Proiect. Comparator de preţuri pentru livrarea coletelor

Un regulament iniţiat de Comisia Europeană, aflat acum în stadiul de proiect, va introduce din 2019, pentru distribuitorii de colete, obligativitatea anunţării şi publicării tarifelor pentru serviciile cele mai utilizate de către consumatorii individuali şi IMM-uri.



În opinia Comisiei Europene, preţurile ridicate ale livrării transfrontaliere a coletelor reprezintă unul dintre cele mai mari obstacole pentru consumatori şi comercianţii cu amănuntul, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care ar dori să cumpere şi să vândă online în întreaga Uniune. Pentru a limita acest neajuns, Comisia Europeană a adoptat un proiect de regulament prin care urmăreşte ca preţurile serviciilor de transport transfrontalier al coletelor să devină mai transparente şi mai accesibile. Conform iniţiativei, distribuitorii vor fi obligaţi să anunţe tarifele pentru serviciile cele mai utilizate de consumatorii individuali şi IMM-uri, valorile acestora urmând a fi publicate pe un website specializat.

În cadrul unei consultări publice referitoare la livrarea coletelor, iniţiate de Executivul de la Bruxelles, şi al sondajului Eurobarometru privind comerţul electronic, principala îmbunătăţire care ar încuraja firmele şi consumatorii să cumpere şi să vândă mai mult în mediul online o reprezintă un preţ mai mic pentru livrarea transfrontalieră. Aceasta este opinia a 41% dintre companiile intervievate, la care se adaugă şi nemulţumirea a 37% dintre participanţii la sondaj privind costul rezolvării plângerilor transfrontaliere.

În opinia Comisiei Europene, lipsa de transparenţă în ceea ce priveşte contravaloarea livrării încurajează operatorii să menţină preţuri care, în unele cazuri, sunt nejustificat de mari.

Totodată, reprezentanţii Executivului comunitar consideră că furnizarea mai ieftină a coletelor ar încuraja consumatorii să aleagă dintr-o gamă mai largă de produse şi şi dintr-o listă mai extinsă de comercianţi online, permiţându-le astfel să ajungă pe noi pieţe.

„Contrar a ceea ce credeau oamenii, preţurile transfrontaliere ridicate ale coletelor nu reflectă întotdeauna costurile implicate. De exemplu, preţul transportului unui colet standard de 2 kg ar putea fi foarte ridicat într-o ţară şi mult mai scăzut în alta, chiar dacă ambele state au costuri similare ale forţei de muncă, iar pachetele vor fi livrate pe o distanţă similară. Trimiterea unui colet din Olanda în Spania costă 8,73 euro, în timp ce o operaţiune similară, dar în sens invers, costă 30,37 euro”, explică reprezentanţii Comisiei Europene.

De altfel, un studiu econometric privind preţurile de corespondenţă şi coletărie realizat de Universitatea Saint-Louis din Bruxelles arată, de asemenea, că preţurile livrărilor transfrontaliere sunt în medie de trei până la cinci ori mai mari decât echivalentul lor intern pentru toate produsele.

Cum se rezolvă problema?

În opinia Executivului comunitar, cadrele juridice naţionale divergente şi diferenţele în ceea ce priveşte modul în care Directiva privind serviciile poştale (Directiva 97/67 / CE) a fost pusă în aplicare înseamnă că autorităţile naţionale de reglementare poştale nu dispun de informaţiile necesare pentru evaluarea preţurilor şi monitorizarea operatorilor de colete.

În aceste condiţii, Comisia Europeană intenţionează să impună un Regulament pentru atât pentru transparentizarea tarifelor, cât şi pentru ieftinirea serviciilor de transport transfrontalier.

„Milioane de europeni aleg să cumpere cadouri online, dar totuşi se confruntă cu multe obstacole, inclusiv preţurile ridicate de livrare şi opţiuni de returnare neclare. Acum suntem mai aproape de a schimba acest lucru, ajutând consumatorii şi companiile să profite pe deplin de piaţa unică şi de comerţul electronic transfrontalier în cadrul UE”, subliniază comisarul Elżbieta Bieńkowska, responsabil cu piaţa internă, industrie, spirit antreprenorial şi IMM-uri.

Ca atare, cele două elementele principale ale iniţiativei privind livrarea transfrontalieră a coletelor sunt posibilitatea comparării şi reglementarea supravegherii.

Astfel, în timp ce proiectul de Regulament nu impune un plafon al preţurilor, acesta va stimula concurenţa, pentru că va permite utilizatorilor să compare cu uşurinţă tarifele interne şi transfrontaliere. Distribuitorii vor fi obligaţi să anunţe tarifele pentru serviciile cele mai utilizate de consumatorii individuali şi IMM-uri, pe care Comisia le va publica pe un website.

Pe de altă parte, în condiţiile în care livrarea coletelor se încadrează în categoria serviciilor universale, autorităţile naţionale de reglementare vor evalua dacă tarifele pentru serviciile transfrontaliere sunt  ridicate  în mod nejustificat comparativ cu costurile suport – aşa cum fac deja pentru serviciile poştale. Comisia Europeană urmăreşte ca noul Regulament să permită autorităţilor naţionale de reglementare să primească noi competenţe pentru a identifica mai bine atât furnizorii de servicii de coletărie, cât şi serviciile pe care aceştia le oferă.

Totodată, comercianţii online vor trebui să furnizeze consumatorilor informaţii clare cu privire la preţurile percepute pentru livrarea şi returnarea transfrontalieră a coletelor şi la procedurile privind reclamaţiile clienţilor, în conformitate cu Directiva privind drepturile consumatorilor.

Noul Regulament privind livrările transfrontalire de colete, propus de Comisia Europeană, trebuie aprobat de Parlament şi Consiliu. Se aşteaptă ca acesta să intre în vigoare în mod oficial la începutul acestui an, urmând a fi aplicat integral în 2019.

Alte iniţiative

Potrivit Executivului european, sunt în curs de desfăşurare şi alte acţiuni care abordează problemele legate de livrarea transfrontalieră a coletelor. De exemplu, furnizorii de servicii universale din UE au introdus deja o procedură transfrontalieră de rezolvare a reclamaţiilor şi s-au angajat să introducă noi servicii, cum ar fi urmărirea parcursului transfrontalier şi implementarea unor etichete comune.

În plus, două asociaţii de comerţ electronic, EMOTA şi E-commerce Europe, au dezvoltat “mărci de încredere” (trustmarks, engl.) la nivel european, care includ şi funcţiile de livrare.

Comisia a pregătit şi o cerere de standardizare pentru Comitetul european pentru standardizare, care include elaborarea standardelor de calitate pentru livrarea transfrontalieră a coletelor transfrontaliere.

Nu în ultimul rând, în 2018, Bruxelles-ul va lansa un studiu cuprinzător privind dezvoltarea dinamică a comerţului electronic transfrontalier prin livrarea eficientă a coletelor, document care este concentrat asupra nevoilor consumatorilor şi comercianţilor cu amănuntul.

 

 

Adaugati comentariu