Comerțul mondial scade semnificativ în contextul conflictului din Ucraina

comerțul

Războiul din Ucraina a afectat deja comerțul internațional în februarie, deși conflictul a escaladat cu doar câteva zile înainte de sfârșitul lunii. Conform celei mai recente actualizări a Indicatorului comercial Kiel, comerțul global este în scădere semnificativă comparativ cu luna precedentă, iar semnalele sunt negative pentru aproape toate economiile.

Conform celei mai recente actualizări ale Indicatorului comercial Kiel pentru februarie, comerțul mondial a scăzut semnificativ, cu 5,6%, față de luna precedentă, înregistrând cea mai mare scădere de la izbucnirea crizei Covid-19 în primăvara anului 2020, întrerupând astfel brusc tendința de redresare din ultimele luni.

„Deși conflictul dintre Rusia și Ucraina a escaladat abia în ultima săptămână a lunii februarie, incertitudinea, sancțiunile și controalele sporite ale mărfurilor privind conforma sancțiunilor par deja să afecteze comerțul din întreaga lume. Deja la mijlocul lunii februarie, deplasările navelor indicau un comerț scăzut, iar sancțiunile împotriva Rusiei au întărit această tendință negativă”, a explicat Vincent Stamer, cercetăror în cadrul Institutului Kiel din Germania.

Pentru aproape toate economiile, nivelul indicatorului pentru comerțul din luna februarie sunt negative.

În Germania, se preconizează că importurile vor diminua neobișnuit de puternic în comparație cu ianuarie (-3,9%), iar exporturile sunt, de asemenea, pe trend de scădere (-3,8%).

De asemenea, indicatorul indică valori negative atât pentru importurile din UE (-1,6%), cât și pentru exporturi (-2,8%).

În SUA, deplasările navelor indică exporturi mai scăzute (-3,9%) și importuri ușor pozitive (+1,2%).

În schimb, în China, valorile sunt minim pozitive (+0,3%) pentru exporturi, dar negative (-3,4%) pentru importuri. Totuși, în continuare, comerțul din China ar putea afectat și de varianta Omicron.

Pentru Rusia, Indicatorul comercial Kiel arată o scădere bruscă a exporturilor de 11,8% în februarie față de ianuarie. Doar din portul Sankt Petersburg, cel mai mare port de containere din țară, au fost expediate în luna februarie cu 17% mai puține mărfuri decît în ianuarie. Importurile rusești, pe de altă parte, sunt de așteptat să înregistreze doar o scădere modestă, de 1,6%.

„Situația din comerțul rusesc este complexă, dar se pare că sancțiunile impuse de Occident au efect, iar exportatorii ruși se confruntă cu incertitudinile referioare la plată. Deși marile companii maritime au anunțat oprirea livrărilor lor în Rusia, acest lucru afectează doar noile rezervări. În prezent, rezervările vechi vor fi încă expediate în Rusia conform planului, cu condiția să nu încalce sancțiunile”, mai arată Vincent Stamer.

În Indicatorul comercial Kiel, Ucraina este inclusă doar în grupul celorlalți membri ai Comunității Statelor Independente (CSI), cu excepția Rusiei. Acest grup prezintă o valoare negativă pentru exporturi (-4%) și o valoare pozitivă pentru importuri (+2,3%).

Cu toate acestea, datele privind poziția portcontainerelor arată că Ucraina este în mare parte izolată de comerțul maritim internațional. Nicio navă mare de containere nu a făcut escală în cel mai important port al țării, Odesa, la Marea Neagră, de la izbucnirea războiului.

„Cifrele din februarie dau o imagine a consecințelor economice ale războiului din Ucraina. În următoarele luni, comerțul cu mărfuri dintre UE și Rusia este probabil să fie redus semnificativ din cauza sancțiunilor, incertitudinii, dar și a restricțiilor voluntare ale companiilor și ale populației”, a spus Stamer. „Controalele vamale sporite pentru a verifica respectarea sancțiunilor împotriva Rusiei pot duce, în plus, la întârzieri în comerțul maritim”.

Indicatorul comercial Kiel estimează fluxurile comerciale (importuri și exporturi) din 75 de țări din întreaga lume, UE și comerțul mondial în ansamblu.

 

CITEȘTE ȘI:

Guvernul nu va mai prelungi starea de alertă. Expiră marți, 8 martie, la miezul nopții

RockTech Lithium va construi în România o rafinărie de litiu, utilizat în bateriile pentru mașini electrice

 

 

Adaugati comentariu