Un proiect de lege care prevede raportarea punctului de amendă la Indicatorul Social de Referinţă (ISR) se află pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor, forul decizional. Dacă propunerea legislativă va fi adoptată, amenzile rutiere ar putea scădea semnificativ.
Încă de anul trecut, premierul Ludovic Orban s-a declarat nemulţumit de raportarea amenzilor rutiere la salariul minim, considerând că măsura nu s-a dovedit fezabilă în condiţiile în care acestea au trebuit să fie „îngheţate” în fiecare an.
„Asta a fost practica, de îngheţare, să nu ţină cont de salariul minim. Aici mai degrabă o să venim cu un proiect de lege în care să nu mai legăm amenzile de salariul minim. S-a dovedit că, dacă a fost necesară prorogarea creşterii amenzilor în funcţie de salariul minim, înseamnă că legarea acestor amenzi de salariul minim nu a funcţionat. Vom lua o decizie, o să găsim o soluţie”, declara la finalul anului trecut, Ludovic Orban.
Până în acest moment, actualul Guvern nu a pregătit o iniţiativă proprie pentru schimbarea modului de calcul, însă pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor este înscris un proiect de lege pentru modificarea OUG 195/2002 (Codul Rutier), care prevede stabilirea amenzilor rutiere în funcţie de Indicatorul Social de Referinţă (ISR).
ISR reprezintă unitatea, exprimată în lei, la care se raportează beneficiile sociale suportate din bugetul de stat, inclusiv indemnizaţia de somaj, venitul minim garantat sau alocaţia pentru copii.
Valoarea ISR este stabilită prin Hotărâre de Guvern, cuntuamul său fiind acum de 500 de lei.
Proiectul de lege privind raportarea amenzilor rutiere la ISR a fost adoptat de Senat, în mod tacit, iar la Cameră a primit Raport negativ de la comisiile de specialitate.
Propunerea legislativă are un singur articol, prin care se modifică aliniatul (2) al art. 98 din OUG 195/2002:
„(2) Un punct amendă reprezintă valoric 20% din indicele social de referinţă, stabilit prin Hotărâre a Guvernului”.
Potrivit iniţiatorilor, menţinerea raportării amenzilor rutiere la salariul minim brut va duce, în timp, la valori excesiv de ridicate ale acestora şi ar crea probleme majore unor categorii sociale, cum sunt şomerii, studenţii sau pensionarii.
„Având în vedere că în funcţie de indicatorul social de referinta – ISR, care este stabilit în acest moment la 500 lei, se acordă indemnizaţia de şomaj, precum şi alte subvenţii, considerăm oportun ca valoarea punctului de amendă să fie raportată la nivelul acestui indicator şi nu la valoarea salariului minim brut garantat în plată”, au explicat iniţiatorii proiectului legislativ, 17 parlamentari PSD şi PNL
În opinia lor, majorarea periodică a salariului minim duce la creştere excesivă a amenzilor rutiere crează probleme majore unor întregi categorii sociale, cum sunt şomerii, studenţii, pensionarii.
În acest moment, punctul-amendă este stabilit la valoarea de 10% din nivelul salariului minim brut.
În pofida creşterii salariului minim brut, autorităţile au menţinut punctul-amendă pentru trei ani consecutivi, 2018, 2019 şi 2020, la nivelul a 10% din salariul minim brut aferent anului 2017, adică la valoarea de 145 de lei.
Astfel, până la eventuala modificare a modului de calcul al amenzilor rutiere, valoarea acestora va fi în 2020 următoarea:
- clasa I (2 – 3 puncte) – 290 – 435 lei,
- clasa a II-a (4 – 5 puncte) – amenda intre 580 – 725 lei,
- clasa a III-a (6 – 8 puncte) – amenda între 870 – 1.160 lei;
- clasa a IV-a (9 – 20 puncte) – amenda între 1.305 – 2.900 lei;
- clasa a V-a (21 – 100 puncte) – amenda între 3.045 – 14.500 lei.
În cazul în care se schimbă modul de calcul pentru amenzile rutiere, valoarea punctului-amendă scade la 100 de lei.
Astfel, şi valoarea amenzilor va fi redusă semnificativ:
- clasa I (2 – 3 puncte) – 200 – 300 lei,
- clasa a II-a (4 – 5 puncte) – amenda între 400 – 500 lei,
- clasa a III-a (6 – 8 puncte) – amenda între 600 – 700 lei;
- clasa a IV-a ( 9 – 20 puncte) – amenda între 900 – 2.000 lei;
- clasa a V-a (21 – 100 puncte) – amenda între 2.100 – 10.000 lei.
Potrivit Codului Rutier, manevrele de schimbare a direcţiei de mers fără respectarea obligaţiei de semnalizare şi nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului, se numără printre faptele sancţionate cu amenzile rutiere din clasa I, cu 2 sau 3 puncte-amendă.
Pentru nerespectarea semnificatiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare sau conducerea autovehiculelor fără a avea trusa medicală, triunghiuri reflectorizante şi stingator de incendii, şoferul va fi sancţionat cu amenzile din clasa a II-a, respectiv 4 sau 5 puncte-amendă.
Conducerea unui autovehicul cu un permis expirat sau circulatia cu un autovehicul care are defectiuni la sistemul de iluminare/avertizare sonora ori când acestea lipsesc se sancţioneaza cu amenzile din clasa a a III-a, însemnând de la 6 la 8 puncte-amendă.
Amenzile rutiere din clasa a IV-a, de la 9 la 20 de puncte-amendă se dau pentru fapte precum circularea cu vehicule al căror termen de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice este expirat sau atunci când şoferii nu au anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
CITEŞTE ŞI:
Bambus – materialul viitorului pentru autoturisme
În 2020, Guvernul Orban mizează pe Rabla, nu pe o nouă taxă auto
Test drive Audi e-tron 55 Quattro Basic
Comentați?