livrare, transformarea combustibilului în energie mecanică de către motor. Eficiența globală a acestui proces este de aproximativ 18-19%.

Fazele legate de mașina electrică includ: producția de energie electrică, transportul pe rețea, transformarea de către motor a energiei electrice stocate în baterii în energie mecanică. În acest caz, eficiența globală se ridică la aproximativ 52%.

– Costurile cu energia

Dieselul este cel mai scump tip de combustibil, din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari pe care o primește din cauza „murdăriei” percepute. Un alt motiv este faptul că mașinile diesel sunt în scădere în popularitate, pe măsură ce creșterea popularității vehiculelor electrice și a modelelor pe benzină eficiente cu motoare mici continuă. Mașinile electrice primesc o mare parte din aprecieri datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice și disponibilității pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, se poate folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri. Costul achiziționării și instalării unui încărcător auto pentru casă este de aproximativ 400 euro.

Costul cu combustibilul:

  • Electric – 28,94 lei/100 km
  • Benzină – 39,43 lei/100 km
  • Motorină – 45 lei/100 km
  • GPL – 39,70 lei/100 km

– Întreținerea

Vehiculele tradiționale pe benzină și diesel conțin peste 100 de piese în mișcare. Pe de altă parte, majoritatea mașinilor electrice au un total de aproximativ 5 părți reale în mișcare, ceea ce le face mult mai ușor și mai puțin costisitor de întreținut. Frânarea regenerativă contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor și la sistemelor de frânare. În general, aceasta înseamnă că, pe durata de viață a mașinii, costul întreținerii unui vehicul electric va fi mult mai mic decât cel al unei mașini diesel sau pe benzină. Singurul inconvenient, în prezent, se referă la faptul că serviciile dedicate maşinilor electrice se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.

Costul de mentenanță lei/100 km

  • Electric – 17 lei/100 km
  • Benzină – 28 lei/100 km
  • Motorină – 30 lei/100 km

 – Durata de viață

Durata de viață a unei mașini electrice este dată de durata de viață a bateriei. Bateriile pentru vehicule electrice sunt integrate, iar schimbarea bateriilor nu are sens financiar. Un kWh pentru acest automobil costă aproximativ 270 de euro. Având în vedere că o mașină electrică de 35.000 euro are o baterie de 62 kWh, costul bateriei este de 16.800 de euro.

Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul mașinilor electrice este de aproximativ 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după șase ani de utilizare a mașiniilor aflate în prezent pe piață arăta că acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie. Cu toate acestea, mulți proprietari ai acestor mașini sunt foarte îngrijorați despre durata de viață a bateriei. Un studiu recent arată ca 46% dintre proprietarii de mașini electrice spun că bateria unei astfel de mașini va ține maxim 100.000 km.

În prezent, bateriile mașinilor electrice, vândute pe teritoriul Europei, au o garanție de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garanție mai de durată.

De exemplu, cei de la Tesla spun că modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa inițială în primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla întăresc aceste afirmații spunând că au pierdut doar câteva procente din capacitatea bateriei după câțiva ani de utilizare.

Mașinile pe combustibil clasic au o durată de viață care permit atingerea a 500.000 km. Un motor diesel este mai rezistent de până la de două sau mai multe ori mai mare decât cea a motoarelor pe benzină. Deoarece raportul de compresie al motoarelor diesel este mai mare, pentru fabricarea motoarelor diesel sunt utilizate materiale cu rezistență crescută. O altă caracteristică a motorului diesel, care oferă o resursă mai lungă, este puterea la cuplul maxim la turații mici ale arborelui cotit. Motorul pe benzină începe să tragă bine în intervalul 3,5-4,5 mii rpm, pentru un motor diesel, tracțiunea sigură începe de la 1,5 mii rpm. Numărul curselor pistonului este redus, ceea ce înseamnă o uzură vizibil mai mică.

– Impactul de mediu

Cifrele Agenției Europene de Mediu arată că motoarele diesel emit în medie 121,5 g/km de emisii de CO2. Acesta este de aproape 1,5 ori mai mult decât obiectivul UE pentru 2020-21 pentru mașinile noi, care este de 95 g/km.

Mașinile electrice produc emisii mai mari la punctul de producție.

Mașina electrică

– Încărcarea

Încărcarea unei mașini electrice durează considerabil mai mult decât alimentarea la o stație de motorină/benzină, este, de asemenea, important identificarea opțiunilor de încărcare în zona comună de rulare.Timpul necesar pentru a încărca mașina electrică depinde de locul în care decideți să o încărcați. Acest lucru poate dura până la șapte ore (încărcare acasă peste noapte) sau în cel mai bun caz, 30 de minute (încărcare rapidă la o stație de încărcare publică). Dacă se fac o mulțime de călătorii pe distanțe lungi mașina electrică nu este o opțiune bună.

