Propunere: Subvenţii la cumpărarea maşinilor „verzi”

Pentru cumpărarea unui autovehicul electric, Ministerul Mediului propune acordarea unor subvenţii de 20.000 de lei, iar pentru achiziţionarea unei maşini hibride, de 5.000 de lei. Prin Programul "Rabla 2015" au fost achiziţionate 371 de autovehicule cu emisii de CO2 mai mici de 100g/km, tehnologii hibride convenţionale, precum şi tehnologii avansate de tip plug-in.
finanţarea

Potrivit unui proiect de Ordonanaţă a Guvernului lansat în dezbatere publică, aceste subvenţii vor fi acordate sub formă de ecotichet din bugetul Fondului pentru Mediu.

Ecotichetul are „o valoare de 20.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul pur electric şi o valoare de 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km”, se arată în proiectul de OG.

subventie-de-20-000-lei-la-cumpararea-unei-masini-electrice-si-de-5-000-lei-pentru-hibrid-floteauto
AFM va derula şi o sesiune de finanţare pentru amplasarea de prize

Persoanele fizice, persoanele juridice, unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice vor beneficia de un ecotichet pentru fiecare astfel de autovehicul achiziţionat.

La sfârşitul lunii aprilie, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Adrian Gearâp, declara că AFM propune acordarea unei subvenţii de 20.000 de lei la cumpărarea unui autoturism electric, urmând să deruleze în paralel şi o sesiune de finanţare pentru amplasarea de prize.

În 2013, AFM a derulat o sesiune de finanţare în cadrul căreia au fost alocate 100 de ecotichete pentru achiziţia de automobile electrice. Singurul solicitant care a beneficiat de reducerea de 12.000 de lei la cumpărarea unei maşini de acest tip a fost municipiul Moineşti, judeţul Bacău. În 2014 nu a mai fost derulată nicio sesiune de finanţare.

Până în prezent, în cadrul Programului „Rabla 2015” au fost achiziţionate 371 de autovehicule cu emisii de CO2 mai mici de 100g/km, tehnologii hibride convenţionale, precum şi tehnologii avansate de tip plug-in. Pentru achiziţionarea celor 371 de autovehicule au fost utilizate 422 de ecobonusuri.

Este ceea ce ne doream prin noua configurare a Programului Rabla şi prin mărirea substanţială a valorii ecobonusurilor: să creştem numărul maşinilor nepoluante pe şoselele din România. Cred că suntem pe drumul cel bun, mai cu seamă dacă ne uităm la Programul Rabla de anul trecut, când numărul total de maşini nepoluante achiziţionate cu ecobonusuri a fost de doar 38, pe întreaga perioadă de derulare a programului”, a subliniat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.

La data începerii programului „Rabla 2015” (luna mai 2015), datele din piaţă indicau vânzarea a 60 de astfel de maşini, dintre care cele mai multe au fost hibride convenţionale.

„Programul Rabla a reprezentant un impuls important pentru şoferii din România în a alege maşini nepoluante: faptul că, prin comparaţie cu perioada 1 ianuarie—1 mai a.c., vânzările acestor autovehicule au fost de 6 ori mai mari este semnalul pe care îl aşteptam de la populaţie: dorinţa de a proteja mediul şi o mai mare atenţie pentru calitatea aerului din aglomerările urbane”, a mai spus Graţiela Gavrilescu.

În 2015, Programul Rabla a fost configurat cu eco-bonusuri diferenţiate, care se adaugă primei de casare în valoare de 6.500 lei, şi cu posibilitatea cumulării a maximum două eco-bonusuri pentru achiziţia unui autovehicul:

  • un eco-bonus în valoare de 750 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km;
  • un eco-bonus în valoare de 1.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid (tehnologii hibrid convenţionale);
  • un eco-bonus în valoare de 2.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid (tehnologii avansate de tip plug-in).

 

 

Adaugati comentariu