Bambus: un lemn mai rezistent decât oțelul la testele de tracțiune, cu un preț mai mic și care provine din surse complet naturale. Iată de ce ar putea fi folosit în industria auto în viitorul apropiat.
Mulți dintre noi avem o părere greșită despre bambus: de câte ori nu zâmbim ironic când vedem construcții ale băștinașilor realizate din bambus? Sau biciclete cu cadrul confecționat din bambus? Păi la prima furtună, la primul cutremur – adio casă, iar la prima căzătură – adio cadru! Ei bine, realitatea ne contrazice: raportat la materialele artificiale, bambusul are multiple avantaje. Și, după cum veți vedea mai jos, atuurile îl recomandă inclusiv la folosirea în industria auto.
În primul rând, rezistența la tracțiune este evident mai mare decât cea a oțelului: 28.000 psi, față de 23.000 psi. Această rezistență se datorează unei structuri moleculare mai dense decât a oțelului.
Acesta este primul automobil din lume printat 3D!
Apoi, oțelul este mai costisitor de produs, și poluează atât în faza de producție, cât și în cea de reciclare sau degradare. Bambusul, pe de altă parte, este 100% natural, crește excepțional de repede (atinge maturitatea în 3-5 ani, în funcție de specie, fiind considerat arborele cu cea mai rapidă creștere) și produce cu 30% mai mult oxigen decât majoritatea plantelor în perioada de dezvoltare, deci, în loc să polueze, curăță atmosfera.
Sigur, pentru a fi folosit în industria auto, lemnul trebuie tratat pentru a rezista insectelor și apei. Însă instituții precum Institutul Federal de Tehnologie din Zurich testează continuu diverse modalități de tratare și dezvoltă materiale compozite (BambooTECH este unul dintre ele) care pot înlocui cu succes oțelul.
Fascinație: ora de istorie la Museul Auto din Torino
Cea mai dură combinație este cea dintre bambus și rășina epoxidică, din care rezultă un compus mai rezistent decât fibra de carbon și – atenție – de 100 de ori mai ieftin! Iar cea mai insolită combinație – cea a utilizării tulpinilor de bambus la conductele care alimentează diverse subansamble ale mașinii.
Indiferent cât de SF pare ideea, viitorul este mai aproape decât vă imaginați, mai ales cu toate presiunile exercitate de organizațiile ecologice asupra industriei auto!
Comentați?