Asigurarea

Asigurarea mașinilor electrice este în medie cu aproximatuv 20% mai redusă decât a mașinilor cu combustibl fosil.

– Impozitarea

Autovehiculele acţionate electric sunt exceptate de la impozitele auto. Gramatical, „autovehicule acţionate electric” includ şi autovehiculele hibrid, însă prevederile legale referitoare la impozitele auto menţionează doar o reducere a sumei impozitate pentru acest tip de automobile.

– Eficienţa

Sistemele de propulsie electrice s-au dovedit a fi mult mai eficiente decât motoarele diesel, deoarece mașinile electrice nu suferă de pierderi de combustibil la ralanti, așa cum o fac mașinile diesel. Majoritatea vehiculelor electrice au ceea ce se numește „frânare regenerativă”, prin care energia este adunată de motorul electric atunci când încetinește și este apoi furnizată ca încărcare suplimentară bateriei și spre deosebire de mașinile diesel, nu există niciun risc de a risipi energie prin selecția ineficientă a vitezelor. Mașina electrică are o singură viteză și oferă un cuplu instantaneu atunci când se accelerează.

– Stilul de condus

Mașina electrică oferă o experienţă diferită faţă de vehiculul clasic. Punctul distinctiv al unui autoturism electric este cuplul instantaneu dezvoltat de motorul electric atunci când accelerația este apăsată. Acesta oferă putere imediată şi o accelerare a roţilor. Creşterea vitezei în cazul unui vehicul convenţional necesită ca transmisia să treacă progresiv printr-o serie de trepte de viteză.

– Mașina pe vreme rece

Iernile româneşti pot afecta autonomia unei maşini electrice, întrucât sub nivelul de minus 5 grade, această începe să prezinte anumite probleme. Până la acest prag, modificările sunt rezonabile: consumul e mai mare, dar nu dublu sau mai mult decât dublu, încălzirea bateriei durează mai puţin, schimbarea temperaturii în maşină (climatizarea) cu 1-2 grade în plus sau în minus.

Cu bateria încărcată total se poate obţine autonomie aproximativ 170 km în cazul BMW i3 cu baterie mare (94 Ah, 33 kWh), dacă temperaturile sunt la cel mult -5 grade Celsius. Pe măsură ce temperatura scade spre -12 grade Celsius, autonomia poate ajunge la 140 km sau mai puţin. Principalele dezavantaje ale unei maşini electrice pe timp de iarnă sunt:
– cu cât sunt mai scurte distanţele, cu atât consumul e mai mare,
– confortul termic din maşină afectează autonomia, iar bateria se încălzeşte şi se răceşte cu dificultate
– încălzirea habitaclului afectează intens consumul de electricitate, de aceea, pentru a oferi alternativă, majoritatea sunt echipate cu scaune şi volane încălzite.

Ce trebuie luat în considerare la achiziția unei maşini electrice?

– Capacitatea bateriei: corespunde echivalentului capacității rezervorului unei mașini cu motor cu combustie și este indicată în kWh.

– Autonomia: depinde de capacitatea bateriei. Autonomia variază, de asemenea, în funcție de diverși factori, printre care: stilul personal de conducere, condițiile de drum, temperatura exterioară, încălzire / aer condiționat și preîncălzire.

– Puterea maximă a încărcătorului de la bord: puterea unui încărcător de baterie este determinată de tensiune, care poate fi de 230 V (monofazată) sau 400 V (trifazată) și de curentul de încărcare (de exemplu, 10 A, 16 A, 24 A, 32 A etc.) și variază de la 2,3 kW (încărcare lentă prin intermediul unui cablu cu o priză internă) la 50kW (încărcare rapidă in c.c.). Aceasta determină cât de repede se poate încărca bateria.

– Cablu de încărcare a vehiculului: fiecare vehicul este compatibil cu unul sau două tipuri de cabluri de încărcare care sunt livrate atunci când mașina este cumpărată sau închiriată. Acestea pot fi utilizate la stațiile de încărcare publice sau la domiciliu.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Oferte depuse pentru proiectarea a 3 noi poduri rutiere peste Prut

Leasing financiar. Cum a evoluat cererea de finanțare în actualul context economic

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

Rabla Plus
Flotă verdeFonduri publice

Începe o nouă etapă de înscrieri în Programul Rabla Plus 2024

Începând de luni, 22 iulie 2024, ora 10:00, Administrația Fondului pentru Mediu...

Primăria Sectorului 3
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Sectorului 3 și-a bugetat 3,1 mil. lei pentru achiziționarea a 28 de vehicule electrice

Primăria Sectorului 3 al Capitalei a lansat licitația pentru achiziția unui număr...