Proiect de lege pentru plafonarea tarifelor RCA. Cum se agită asigurătorii

Un grup de parlamentari PNL au depus la Senat un proiect pentru modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA, care prevede ca asigurătorii să fie obligaţi să nu depăşească tarifele de referinţă publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
RCA

Totodată, inițiativa legislativă urmărește și realizarea unui sistem stabil şi echitabil pentru
asiguraţi, prin majorarea amenzilor pentru faptele asigurătorilor RCA, de la 50.000 lei la 500.000 lei.

”Prezenta propunere legislativă se impune ca necesitate ineluctabilă a timpurilor prezente, relativ la oferirea unei siguranţe pentru cetăţeni, cu privire la obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA în contextul actual care a generat o criză a preţurilor în acest domeniu de activitate. Astfel, falimentul unei companii gigant din domeniul asigurărilor (City Insurance) a creat o pseudojustificare de a obține câştiguri financiare greu de
suportat de către cetăţenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii, iar în acest context social şi economic, legiuitorul trebuie să prezinte o modalitate de protecţie acestor categorii de cetăţeni”, a arătat inițiatorul proiectului, deputatul Gabriel Avramescu, în numele celor 16 parlamentari care susțin viitoarea lege.

Potrivit acestuia, asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule, ţine cont de directivele europene în materie și de experienţa altor state membre relativ la reglementarea acestei asigurări.

Deputatul Gabriel Avramescu consideră că, în prezent, explozia tarifelor RCA nu are cauze reale. Mai mult, acesta spune că potrivit calculelor făcute de către specialişti, profitul asigurătorilor în prezent este de peste 50%. În sprijinul acestei afirmații, parlamentarul citează afirmațiile conciliatorilor în asigurări: “în primul semestrul al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Având în vedere 5 din 100 de şoferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii. La asigurător ar rămâne 70.000 de mii de lei. Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, preţul de referinţă este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei. Adică, la o sută de poliţe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adică asigurătorul câştigă 50%”.

Replica UNSAR la Proiectul de lege RCA

Potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR), proiectul de plafonare a tarifelor de referinţă la RCA nu este în concordanţă cu Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi cu legislaţia europeană incidentă în domeniul asigurărilor şi riscă să atragă deschiderea unei noi proceduri de infringement împotriva României în domeniul legislaţiei de profil.

În acest context, UNSAR susţine că varianta de calcul propusă în proiectul de plafonare a tarifelor RCA este incompletă, „căci menţionează o serie de cifre care nu se regăsesc în argumentaţie”.

„Mai mult, nu ia în considerare faptul că o societate de asigurare trebuie să suporte financiar, suplimentar faţă de despăgubirile plătite şi rezervele constituite (conform legislaţiei şi politicii interne de management al riscului) şi taxe de funcţionare, contribuţii la Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie, cheltuielile de distribuţie şi administrare, şi nu numai. Acelaşi calcul face referire la o daună medie pe clasa asigurărilor RCA de 8.000 lei. Însă, conform Raportului ASF privind Evoluţia pieţei de asigurări în semestrul I 2021, dauna medie RCA în prima jumătate a anului s-a ridicat la 9.128 lei, iar dauna medie pentru vătămări corporale este 67.566 lei. Fireşte, orice operaţiune matematică subsecventă nu poate fi considerată a fi corectă. În expunerea de motive a proiectului se mai menţionează şi că profitul asigurătorilor pe linia RCA ar fi de 50%. Datele oficiale contrazic, însă, clar aceste afirmaţii. Astfel, indicatorii publicaţi de ASF privind rata daunei RCA arată că la fiecare 100 lei încasaţi din RCA, o companie de asigurări are nevoie, suplimentar, de încă cel puţin 9 lei pe care trebuie să îi aducă pentru a plăti daunele şi a constitui rezerve de daună adecvate”, susţin oficialii UNSAR.

Potrivit sursei citate, la această rată a daunei se adaugă taxele de funcţionare, contribuţiile la Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie, precum şi cheltuielile de distribuţie şi administrare.

 

CITEȘTE ȘI:

CNAIR a prelungit restricțiile de tonaj (7,5 t) pe DN 7, la Cotmeana (jud. Argeș)

Cele 12 proiecte de autostrăzi și drumuri expres din zona Moldovei și Bucovinei

Adaugati comentariu